آشنایی با شغل مهندس هسته‌ای

آشنایی با شغل مهندس هسته‌ای

اگر عاشق علم و فناوری‌های نو هستید و در تحلیل و حل مسائل توانمندید، شغل مهندسی هسته‌ای برای شما مناسب است.

 

 

مهندسی هسته‌ای چیست

دنیای امروز با بحران انرژی روبه‌رو است، انرژی هسته‌ای یکی از انرژی‌های نو است که به میزان زیادی این بحران را حل می‌کند. انرژی هسته‌ای کاربردهای بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف دارد. برای مثال از انرژی شکافت هسته‌ای در نیروگاه‌های هسته‌ای می‌توان برای تولید الکتریسیته استفاده کرد. برای کاربردی کردن انرژی هسته‌ای، نیاز به متخصصان و کارشناسانی از جمله مهندس هسته‌ای است که به دانش و تخصص این حوزه تسلط داشته باشند.

مهندسی هسته‌ای را می‌توان طراحی و گسترش راکتورهای شکافتی پیشرفته، تحقیقات بنیادی در گسترش و تعمیق استفاده از انرژی همجوشی،‌ گسترش انرژی هسته‌ای هم در زمینه تئوری و هم کاربردی برای مدیریت پسماند زباله‌های رادیواکتیو،‌ مدیریت مواد هسته‌ای،‌ تولید رادیو ایزوتوپ‌ها برای کاربردهای پزشکی و دیگر کاربردهای صنعتی، ‌با تاکید بر افزایش رفاه بشریت درحال حاضر و حفظ بهتر محیط زیست برای آیندگان تعریف کرد. مهندسی هسته‌ای به مسایل مربوط به ایجاد انرژی هسته‌ای، مدیریت و استفاده از آن می‌پردازد. حوزه مهندسی هسته‌ای ارتباط زیادی با  تکنولوژی راکتورهای هسته‌ای، نحوه ساخت و استفاده از آن‌ها دارد.

مهندس هسته‌ای می‌تواند مسئول راه‌اندازی ایمن و بهره‌ور نیروگاه‌های اتمی، بازفرآوری سوخت، مدیریت مواد زائد، انهدام نیروگاه‌های هسته‌ای قدیمی و حفاظت و ایمنی (در برابر تشعشعات رادیواکتیو) باشد. در واقع مهندس هسته‌ای با تکنولوژی روز آشنا است و قدرت طراحی و بهینه‌سازی سیستم‌ها و نیز راه‌اندازی و نگهداری آن‌ها را دارد. همچنین مهندس هسته‌ای قادر است با مواد و تشعشعات رادیو اکتیو به صورت صحیح و بی‌خطر کار کند و در جابجایی آن‌ها و نگهداری و محافظت کارکنان در مقابل پرتوها توانمند است.

کار مهندس هسته‌ای چیست

مهندس هسته‌ای باید در برنامه‌ریزی و سازماندهی قوی و در ریاضیات، فیزیک و کار با کامپیوتر مسلط باشد. به دلیل نوظهور بودن این مهندسی ممکن است در مراحل مختلف کاری نیاز به انجام تحقیقات و پژوهش باشد. بنابراین مهندس هسته‌ای باید توانایی انجام تحقیقات مختلف را داشته باشد. در بخش‌های عملیاتی، مهندس هسته‌ای معمولا به صورت نوبتی حتی در تعطیلات و شب‌ها کار می‌کند. در بخش تحقیق و توسعه عمدتا مطابق با ساعات کاری معمول فعالیت می‌کند. محل کار مهندس هسته‌ای در آزمایشگاه‌ها، اتاق‌های کنترل، محیط نیروگاه یا دفاتر کاری است. او هنگام کار با مواد رادیو اکتیو در آزمایشگاه یا نیروگاه بایستی از لباس‌های محافظ ایمن استفاده کند.

