آشنایی با رشته علوم اقتصادی

آشنایی با رشته علوم اقتصادی

سرنوشت یک کشور در زمینه‌های مختلف اجتماعی،‌ علمی، فناوری، صنعتی و نیز رفاه آحاد جامعه در گرو چگونگی وضعیت اقتصاد است، رشته اقتصاد اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

 

معرفی رشته علوم اقتصادی

با استفاده از این دانش است که روند رشد اقتصادی کشور رقم می خورد و به طور کلی سرنوشت حال و آینده جامعه تعیین می‌شود پس پر واضح است موضوعی این چنین که دارای این درجه از اهمیت است، بسیار مهم و حساس خواهد بود. لذا در کشورهای پیشرفته در میان رشته‌های دانشگاهی، اقتصاد را در قیاس با رشته‌های پزشکی و مهندسی، بالاتر ارزیابی می‌کنند و به آن بهای بیشتری می‌دهند. اما در کشور ما متاسفانه با این که همگان به اهمیت این رشته اذعان دارند، اما در عمل توجه لازم به آن نمی‌شود و معمولا دانش‌آموزان سال‌های آخر دبیرستان نسبت به جایگاه این رشته اطلاعات لازم را ندارند. با این همه ما برای آشنایی شما با شاخه‌های رشته اقتصاد به معرفی اجمالی آن‌ها می‌پردازیم.

 

شاخه‌های مختلف علوم اقتصادی
علوم اقتصادی شامل رشته‌ها و گرایش‌های گوناگونی می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها در ادامه معرفی شده‌اند.

 

دروس رشته علوم اقتصادی
دروس مشترک همه شاخه‌های علوم اقتصادی و دروس تخصصی به شرح زیر اند:

توانایی‌های لازم

در مقطع متوسطه دوم کتاب اقتصاد تنها برای دانش‌آموزان رشته علوم‌انسانی ارائه شده است و چون مباحث این کتاب جنبه حفظی دارد بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری تصور می‌کنند برای موفقیت در رشته اقتصاد باید حافظه قوی داشت تا بتوان مفاهیم و نظریه‌های متعدد را حفظ کرد. در حالی که به گفته استادان و دانشجویان این رشته دانشجوی اقتصاد بیش از هر چیز باید در درس ریاضی قوی باشد. همچنین دانشجوی اقتصاد لازم است به مباحث اجتماعی علاقه‌مند باشند و الفبای جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و روان‌شناسی را بدانند چون اقتصاد حلقه‌ای از علوم اجتماعی مرتبط با هم است.

موقعیت شغلی در ایران

دانشجویان دوره کارشناسی اقتصاد بیشتر اطلاعات اولیه و پایه را مطالعه می‌کنند در نتیجه نباید انتظار داشته باشند که پس از فارغ‌التحصیلی به طور تخصصی و کاربردی فعالیت نمایند مگر دانشجویانی که خودشان مطالعه و فعالیت بیشتری داشته‌اند و تئوری‌هایی را که مطالعه می‌کنند به کار نیز می‌گیرند. یعنی می‌توانند مدل‌های اقتصادی بنویسند، تجزیه و تحلیل کنند و پیشنهادهای تازه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی موسسه و سازمان‌های مختلف ارائه دهند. البته این به آن معنا نیست که در حال حاضر فارغ‌التحصیلان این رشته بازار کار ندارند بلکه می‌توانند در بخش‌های مختلف وزارت اقتصاد مانند بخش مالیات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، بانک مرکزی و مرکز آمار ایران فعالیت کنند.

فارغ‌التحصیلان رشته علوم اقتصادی می‌توانند به عنوان حسابدار، حسابرس، مدیر مالی، ممیز مالیاتی، کارگزار بیمه، کارشناس بیمه، رئیس شعبه بانک، کارمند بانک، مشاور مدیریت و تحلیل‌گر مالی در شرکت‌های بزرگ و کوچک خصوصی و دانش‌بنیان مشغول به فعالیت شوند. جالب اینجاست حتی اگر فارغ‌‌التحصیلان اقتصاد در رشته تخصصی خود فعالیت نکنند به دلیل داشتن ذهنی باز و تحلیل‌گر و آشنایی صحیح با مسائل و مباحث اقتصادی نگاه کارشناسانه‌ای نسبت به جامعه و پیرامون خود دارند و می‌توانند در هر شغلی موفق و کارآمد باشند.

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱ نظر برای آشنایی با رشته علوم اقتصادی

  • ع
    علی
    ۱۶ آذر ۱۴۰۲، ۰۸:۴۱
    من لیسانس اقتصاد گرفتم به هیچ دردی نمیخوره ده سال بیکارم

    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

    ثبت پاسخ