تامین معلم مدارس هرمزگان از بشاگرد تا گلشهر

۲ نظر

مدیران آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان با شرکت در میزگرد ایرنا، ضمن تشریح برنامه های بازگشایی مدارس، اعلام کردند، با وجود برخی چالش ها، معلم برای تمام کلاس های درس استان از روستاهای بشاگرد تا گلشهر بندرعباس تامین شده است.

به گزارش ایرنا، در این میزگرد مدیرکل و معاونان آموزش و پرورش هرمزگان، روسای آموزش و پرورش ناحیه یک و ۲ بندرعباس به همراه مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان برنامه ها و هماهنگی های انجام شده برای آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۸ را تشریح کردند.

**هیچ کلاس درسی در هرمزگان بدون معلم نخواهد بود
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان در این میزگرد گفت: در اول مهرماه امسال و همزمان با بازگشایی مدرسه ها، با جبران کلاس های جایگزین به صورت شیفتی، حق التدریس و اضافه تدریس، هیچ کلاس درسی در استان بدون معلم و دبیر نخواهد بود.
ابراهیم خوشبخت افزود: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، ۳۴۴ هزار و ۵۳۶ دانش آموز در قالب ۱۴ هزار و ۱۰۷ کلاس درس در دوره های مختلف تحصیلی راهی مدرسه می شوند که ۱۳هزار و ۷۳۹ نفر معلم کار تعلیم و تربیت آنان را برعهده دارند.
وی بیان داشت: در مجموع تعداد معلمان ۱۴ هزار و ۲۶۷ نفر است که پیش بینی می شود ۵۲۸ نفر در سال تحصیلی در مرخصی های طولانی مدت باشند که این موضوع نیز مورد توجه و محاسبه قرار گرفته است.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش هرمزگان گفت: در مجموع آموزش و پرورش استان، ۲۴ هزار و ۴۷۵ نفر نیروی انسانی شامل معلم، مدیر، معاون و کارکنان تخصصی دارد.
خوشبخت ادامه داد: یکی از کمیته های پروژه مهر، ساماندهی نیروی انسانی است و یکی از مسائل مهم در شروع سال تحصیلی، تامین معلم است.
وی گفت: در سال تحصیلی جدید، ۹۶۱ کلاس درس جدید به مدرسه های هرمزگان افزوده شد که بخشی از سوی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به آموزش و پرورش اهدا شده و بخشی دیگر نیز از شناسایی ظرفیت های مغفول مانده فضاهای آموزشی سال های قبل تامین شده است.
این مسوول ادامه داد: در سطح ستاد آموزش و پرورش هرمزگان نیز از مدتی قبل، چندین نشست برای بازگشایی مدارس برگزار شد که در این راستا برای پنج کمیته شامل کمیته ساماندهی نیروی انسانی، ارزیابی علمکرد، تعمیرات و تجهیزات، تعیین صلاحیت و وظایف و همچنین تبیین و توجیه، تشکیل شد.
خوشبخت اضافه کرد: تا ۲۵ شهریور ماه جاری، تمامی ابلاغ های مدیران و معلمان مدرسه و نیروهای پشتیبانی به صورت سیستمی صادر شد و برای مهر امسال هیچ مدرسه ای بدون معلم، کلاس درس و کادر پشتیبانی نخواهیم داشت.
وی همچنین به وضعیت کادر آموزشی اشاره کرد و گفت: نسبت کادر آموزشی در آموزش و پرورش هرمزگان به اداری ۶۳ نفر است، یعنی به ازای هر ۶۳ دانش آموز، یک عامل اداری را به مدارس تخصیص می دهیم که این آمار در میانگین کشوری ۸۵ نفر است.
خوشبخت توضیح داد: این بدان معنی است که در ۲۲ منطقه آموزشی هرمزگان، متناسب با وضعیت، یک تا دو درصد نیروی بخش اداری به حوزه آموزشی منتقل می شوند تا کمبود معلم را جبران کنند.