زمینه‌های فعالیت مهندس هسته‌ای

  • تحقیق و توسعه صنعتی و یا دانشگاهی
  • حوزه پزشکی (زمینه پرتوپزشکی)
  • دفاعی مانند توسعه و ساخت زیردریایی های هسته ای
  • صنعت مانند صنعت تولید برق با انرژی هسته ای
  • کشاورزی و تولید مواد غذایی

وظایف مهندس هسته‌ای

  • طراحی، ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های هسته‌ای به شکل ایمن و اقتصادی
  • طراحی  و ساخت تجهیزات اتمی مانند هسته رآکتورها، محافظ‌های تابش و سایر ابزار دقیق مرتبط
  • فرآوری سوخت‌های هسته‌ای
  • نظارت بر تاسیسات هسته‌ای برای شناسایی هر طرح، ساختار یا رویه‌های عملیاتی نقض کننده قوانین و مقررات ایمنی
  • پایش و اندازه‌گیری سطوح تابش
  • برنامه‌ریزی راه‌های ایمن انهدام زباله‌های هسته‌ای
  • انجام تحقیقات کاربردی در صورت نیاز
  • حفظ امنیت و رعایت ایمنی در کار
  • انجام اقدامات اصلاحی یا خاموش کردن نیروگاه در شرایط اضطراری
  • نظارت بر تکنسین‌های نیروگاه
  • شرکت در جلسات و ارائه گزارش

دانش و مهارت مورد نیاز مهندس هسته‌ای

  • علاقه شدید به علم و فناوری
  • علاقه به انجام کارهای تحقیقاتی
  • قدرت تجزیه و تحلیل و حل مساله مناسب
  • توانایی مناسب سازماندهی و برنامه‌ریزی
  • تسلط کافی در ریاضیات، فیزیک و کار با کامپیوتر
  • دقت و توجه به جزئیات
  • مهارت‌های ارتباطی مناسب
  • توانایی کار تیمی
  • اهمیت دادن به ایمنی و محیط زیست و آگاهی از قوانین و دستورالعمل‌های مرتبط

تحصیلات لازم برای شغل مهندسی هسته‌ای

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی هسته‌ای در مقاطع مختلف می‌توانند وارد این حوزه شوند. این رشته در سطح کارشناسی به صورت محدود در دانشگاه‌ها  ارائه می‌شود. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند در رشته‌های کارشناسی مانند مهندسی برق یا مهندسی مکانیک تحصیل کنند و در مقاطع ارشد و دکترا به صورت تخصصی وارد حوزه مهندسی هسته‌ای در گرایش‌های مختلف شوند.

امکان تحصیل در خارج از کشور در رشته مهندسی هسته‌ای وجود دارد. البته با توجه به محدودیت‌های ایران در حوزه هسته‌ای، این امکان در کشورهای آمریکا و کانادا تقریبا برای ایرانیان وجود ندارد. به عبارتی به دانشجویان ایرانی بورسیه یا ویزا نمی‌دهند. اما معمولا در کشورهای دیگر اروپایی و آسیایی امکان ادامه تحصیل و بورسیه شدن در رشته مهندسی هسته‌ای به خصوص گرایش پرتوپزشکی وجود دارد.

آینده شغلی، بازار کار و شرایط استخدام مهندسی هسته‌ای

مهندس هسته‌ای می‌تواند در سازمان انرژی اتمی، سایت‌های هسته‌ای، نیروگاه‌های هسته‌ای، شرکت‌های مهندسی مشاور در حوزه طراحی و ساخت نیروگاه‌ها، بیمارستان‌‌ها، مراکز و پژوهشگاه‌های پزشکی هسته‌ای، پژوهشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی دولتی و خصوصی، مراکز هسته‌ای صنعتی و شرکت‌های وارد کننده تجهیزات هسته‌ای استخدام و مشغول به کار شود. همچنین مهندس هسته‌ای در صورت داشتن مدرک دکتری و گاهی کارشناسی ارشد می‌تواند در حوزه آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به عنوان استاد دانشگاه و پژوهشگر فعالیت کنند.

