پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها طی پنج سال گذشته به شرکت ‌های دانش‌ بنیان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، علیرضا دلیری روز یکشنبه در نشست خبری با موضوع روند افزایشی حمایت بانک ها از شرکت های دانش بنیان با تاکید بر اینکه منابع مالی اصلی ترین ابزار پویایی این شرکت ها محسوب می شوند، گفت: معاونت علمی از طریق ایجاد بستر مناسب از طریق بانک ها، صندوق های مالی و شرکت های بزرگ و هلدینگ های سرمایه گذاری در حمایت از حوزه دانش بنیان گام مناسبی برداشته است.
وی با بیان این که هر کدام از شرکت های دانش بنیان به اقتضای فعالیت نیازمند نسخه حمایتی خاص خود هستند، افزود: برخی شرکت ها در ابتدای فعالیت خود تنها نیازمند مشاوره و کسب تجربه اند و تسهیلات برای آنها یک سم است.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها طی پنج سال گذشته به ۱۴۰۰ شرکت دانش‌ بنیان خبر داد.
دلیری با اشاره به فضای رقابتی ایجاد شده بین بانک ها در حمایت از شرکت های دانش بنیان تصریح کرد: در سال ۱۳۹۶ میزان ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و در سه ماهه ابتدایی ۱۳۹۷ بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان ارایه شده است.
وی اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۳۹۷ میزان تسهیلات اعطایی بانک ها به شرکت‌های دانش بنیان به پنج هزار میلیارد تومان برسد.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: در حال حاضر ۳ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان به تایید کارگروه احراز صلاحیت معاونت علمی رسیده است و از این تعداد ۱۴۰۰ شرکت موفق به دریافت تسهیلات بانکی شده‌اند.
وی در ادامه با تاکید براینکه، توسعه بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها مستلزم تامین منابع مالی است، یکی از نقدهای این معاونت در گذشته را عدم ورود سیستم بانکی کشور به منظور همراهی با شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: میزان حمایت بانک ها در سال‌های ۹۲ و ۹۳ محدود بوده است که البته بعد از آن با بسترسازی‌های انجام شده هم اکنون شاهد توجه هر چه بیشتر بانک‌ها به این حوزه می باشیم.
دلیری گفت: میزان پرداختی بانک ها در فروردین ماه سال ۹۶ به شرکت های دانش بنیان ۱۴۰ میلیارد تومان بوده که این میزان در اسفند ماه سال گذشته (۱۳۹۶) به ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.
وی در ادامه راه نجات اقتصاد کشور را در توجه و اعتماد به حوزه دانش بنیان دانست و با اشاره به افزایش رقابت بانک ها در حال حاضر در حمایت از شرکت های دانش بنیان و رشد مناسب این حوزه گفت: سیستم بانکی با توجه به عملکرد مناسب شرکت های دانش بنیان و قابلیت اشتغالزایی این حوزه در مدت کوتاه، امروز به این نتیجه رسیده است که توسعه کشور در قالب حمایت از حوزه دانش بنیان اتفاق خواهد افتاد.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به مذاکرات انجام شده از سوی این معاونت با بانک ها در حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: بر اساس تفاهم انجام شده مقرر شده است که با انعقاد قراردادهای مستمری بین صندوق توسعه ملی با بانک های با عملکرد مطلوب، خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یابد.
وی در ادامه صدور ضماتنامه را یکی دیگر از مشکلات شرکت های دانش بنیان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر اعطا تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان بایستی در قبال ارائه ضمانتنامه‌های پرداختی به بانک ها صورت می گیرد.
دلیری با اشاره به ایجاد صندوق های سرمایه‌گذاری مختلف همچون صندوق توسعه ملی، توسعه صادرات، سرمایه‌گذاری تعاون، صنایع کوچک و تعدادی صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور تاکید کرد: متاسفانه این صندوق ها از قدرت و توان لازم برای صدور ضمانت نامه بانکی برخوردار نیستند و ما نیازمند یک نهاد مالی بزرگ همچون بانک مرکزی برای حمایت از حوزه دانش بنیان هستیم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی این معاونت برای رفع مشکل ضمانت نامه شرکت های دانش بنیان گفت: یکسری مذاکرات صندوق‌های دولتی داشته ایم که آنها همکاری لازم را صندوق‌های پژوهش و فناوری داشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد:هم اکنون ۲۴ صندوق پژوهش و فناوری در کشور وجود دارد، که هر کدام از آنها می‌توانند کارگزار صندوق‌های ضمانت شوند.
وی در ادامه با اشاره به فعال شدن تابلو بورس شرکت های دانش بنیان در جهت فراهم کردن بستر تجاری سازی محصولات دانش بنیان در کشور تصریح کرد:هم اکنون ۳۰۰ ایده بر روی تابلو بورس برای فروش عرضه شده است که از این تعداد ۲۹ ایده به عقد قرارداد تجاری‌سازی رسیده است.
دلیری در ادامه با اشاره به اینکه فضای حاکم بر بانک های کشور تغییر کرده و دیگر برای فعالیت در حوزه مسکن و مواردی از این قبیل نیست گفت : بانک ها به این باور رسیده اند که حوزه های تک و دانش بنیان حوزه قابل اعتماد و قابل پیشرفتی است و می توانند در این حوزه سرمایه گذاری کنند.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از بانک ملت بعنوان رکوردار پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان نام برد و گفت: پس از این بانک به ترتیب بانک‌های صنعت و معدن، سپه، ملی، تجارت و پاسارگاد حمایت‌های مناسبی از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌اند.
دلیری در خصوص کارمزد تسهیلات پرداختی بانک ها به شرکت های دانش بنیان نیز گفت: کارمزد تسهیلات صندوق توسعه ملی در حوزه‌های صنعت ۱۲ درصد و در حوزه‌های کشاورزی ۱۰ درصد تعیین شده است، ضمن اینکه کارمزد صندوق کارآفرینی نیز ۴ درصد است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

 برای مشاهده اطلاعیه ها و اخبار ثبت شرکت های دانش‌ بنیان اینجا کلیک کنید

 

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