شرایط انتقال معلمان و کمبود نیرو در خراسان رضوی

۲ نظر

معاون مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی اظهار کرد: موافقت با انتقالی‌ها براساس میزان استخدامی‌ و ورودی ادارات است؛ ما تقریباً می‌توانیم به‌ازای هر نفر نیروی جدید، با یک و هشت‌دهم نفر انتقالی موافقت کنیم.


حمیدرضا کفشکنان در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: بر این اساس و با توجه به استخدام بیش از 1300 نفر در استان، ما کمتر از نیم‌ سال گذشته، انتقالی خواهیم داشت.
معاون مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به حجم ورود نیرو، حجم بازنشسته‌ها و استقرار پایه دوازدهم برای اولین‌بار در متوسطه دو نظری و فنی‌حرفه‌ای بوده است.
کفشکنان بیان کرد: جذب از دو طریق صورت می‌گیرد؛ استخدام از طریق دانشگاه فرهنگیان و طی دوره چهارساله آموزش در دانشگاه که با این روش نیرو‌های ورودی سال 97 دانشگاه فرهنگیان در سال 1401 در اختیار ما قرار می‌گیرند و استخدام پیمانی از طریق آزمون ورودی که سال بعد به‌کارگیری می‌شوند.
وی درخصوص نحوه جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: ما از روش از بوم برای بوم و صرفاً در مناطق کمترتوسعه‌یافته استخدام می‌کنیم.
کفشکنان ادامه داد: ممکن است در ابتدای سال به نظر بیاید که این افراد مازاد هستند اما سالانه بیش از 8000 درخواست انتقال داریم که بیش از نیمی از آن‌ها از اطراف به مشهد است که نشان می‌دهد محل کار و سکونت معلمان انطباق ندارد. به عبارتی ما نیرو‌های جدید را به مناطق کمتر توسعه‌یافته تزریق و با انتقالی نیروهای با سابقه بالاتر از مناطق دورتر به نزدیک شهر و از نزدیک به داخل شهر موافقت می‌کنیم. به عنوان مثال، بیش از 60 درصد نیروهای اداره صالح‌آباد درخواست انتقالی پر کرده‌اند که به ادارات نزدیک مشهد مانند رضویه منتقل و تعدادی از همکاران از رضویه به داخل شهر منتقل شوند.
معاون مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی گفت: در بحث جا‌به‌جایی نیروی انسانی در 4 سال گذشته، تمام تحلیل‌ها از استخدام، نقل‌و‌انتقالات و... براساس جداول نیاز صورت گرفته است و فایل تحلیل نیاز مناطق با توجه به بازنشسته‌ها، سرباز‌ معلمان، موافقت با انتقالی‌ها، افزایش ورودی دانش‌آموزان و... برای همه مناطق ارسال شده است.
وی تصریح کرد: علت مسدود بودن انتقالی به برخی مناطق که غالباً مراکز قطب و نواحی مشهد بودند، کمتر بودن یک پایه در شش سال گذشته بوده است. با این حال در غالب موارد برای انتقالی همکارانی که مسدود بود، رشته‌تدریس‌های موازی به عنوان جایگزین پیشنهاد شده بود.
کفشکنان مطرح کرد: ما حدود 9 و نیم درصد نیروی انسانی کشور و حدود 10 درصد دانش‌آموز کشور را داریم؛ در سال گذشته با 5000 کمبود مواجه بوده‌ایم و در سال 97-98 حدود 5200 نفر بازنشسته خواهیم داشت، اما تخصیص تنها سه‌ونیم درصد استخدامی به استان صورت گرفته است و درحالی که ما پیش‌بینی حدود 1800 نفری داشتیم، تنها کمتر از 600 نفر به خراسان رضوی تعلق گرفته است که با فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان مجموعاً کمتر از 1400 نفر ورودی خواهیم داشت.
معاون مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی درخصوص حجم بالای بازنشسته‌ها در سال‌های پیش رو عنوان کرد: در سال‌های 65 تا 71 ما استخدام بالایی در آموزش‌و‌پرورش داشته‌ایم و قاعدتاً این افراد در سال‌های 96 تا 1401 بازنشسته خواهند شد که باید با راه‌حل‌هایی کمبود نیرو را جبران کنیم.
وی اظهارکرد: ما برای تامین کمبود نیرو منتظر تصمیم‌گیری وزارت آموزش‌و‌پرورش نمانده‌ایم و کادر مجرب تحلیل نیروی انسانی ما 13 راه‌کار تامین کمبود نیرو را مشخص و همراه با کمبود‌ها برای هر اداره ارسال کرده‌ایم و از ادارات خواسته‌ایم بگویند برای هر نیاز از کدام راه‌کار می‌توانند استفاده کنند و اگر نمی‌توانند بگویند تا ما راه دیگری برای آن پیدا کنیم تا بتوانیم سال جدید را بدون کلاس خالی آغاز کنیم.
کفشکنان با اشاره به کمبودها تصریح کرد: برای جبران کمبود‌ها راه‌حل صرفاً استخدام نیرو نیست؛ در کنار استخدام نیرو استفاده از بخش خصوصی در بحث خرید خدمت می‌تواند مشکل کمبود را حل کند. مدارس خرید خدمت در بالاترین سطح کیفیت قرار دارند و نیروهای به کار گرفته شده در مدارس خرید خدمت نیرو‌های تحصیل کرده، جوان و باانگیزه هستند.
معاون مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد: درصورت درست پیش رفتن برنامه‌ها و کمک وزارت‌خانه در بحث بسته‌های حمایتی بدون هیچ کمبودی در ابتدای سال آموزش را آغاز کنیم.
وی عنوان کرد: مدارس ما به دو بخش شهری و روستایی تقسیم می‌شوند که ما در بخش شهری هیچ مدرسه زیر نُرمی نداریم و اگر کلاسی زیر ُنرم است به دلیل محدودیت فضای کلاس بوده است؛ اما در روستاها ما مدارس زیر 60 یا 40 نفر داریم که به دلیل پراکندگی روستایی و تصمیمات استان هستند. ما حتی 9 مدرسه ابتدایی تک دانش‌آموز داریم که امیدواریم با اجرای طرح روستامرکزی و تامین اعتبار برای شبانه‌روزی‌ها و هزینه خوابگاه در راستای بالارفتن کیفیت آموزش اقدام کنیم.
معاون مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برای استقرار پایه دوازدهم نیز حدود 3000 نفر کمبود نیرو در متوسطه نظری و فنی داریم.

منبع : خبرگزاری ایسنا

برای مشاهده صفحه اصلی اخبار نقل و انتقال فرهنگیان اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۲ نظر برای شرایط انتقال معلمان و کمبود نیرو در خراسان رضوی

  • ا
    الهام پیری
    ۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۰
    ایکاش آموزش و پرورش خراسان رضوی با این همه طمطراق تو خالی یک سایت درست حسابی میداشت که بفهمیم برای نتیجه نقل و انتقالاتمون کجا بریم
    • ج
      جواد درستی
      ۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۰۹
      آیا برای انتقال دائمی به استان دیکه باید پول واریز کرد و مبلغش چقدره

      لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

      ثبت پاسخ