مهندسی هسته‌ای از مشاغل نوظهور و جدید است. با توجه به حرکت کشور به سوی استفاده از انرژی هسته‌ای در زمینه‌های مختلف، نیاز بازار کار به مهندس هسته‌ای نیز افزایش یافته است. اما به علت تخصصی بودن این حوزه، در مجموع فرصت‌های شغلی محدودی برای مهندسان هسته‌ای در ایران وجود دارد. البته در بین تخصص‌ها و گرایش‌های مختلف مهندسی هسته‌ای، فرصت‌های شغلی و شرایط استخدامی مناسب‌تری برای گرایش پرتوپزشکی در ایران در بیمارستان‌ها، مراکز پرتوپزشکی و مراکز پزشکی هسته‌ای وجود دارد.

در مجموع اگر کشور با سرعت بیشتری به سمت کاربردی کردن انرژی هسته‌ای در زمینه‌های مختلف برود، پیش‌بینی می‌شود وضعیت بازار کار برای مهندس هسته‌ای نیز بسیار بهتر شود.

شخصیت‌های مناسب شغل مهندس هسته‌ای

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱۱۹ نظر برای آشنایی با شغل مهندس هسته‌ای

  • م
    مهدیس
    ۳ آذر ۱۴۰۲، ۰۰:۳۹
    سلام من اگر بخوام در نیروگاه های هسته ای استخدام بشم باید فیزیک هسته بخوانم ودر چه گرایشی؟؟؟
    • آ
      آتیلا
      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰۲:۴۲
      آیا از رشته فیزیک محض هم در کارشناسی ارشد میتوان به این رشته رفت؟
      • ع
        علی
        ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، ۲۱:۰۳
        سلام ببخشید در مطلب بالا که گفتید در مهندسی هسته ای میتونیم در نیروگاه ها و شرکت های هسته ای و ... استخدام بشیم
        خب از کجا بدونیم آزمون های ورودی این شرکت ها و نیروگاه ها کی و به چه شرایطی هست؟
        • ف
          فاطمه
          ۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۵۲
          سلام، وقت بخیر
          ببخشید من رشته تجربی هستم ولی خیلی تمایل دارم به اینکه مهندس هسته ای بشم، اگر بخوام با کنکور تجربی وارد این حوزه بشم باید رتبه زیر صد بیارم؟
          و اینکه با توجه به اینکه بنده از لحاط جنسیتی دختر هستم و بخوام از طریق دانشگاه آزاد این رشته رو بخونم آیا واقعا بعد از لیسانس بازار کار داره یا نه؟ البته جدای از اینکه همه جا می‌شنویم که گفته میشه اگر توی کاری علاقه داشته باشی موفق میشی،اگر بخوایم واقعا بازارکارش رو توی ایران مخصوصا برای دختران و از طریق دانشگاه آزاد چطور هست؟
          • م
            متین
            ۱۳ آبان ۱۴۰۰، ۰۰:۵۳
            سلام.من متینم.امسال نهم هستم میتوام برم رسته ریاضس تا اینکه دانشمند هسته ای بشم.
            خیلی دوست دارن علاقه ایم به شدته.توانایی ها هم کلاس های کامپیوتر رو دارم میرم و تا قبل از کنکور به صورت پیشرفته یاد میگیرم.زبان انگلیسی ام بلد هستم.یعنی تا دو سال دیگه مدرک پایان دوره ام رو میگیرم.در درس ریاضی هم توانایی دارم و در باره فیزیک هم اطلاعات زیادی ندارم
            آیا میتونم تو این رشته موفق باشم؟
            • م
              مهدی
              ۲۷ آبان ۱۴۰۰، ۲۲:۱۱
              سلام اقا متین. اره اولین قدم انتخاب رشته ریاضی هست و بعد قبولی در یه دلنشگاه خوب مهندسی هسته ای
            • 2
              278
              ۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۰۹:۵۹
              سلام.بازار کار مهندسی هسته ای نسبت به دیگر رشته های مهندسی خوبه؟
              • م
                مهندس جعفری
                ۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۱۰
                بازار کار تمامی رشته ها به شرط علاقه و قدرت عملکرد شما در آن رشته میتواند درآمد حداکثری و اعتبار باور نکردی داشته باشد.
                البته این به تلاش شما بستگی دارد
              • ح
                حسین
                ۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۴۴
                سلام خسته نباشید ببخشید یه سوالی داشتم باتوجه به مقاله بالا گه گفتین با داشتن مدرک کارشناسی برق ،کسی هم که کارشناسی ناپیوسته برق رو هم داشته باشه میتونه بره به رشته مهندسی هسته ای ایا؟!
                • م
                  مجتبی نوری
                  ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰۳:۰۳
                  سلام خسته نباشید رشته من مهندسی مکانیک خودروهای سواری هست و به رشته فیزیک هسته ای علاقه زیادی دارم اما به دلیل نداشتن وضعیت مالی خوب مجبور به ترک تحصیل شدم البته تا دیپلم به زور و زحمت خودم را رسوندم ولی نتونستم برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه بشم الان هم میخوام بدونم چطور و از کجا باید استارت بزنم و به این رشته ای که دوست دارم برسم ممنون میشم اگر راهنمایی کنید