** جذب معلم از طریق ماده ۲۸ و قرارداد کار معین آموزشی
مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان نیز گفت: همچنین برای جبران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان، ۲ موضوع جذب نیروی انسانی از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و قرارداد کار معین آموزشی را دنبال می کنیم.
دانش هاشمی پور افزود: از طریق ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان، برای سال تحصیلی (۹۷-۹۸) در مجموع ۷۴۵ ردیف استخدامی به آموزش و پرورش هرمزگان در رشته های مختلف از جمله آموزگاری، دبیری، تریبت بدنی و هنر آموز فنی و حرفه ای اختصاص یافت.
وی بیان داشت: این دستاورد، حاصل نشست اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و مسوولان وزارت آموزش و پرورش بود که به منظور بررسی و حل مشکلات آموزش و پرورش هرمزگان با محوریت کمبود نیروی انسانی متخصص و ماندگار در تمامی مقاطع تحصیلی به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته شرق استان دنبال شد.
تجهیز هنرستان ها و ارتقای کیفیت آموزشی مدرسه های شبانه روزی هرمزگان در سال تحصیلی جدید از دیگر محورهای مهم و مورد بحث مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در این میزگرد بود.
هاشمی پور اعلام کرد: در رایزنی با محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، توانستیم ۱۵۰ میلیارد ریال برای احداث ۲ مرکز شبانه روزی در بشاگرد جذب کنیم.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش هرمزگان نیز در این رابطه گفت: بازدید ۳ روزه ای که سال گذشته اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مناطق آموزشی استان به ویژه در شرق داشتند باعث شد که مجوز افزایش سه و نیم برابری نیرو در جذب ماده ۲۸ داشته باشیم.
خوشبخت گفت: سال گذشته ۲۰۰ نیرو در ماده ۲۸ جذب کردیم که امسال این تعداد به ۷۴۵ نفر رسید.
وی ادامه داد: این افراد به مدت یک سال در دانشگاه فرهنگیان هرمزگان مبانی آموزشی و معلمی را فرا می گیرند و در سال تحصیلی آینده می توانند کمک های خوبی برای مناطق ۲۲ گانه آموزش و پرورش هرمزگان باشند.
این مسوول ادامه داد: در بحث قرارداد کارمعین آموزشی که مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان آن را پیشنهاد داد و استاندار نیز پیگیر آن است، طی سه سال متوالی، برای مناطق محروم استان هر سال بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ نفر قرارداد کار معین آموزشی گرفته و پس از آموزش وارد مدارس می شوند تا مشکل کمبود نیرو برطرف شود.
خوشبخت ابراز داشت: نهایی شدن و اجرای این راهکار مستلزم یک نشست نهایی در تهران با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه است که مجوزهای لازم برای استان های 'لازم التوجه' که هرمزگان نیز یکی از آنهاست صادر شود .

**آماده سازی ۲۲۲ کلاس درس برای سال تحصیلی جدید
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان نیز در این میزگرد از آماده سازی ۲۲۲ کلاس درس با هزینه ۴۵۰ میلیارد ریال برای سال تحصیلی جدید خبر داد و افزود: تکمیل طرح‌ های نیمه تمام آموزشی، از اولویت ‌های کاری این اداره کل است.
نوید احمدی در ادامه با اشاره به این که معیار سنجش رده های آموزشی در کشور، سرانه فضای آموزشی است، گفت: فضای استاندارد به ازای هر دانش آموز ۸.۳ دهم مترمربع است، این درحالی است که متوسط کشور در حال حاضر ۵.۲ دهم مترمربع است.
وی سرانه فضای آموزشی در استان هرمزگان را ۵.۷ دهم مترمربع اعلام کرد و افزود: تنها استانی که توانسته از عدد ۸.۳ دهم میانگین کشوری بالاتر برود استان یزد با ۸.۵ متر مربع فضای آموزشی برای هر دانش آموز است.

