آشنایی با شغل پژوهشگر علوم کامپیوتر

آشنایی با شغل پژوهشگر علوم کامپیوتر

یک پژوهشگر کامپیوتر به کشف فناوری‌های نو و یافتن کاربردهای جدید فناوری‌های موجود در حوزه کامپیوتر می‌پردازد. او مشکلات پیچیده محاسباتی در حوزه‌های تجارت، علم، پزشکی و سایر حوزه‌ها را بررسی و حل می‌کند.

 

 

علوم کامپیوتر چیست

علوم کامپیوتر‏ به مجموعه فنون و رشته‌هایی گفته می‌شود که به زیربناهای نظری، روش‌های طراحی، ساخت و چگونگی استفاده از رایانه می‌پردازند. پرسش اساسی در علوم کامپیوتر این است که: «چه چیزی می‌تواند (به نحوی کارآمد) خودکار انجام شود؟»

بیشتر افراد بین علوم رایانه و سایر امور مرتبط با رایانه که اغلب مایه‌ای برای کسب درآمد هستند، تمایزی قایل نمی‌شوند و فکر می‌کنند علوم رایانه با تجربیات روزمره آن‌ها در کار با رایانه، مانند گشت‌زنی در اینترنت، انجام بازی‌های رایانه‌ای و مانند این‌ها، تفاوتی ندارد. حال آنکه علوم رایانه بیشتر به فهم و بررسی خصوصیاتی می‌پردازد که برنامه‌ها بر پایه آن‌ها ساخته شده‌اند و بر مبنای این فهم و درک، به ایجاد برنامه‌های جدید و یا بهبود برنامه‌های پیشین می‌پردازند.

پژوهشگران کامپیوتر الگوریتم‌های را کامپیوتر که اساس کار کامپیوتر هستند ایجاد و توسعه می‌دهند. برخی کارکردهای کامپیوتر بسیار مشکل است و با الگوریتم‌های پیچیده اجرا می‌شوند. این پژوهشگران می خواهند این دستورالعمل‌ها را برای افزایش کارآیی سیستم کامپیوتری تسهیل کنند.

کار پژوهشگر کامپیوتر منجر به پیشرفت و افزایش کارآیی در زمینه‌های بسیاری از جمله فناوری بهتر شبکه، سرعت محاسباتی بالاتر و امنیت اطلاعاتی بیشتر می‌شود. عموما این پژوهشگران بیشتر در سطح تئوریک و نظری کار می‌کنند. افراد این حوزه معمولا یا کارهای تحقیقاتی یا تدریس می‌کنند. محققانی که تدریس می‌کنند، بر مباحث تئوریکی کامپیوتر متمرکز هستند، در حالی که برای سازمان‌های علمی و بازرگانی در حوزه پروژه‌های سودآور کار می‌کنند. برخی از پژوهشگران این حوزه با مهندسان برق، مهندسان سخت‌افزار کامپیوتر و سایر متخصصان در انجام پروژه‌های چند رشته‌ای همکاری دارند.

یک پژوهشگر کامپیوتر معمولا به صورت تمام وقت در سازمان‌های دولتی یا مراکز تحقیقاتی یا آموزشی کار می‌کند. البته این شغل در ایران هنوز رسمیت و عمومیت پیدا نکرده است و به دلیل ضعف پژوهش و تحقیقات در دانش‌های بنیادین در کشور، دانشمندان و محققان کامپیوتر به صورت پاره‌وقت و اغلب پروژه‌ای در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. اما در کشورهای توسعه‌یافته که به صورت گسترده در علوم مختلف کامپیوتر تحقیق و پژوهش می‌کنند، از حضور متخصصان و پژوهشگران نخبه کامپیوتر در کشورشان استقبال می‌کنند.

مسئولیت‌ها و وظایف پژوهشگر کامپیوتر

  • کشف مباحث بنیادین در حوزه محاسبات و ایجاد تئوری‌ها و مدل‌هایی برای نشان دادن آن‌ها
  • کمک به دانشمندان و مهندسان در حل مسائل پیچیده محاسباتی
  • کشف زبان‌ها، ابزار و روش‌های محاسباتی جدید برای بهبود روش‌های کار با کامپیوتر
  • توسعه و بهبود سیستم‌های نرم‌افزاری که به عنوان  مبانی تجربه محاسباتی مدرن مطرح هستند
  • طراحی آزمایشاتی برای تست عملکرد سامانه‌های نرم‌افزاری طراحی و تولید شده
  • تحلیل نتایج  آزمایش‌ها و نتیجه گرفتن از آن‌ها برای بهبود کارایی نظریه‌ها و سامانه‌های تولید شده
  • آموزش نتایج به دست آمده از آزمایش‌ها و تحقیقات به دانشجویان دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و پژوهشی

دانش و مهارت مورد نیاز شغل  پژوهشگر علوم کامپیوتر

  • مهارت‌های ریاضی پیشرفته
  • مهارت‌های تحلیلی برای تحلیل داده‌های بسیار پیچیده و توان تمرکز بر آن‌ها برای رسیدن به نتیجه مورد نظر
  • مهارت تفکر بحرانی به منظور استفاده از آن در زمان‌های بحرانی مانند حمله سایبری به سیستم‌های پایه کامپیوتری و توان ارائه نظریات مناسب برای جلوگیری از آن
  • توجه به جزئیات زیرا هر جزء بسیار کوچک از این علم می‌تواند تاثیر بسیار بزرگی بر نتایج کار داشته باشد.
  • نبوغ و ابتکار زیرا محصول اصلی کار پژوهشگران کامپیوتر تولید و ارائه نظریه‌ها، ابزارها، سیستم‌ها و در مجموع محصولات جدید و نوآورانه است و همه این‌ها نتیجه کار، نبوغ و ابتکار گروه مربوطه است.

تحصیلات، فرصت‌های شغلی و بازار کار پژوهشگران کامپیوتر

یک پژوهشگر کامپیوتر  احتمالا در یکی از مقاطع کارشناس تا دکتری رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرده است.  یک پژوهشگر کامپیوتر در کشورهای توسعه یافته معمولا در شرکت‌های طراحی سیستم‌های کامپیوتر یا تحقیق و توسعه علمی کار می‌کند اما در ایران به دلیل عدم حضور شرکت‌های بزرگ و توسعه‌یافته خصوصی در حوزه تحقیقات پایه کامپیوتر، معمولا این متخصصان باید در سازمان‌های زیرمجموعه دولت مانند وزارت‌خانه‌ها فعالیت کنند. در آینده در صورتی که برنامه‌ریزی‌های دولتی و خصوصی در راستای ورود و حضور در این حوزه باشد، قاعدتا متخصصان زیادی برای کار در مراکز تحقیقاتی مورد نیاز خواهند بود.

 

شخصیت‌های مناسب شغل پژوهشگر علوم کامپیوتر

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