                  • ف
                    فرخنده
                    ۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۱۹
                    سلام دوست عزیز،
                    چند راه وجود دارد، یکی اینکه کنکور سراسری بدید و رشته فیزیک هسته ای رو انتخاب کنید،
                    یکی اینکه از طریق دانشگاه آزاد مهندسی هسته ای بخونید،
                    و یا رشته تجربی امتحان بدید و با قبولی در رشته هایی مثل رادیولوژی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مهندسی هسته رو انتخاب کنید که این راه از بقیه راه ها پردرآمد تر هستش
                  • ت
                    ترلان
                    ۸ اسفند ۱۳۹۹، ۲۲:۴۵
                    سلام خسته نباشید من نهم و میخوام انرژی هسته ای بخونم برای استاد دانشگاه یا دانشمندی باید چه رشته ای بزنم تا بخونم و در دانشگاه چی بخونم لطفا جواب بدین ممنون
                    • م
                      محمد
                      ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۴۳
                      رشته ریاضی فیزیک
                    • م
                      محمدرضا
                      ۱۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۵۹
                      سلام.
                      من رشتم تجربیه. یکی از شغل هایی که دوست دارم اینه که وارد انرژی هسته ای بشم.
                      خواستم ببینم به رشته ی تجربی برم انرژی هسته ای.
                      • J
                        Jinx
                        ۱۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۱۶
                        منم همین سوالو دارم👍👌
                        • ی
                          یه بنده خدا
                          ۲۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۳۹
                          سلام دوست عزیز من همین الان انتخاب رشته دارم و دارم همه رشته ها رو بزسی میکنم و متوجه شدم با این که رشتم تجربی هست میتونم خیلی از رشته ها رو با سوابق تحصیلی بردارم از جمله همین مهندسی هسته ای البته توی دانشگاه ازاد رشتت هست ولی اصول کار اینه که از ریاضی بری
                        • م
                          معصومه
                          ۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۳۹
                          سلام ببخشید من می‌خوام رشته مهندسی فیزیک هسته ای بخونم و سال نهم هستم قرارع انتخاب رشته کنم شما طبق تجربه ای که دارید ادامه بدم یا نه؟و در ضمن در دبیرستان بهتره که ریاضی بخونم یا تجربی؟ممنون میشم جواب بدید
                          • ن
                            ناشناس
                            ۱۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۳۲
                            سلام معصومه جان شما برای تحصیل در رشته فیزیک هسته ای در دانشگاه ابتدا باید رشته فیزیک قبول بشید و برای قبولی در رشته فیزیک باید دبیرستان توی رشته ریاضی فیزیک درس بخونید البته این درصورتیه که بخواید دانشگاه سراسری برید .
                            موفق باشید
                          • م
                            محمد علیزاده
                            ۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۰۴
                            ببخشید با سلام و وقت بخیر میخواستم بدونم که آیا موقعیت شغلی بعد از تحصیل رشته مهندسی هسته‌ای هست؟!
                            با تشکر
                            • ش
                              شیوا
                              ۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۸
                              سلام وقت بخیر..آیا میشه در مقطع کارشانسی شیمی محض یا شیمی کاربردی خوند ولی در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی هسته ای رو ادامه داد؟
                              • ل
                                لعیا
                                ۲ بهمن ۱۳۹۸، ۲۱:۱۶
                                سلام اگه میشه بگین که مهندسی هسته ای با فیزیک هسته ای فرقی داره یا نه ، من دبیرستان تجربی میخونم ومیخوام بدونم که کارشناسی هم میشه مهندسی هسته ای خواند یا باید اول گرایش های دیگه بخونیم؟
                                • ب
                                  بهراد کاظم زاده
