سربازان از ۱۴۰۱ بدون گواهی مهارت ترخیص نمی شوند

فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه بااشاره به اجباری شدن ثبت نام کلاس یازدهمیها درسامانه سرباز-ماهرگفت:براساس تدوین برنامه۵ساله ازسال۱۴۰۱ترخیص سربازان منوط به دریافت گواهی مهارتی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سرتیپ سیدمهدی فرحی امروز شنبه ۵ مرداد در مراسم تجلیل از مهارت آموختگان برتر نیروی‌های مسلح که به مناسبت هفته ملی مهارت در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروی‌های مسلح و سربازان طی دو سال گذشته گام‌های مثبتی بر داشته شده و تقریباً در بین دستگاه‌ها پیشتاز و پیشگام حوزه مهارت آموزی بودیم.
وی با تاکید بر اینکه سرباز یک ثروت و سرمایه ملی است، افزود: امروز سربازان ما بین ۱۸ تا ۲۸ سال سن دارند که در عنفوان جوانی هستند و دو سال خدمت سربازی را می‌توان طلایی‌ترین سن سربازان تلقی کرد که می‌تواند در آینده این گروه از جامعه نقش آفرین باشد.
وی با اشاره به اینکه امروز نیمی از سربازان کشور دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، تاکید کرد: باید به این ثروت عظیم توجه کنیم.
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ادامه داد: وظیفه قرارگاه فراهم کردن ساز و کار مهارت آموزی به سربازان در دوران دو سال خدمت سربازی است و با توجه به ابر چالش بیکاری در کشور باید بتوانیم این ظرفیت و ثروت عظیم را به این ابرچالش متصل کنیم تا حدی که حداقل سربازان بتوانند بعد از دوران پایان خدمت آماده ورود به بازار کار شوند.
سردار فرحی با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم ابر ثروت عظیم نیروی انسانی جوان را به ابر چالش بیکاری متصل کنیم و خروجی آن اشتغالزایی باشد کار بزرگی صورت گرفته افزود: به دنبال این هستیم که به مهارت آموزی به گونه‌ای جهت دهیم تا منجر به اشتغال سربازان شود.
وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های مرتبط کشور باید برای مهارت آموزی سربازان کمک کنند، گفت: سالانه ۴۰۰ هزار سرباز ورودی و خروجی داریم و این رقم آنقدر بزرگ است که دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط در این زمینه کمک کنند.
سردار فرحی با بیان اینکه در قرارگاه ۳۰ نهاد و دستگاه را برای حمایت از مهارت آموزی سربازان مشخص کرده ایم افزود: گام نخست در حوزه تقویت ظرفیت مهارت آموزی در بین جامعه سربازان حضور دستگاه‌های مرتبط است که با حدود ۲۰ دستگاه تفاهم نامه امضا شده و مهمترین و موثرترین آن تفاهم نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است.
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه با اشاره به آموزش ۱۰۳ هزار سرباز در سال ۹۶ و آموزش ۱۰۰ هزار سرباز در سال ۹۷ افزود: امیدواریم مهارت آموزی سربازان منجر به اشتغال این گروه از جامعه شود؛ ضمن اینکه خوشبختانه از ۲۰ دستگاهی که تفاهم نامه با آنها امضا شده است ۵ دستگاه وارد عمل شدند و مهارت آموزی سربازان را وارد فاز اجرایی کرده اند.
سردار فرحی گام دوم در حوزه افزایش سطح توانمندسازی سربازان برای ورود به بازار کار را گسترش عرصه مهارت آموزی عنوان کرد و افزود: به دلیل اینکه دوران خدمت سربازی به لحاظ زمانی برای کسب مهارت یک فرد کفایت نمی‌کند دوره مهارت آموزی سربازان را در سرفصل‌های پیش از خدمت، بدو خدمت، حین خدمت، پس از خدمت تقسیم کرده ایم به این ترتیب که در دوران قبل از سربازی و از سنین ۱۴ تا ۱۵ سالگی مشوق‌هایی برای افزایش انگیزه پسران در حوزه مهارت آموزی در نظر گرفته شده است به این ترتیب که این افراد می‌توانند در سامانه سرباز ماهر ثبت نام و با ۵۱۲ سرفصل آموزشی آشنا شوند و گواهینامه مهارت دریافت نمایند. همچنین برای دانش آموزان کلاس دهم سرفصلی در کتب درسی در نظر گرفته شده که از مهر ماه امسال در پایه دهم برای دانش آموزان پسر تدریس خواهد شد. علاوه بر این ثبت نام در سامانه سرباز ماهر برای کلاس یازدهمی‌ها که حدوداً دو سال تا ورود به دوره سربازی آنها مانده است اجباری شده تا با ثبت نام در این سامانه علایق و سلایق خود را تحت عنوان فرم مهارت نامه کسب کنند.
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه گفت: در بدو خدمت نیز به مدت حدود دو ماه شرایط برای مهارت آموزی سربازان فراهم شده به گونه‌ای که سربازان بتوانند با ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی از ۵۰ درصد تخفیف برای ثبت نام در دوره‌های مهارت آموزی بهره مند شوند.
وی ادامه داد: اگر سربازان در طول مدت سربازی خود مهارت کسب کنند و گواهینامه مهارت نیز دریافت کنند برای آنها تسهیلاتی در نظر گرفته شده است به طوری که بر اساس توافق نامه با بانک‌های انصار و رسالت تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شده است. همچنین کارفرمایانی که نسبت به جذب سربازان دارای گواهینامه مهارت اقدام کنند تا دو سال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف خواهند شد.
وی با اشاره به تدوین نقشه ۵ ساله ارتقای مهارت آموزی سربازان گفت: این دوره پنج ساله مربوط به بازه زمانی ۹۷ تا ۱۴۰۱ است که به تصویب رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رسیده و در قالب ۱۵ حوزه کاری است. مهمترین هدف این نقشه راه ۵ ساله این است که از سال ۱۴۰۱ تمام سربازان در صورتی ترخیص می‌شوند که دارای گواهینامه مهارت باشند در غیر این صورت امکان ترخیص برای آنها فراهم نیست.
سردار فرحی با اشاره به اینکه در اجرای نقشه راه ۵ ساله در سال ۹۸ حداقل ۲۰۰ هزار سرباز آموزش خواهند دید، گفت: به تدریج در سال ۱۴۰۱ این هدف گذاری به کل سربازان ورودی تسری پیدا خواهد کرد به طوری که در این سال ترخیص تمام سربازان منوط به دریافت گواهینامه مهارتی است؛ همچنین در برنامه ۵ ساله سعی کردیم در هر استان مهارت‌هایی را آموزش دهیم که ظرفیت اشتغال پذیری استان در این مهارت بالا باشد.

منبع : خبرگزاری مهر

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