**تحصیل ۲ هزار دانش آموز در مدارس کپری و کانکسی هرمزگان
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان مجموع مدرسه های کانکسی و کپری در استان هرمزگان را ۱۵۱ مدرسه اعلام کرد که حدود ۲هزار دانش آموز ناچار به تحصیل در این فضاها هستند.
به گفته احمدی، از این تعداد، ۱۱۰ مدرسه کانکسی در حوزه شرق استان قرار دارند.
احمدی در خصوص مدرسه های کپری بیان داشت: بر اساس آخرین آمارها، هم اکنون ۳۳ مدرسه کپری در منطقه شرق و منطقه بشاگرد استان هرمزگان وجود دارد.
وی افزود: مدل ساخت مدرسه در مناطق کوهستانی و مناطقی که پراکندگی جمعیتی در آن ها بیشتر است و سبک کوچ نشینی دارند، تغییر می کند و به همین دلیل به دنبال طراحی سازه های سبک با استاندارد بومی برای ساخت مدرسه در این مناطق هستیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیزمدارس هرمزگان همچنین از وجود ۹۰۰مدرسه تخریبی با ۴ هزار کلاس درس در استان هرمزگان خبرداد و اظهار داشت: با روند فعلی اختصاص اعتبار، ۲۰ سال طول می کشد که مدرسه های تخریبی استان مقاوم و بازسازی شود.

**بومی سازی طرح سند توسعه فضای آموزشی استان
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان از اجرای طرح سند توسعه فضاهای آموزشی استان با افق ۲۰ ساله در مناطق روستایی و دورافتاده و کیفیت بخشی به فضاهای آموزشی خبرداد.
احمدی تصریح کرد: به طور یقین بین کیفیت تحصیلی و توسعه فضاهای آموزشی استاندارد، رابطه مستقیم وجود دارد.
وی اظهار داشت: به دلیل شرایط اقلیمی، حفظ و نگهداری تاسیسات و فضای آموزشی یکی از موضوع های جدی در اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان است و براین اساس استفاده از شیوه های سازگار با شرایط منطقه در دستور کار است که از جمله آنها می توان به استفاده از رنگ الیافی و بهره گیری از معماری سنتی اشاره کرد.

** تامین هزینه ها با درآمدهای اختصاصی
معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان نیز درباره افزایش منابع درآمدی این مجموعه اظهار داشت: یکی از راه های تولید درآمدهای اختصاصی در آموزش و پرورش، فعالیت های پژوهشی و علمی است.
مرتضی رییسی بیان داشت: این موضوع در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته و شرکت هایی که در حوزه تجهیزات فن آوری و هوشمندسازی مدارس کار کنند از پرداخت مالیات معاف می شوند.
**شعار امسال: تخصص و حقوق شهروندی
معاون پژوهشی، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان نیز در این نشست یادآورشد: شعار امسال آموزش و پرورش استان تخصص، اخلاق انسانی و حقوق شهروندی با محوریت از بین بردن تبعیض و برقراری عدالت آموزشی است.
معاون آموزش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش هرمزگان همچنین اضافه کرد: قبل از شروع سال تحصیلی جدید، کتاب برنامه عملیاتی آموزش و پرورش استان آماده شده و همه اولویت ها طبق برنامه کوتاه مدت در این کتاب گنجانده و مشخص شده است.
خوشبخت تاکید کرد: تمام حوزه های اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان و همچنین واحدهای آموزشی و معاونت ها باید در راستای عملیاتی کردن این برنامه اقدام کنند.
وی ادامه داد: همچنین برنامه توسعه ای آموزش و پرورش هرمزگان نیز به عنوان یک برنامه میان مدت برای افق ۱۴۰۰ تدوین شده و برش استانی نیز خورده است تا در افق ترسیم شده دورنمای خوبی در بحث رفع مشکلات آموزش و پرورش استان داشته باشیم.