                                  ۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۱۹
                                  شما چون تجربی هستین نمیشه چون باید مباحث فیزیک دبیرستان رو بلد باشین
                                  • ف
                                    فرزاد
                                    ۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۰۱
                                    سلام.بعضی از دانشگاه های آزاد مهندسی هسته ای رو تو مقطع کارشناسی دارن.مثل دانشگاه شهید بهشتی تهران در ولنجک.ولی اگه بتونی قبول بشی و بعدشم که دانشگاه آزاده و هزینه ش!
                                    • ف
                                      فرزاد
                                      ۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۰۳
                                      اصلا دانشگاه شهید بهشتی دانشکده مهندسی هسته ای داره.ولی بالا شهره و کسی گذرش اون ورا نمیفته.
                                    • م
                                      مینا
                                      ۱۳ دی ۱۳۹۸، ۰۰:۳۱
                                      سلام ایا مهندسی انرژی با اترژی هسته ای تفاوت چشمگیری داره تو بازار کار؟ من علوم کامپیوتر میخونم ولی هیچ علاقه ای بهش ندارم به نظرتون با توجه به علاقم بازار کار انرژی الان خوبه با توجه به وضعیت فعلی؟
                                      • م
                                        مهدی
                                        ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۰۶:۰۸
                                        سلام دوستان لطفا راهنماییی کنید ..خیلی سوال از خیلیا پرسیدم ولی جوابمو هنوز کامل نگرفتم...دبیرستان تجربی میخونم ...برا اینکع بتونم برم مهندسی هسته ای باید چیکار کنم؟؟؟چ رشته ای باس برم تو کنکور:|
                                        • ن
                                          نادر
                                          ۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۲۸
                                          رشته های مهندسی برق و مکانیک و رشته ی فیزیک با هر گرایشی بخون و در مقطع ارشد باید فیزیک امتحان بدی و بعد در انتخاب رشته، مهندسی هسته ای رو انتخاب کنی
                                          • ف
                                            فاطمع
                                            ۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۲۱:۲۸
                                            سلام منم تجربی بودم. ولی کنکور ریاضی دادم و مهندسی هسته ای قبول شدم . فوق العادست :)
                                            • م
                                              مانا
                                              ۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۴۸
                                              سلام میشه بگین کجاها میشه رزومه داد و کار کرد؟
                                              • ب
                                                بهراد کاظم زاده
                                                ۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۵
                                                مهندسی هسته ای تو ایران مقطع کاردانی نداره باید کارشناسیش رو بری بخونی اونم مگه تو رشته های مهندسی مکانیک و برق یا فیزیک و شیمی کار دانی رو بخونی بعد بری رشته مهندسی هسته ای رو بخونی با تشکر
                                                • ف
                                                  فاطمه
                                                  ۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۴۹
                                                  سلام... ببخشید بازارکارش خوبه؟ محیط کاری سالم و مناسبی برای خانم ها داره؟ میشه بعد از فارغ‌التحصیلی توی دانشگاه به کارهای تحقیقاتی پرداخت؟
                                                  • ع
                                                    علیرضا
                                                    ۸ فروردین ۱۴۰۱، ۰۰:۵۹
                                                    رتبت چند شد؟

                                                لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                                                ثبت پاسخ