** کسب رتبه تک رقمی در تک رقمی های کنکور
مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان گفت:امسال در کنکور سراسری هرمزگان پس از تهران، بیشترین تعداد رتبه های تک رقمی را داشت و دوم شد.
هاشمی پور این موفقیت را حاصل نگاه ویژه و ارتباط سازنده وزارتخانه و همچنین همکاری خیران استان، ارتباط تنگاتنگ نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حمایت استاندار هرمزگان از آموزش و پرورش استان دانست و اظهار داشت: علاوه بر کسب دو رتبه هفتم و نهم توسط دو دانش آموز استان، ۹۰ رتبه سه رقمی کنکور سراسری ۹۷ نیز نصیب دانش آموزان هرمزگان شد.
وی اضافه کرد: سال گذشته در نشست شورای آموزش و پرورش، بحث کنکور سراسری مطرح شد و در این نشست، وازرت آموزش و پرورش یک میلیارد ریال برای برگزاری اردوها و کلاس های کنکور و همچنین مشاوره و بسته های آموزشی کمک کرد.
هاشمی پور خاطرنشان کرد: کسب رتبه های تک رقمی کنکور سراسری ۹۷ برای نخستین بار در استان اتفاق افتاد که این موضوع انگیزه ای برای سایر دانش آموزان در سال های آینده می شود.

** تجهیز پژوهش سراهای دانش آموزی
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش هرمزگان گفت: از ۲۲ منطقه آموزشی در استان، ۲۱ منطقه آموزشی صاحب پژوهش سراهای فعال هستند که از این تعداد در ۹ شهرستان از جمله ناحیه یک و ۲ بندرعباس، پژوهش سراها به بهترین وسایل و امکانات آزمایشگاهی مجهز هستند.
خوشبخت با اشاره به این که نانو از مباحث جدید و بین رشته ای است، اضافه کرد: یکی از بحث های مورد تاکید مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گسترش پژوهش سراها و علمی و کاربردی کردن پژوهش در زندگی دانش آموزان است که در این راستا برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته و باعث شده پژوهش سراها به بهترین امکانات آزمایشگاهی تبدیل شوند.
وی یاد آور شد: المپیاد نانو به تازگی طی ۳ مرحله برگزار شد که در مرحله نخست ۱۸ هزار نفر شرکت کردند و بعد از برگزاری آزمون ۳۴۷ نفر به مرحله دوم راه یافتند و از این تعداد نیز تنها ۳۰ نفر به مرحله کشوری راه یافتند که ۱۳ نفر مربوط به استان هرمزگان بوده است.
خوشبخت خاطرنشان کرد: استان هرمزگان در آزمون المپیاد نانو موفق به کسب ۲ رتبه برتر طلا و برنز شد.
وی گفت: این افتخار آفرینی در حالی است که برخی استان ها به صورت میلیاردی در بحث پژوهش سراها هزینه کردند اما استان هرمزگان با کمترین هزینه، موفق به کسب بهترین نتیجه در کشور شد.

** کاهش خودروهای غیراستاندارد برای سرویس مدارس دوردست
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان همچنین با اشاره به سوالی مبنی بر این که در سال تحصیلی جدید جا به جایی دانش آموزان در شرق استان همچون سال های گذشته با وانت و یا سایر وسایل نقلیه غیر استاندارد انجام می شود، گفت: امسال نیز از وسایل نقلیه همچون نیسان وانت استفاده می شود اما با تدبیرهای اندیشده شده و با احداث مجتمع های آموزشی شبانه روزی، آمار این سرویس ها کاهش یافته است.
هاشمی پور گفت: یکی از برنامه های آموزش و پرورش هرمزگان، توانمندسازی نیروی انسانی و ارتقای کیفیت مدرسه های شبانه روزی است که این موضوع از سال گذشته به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.
**۸۲ هزار دانش آموز در بندرعباس اول مهر راهی مدرسه می شوند
رییس آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس نیز در این میزگرد گفت: سال گذشته ۷۹ هزار و ۱۲۱ دانش آموز در این شهرستان راهی مدرسه شدند که امسال پیش بینی می شود این رقم با پنج درصد افزایش به ۸۲ هزار نفر برسد.
اصغر بهرانی سعادت آبادی افزود: ناحیه یک بندرعباس به عنوان بزرگترین ناحیه آموزشی در هرمزگان و حتی کشور مطرح است که دارای ۴ هزار و ۳۰۱ نیروی انسانی، سه هزار و ۹۵ کلاس درس و ۶۷۸ مدرسه است که از این تعداد ۳۰۴ مدرسه غیر دولتی و ۳۷۴ مدرسه دولتی هستند.
وی بیان داشت: شعار «خواستن توانستن است» را سرلوحه کار خود قرار دادیم که با این رویکرد موفق شدیم مدال طلا و برنز المپیاد نانو کشوری و رتبه تک رقمی کنکور و حتی رتبه های برتر در بیشتر رشته های پرورشی و تربیت بدنی در استان را از آن خود کنیم.

** ۴۴ دانش آموز در یک کلاس
رییس آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس اضافه کرد: با توجه به این که شهر بندرعباس مهاجر پذیر است، تراکم دانش آموزی امسال نسبت به سال گذشته بالاتر رفته و حداکثر تراکم دانش آموزی ما ۴۴ نفر در یک کلاس است و میانگین استان نیز ۲۶ نفر در هر کلاس است.

** شعار ناحیه ۲: هر مدرسه یک المیپادی
رییس آموزش و پرورش ناحیه ۲ بندرعباس نیز گفت: شعار امسال ما هر مدرسه یک المپیادی است که طبق برنامه ها و تدابیر اندیشیده شده، امیدواریم این هدف محقق شود.
سید هادی حسینی افزود: برای دستیابی به این هدف و همچنین ارتقای کیفیت آموزشی ناحیه ۲ بندرعباس، امسال ۶ برنامه محوری از جمله توانمندسازی نیروی انسانی، ارتقای شاخص های کیفی و کمی، رویکردهای مدرسه محور، بهسازی فضای آموزشی متناسب با رویکردهای نوین معماری (سنتی و بومی)، برنامه جامع عترت، قرآن و نماز و سلامت و بهداشت را برای خود تعیین کرده ایم.
رییس آموزش و پرورش ناحیه دو بندرعباس در خصوص شهرک پیامبراعظم(ص) بندرعباس نیز گفت: طبق افق ترسیم شده، باید تا سال ۱۴۰۰، حدود ۱۸ هزار دانش آموز در این شهرک پوشش تحصیلی داشته باشند که در حال حاضر ۶ هزار نفر دانش آموز در آن مشغول تحصیل هستند.
مجموع گفته های شفاف مدیران آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان نشان می دهد ضمن تلاش و تکاپویی در این مجموعه ها، چالش ها نیز نادیده گرفته نمی شوند و با واقع بینی، راهکارهای مناسبی برای کاهش چالش ها اندیشیده شده و این رویکرد، نویدبخش آغاز سال تحصیلی در استان با شرایطی بهتر از گذشته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده اخبار لحظه به لحظه استخدام آموزش و پرورش اینجا کلیک کنید

برای مشاهده اخبار فرهنگیان و معلمان اینجا کلیک کنید

 

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۲ نظر برای تامین معلم مدارس هرمزگان از بشاگرد تا گلشهر

  • ا
    احمد چراغ سوز
    ۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۱۰
    من فوق دیپلم برقم استخدام میشم؟
    • ز
      زینب حاجبی رودبار
      ۲۸ شهریور ۱۳۹۸، ۰۳:۰۲
      من فوق دیپلم کامپیوترولیسانس حسابداری دارم میتونم شرکت کنم؟

    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

    ثبت پاسخ