آشنایی با رشته تفسیر قرآن مجید

آشنایی با رشته تفسیر قرآن مجید

 

 

اهمیت فراگیری علوم قرآنی  و به تبع آن رشته کارشناسی ارشد علوم قرآنی تفسیر قرآن مجید به عنوان یک رشته تحصیلی از دو منظر قابل طرح است. 

  • نخست این که قرآن به عنوان مهم‌ترین منبع معارف الهی نزد مسلمین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و نقش بسیار مهمی در شناخت اسلام ناب دراد لذا فراگیری تخصصی آن بر هر فرد مسلمانی ضروری و اجتناب‌ناپذیر است .
  • دوم این که قرآن در جامعه اسلامی نقش دو سویه دارد. از یک طرف برای شناخت قرآن و درک صحیح آن در حوزه‌های دینی و جامعه اسلامی علوم بسیاری (نظیر ادبیات، بلاغت، تفسیر و آشنایی با ویژگی‌های بیانی مانند علم به ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و ...) به وجود آمده  و از سوی دیگر قرآن منشا پیدایش علوم مختلف در جهان اسلام بوده است در این راستا می‌توان نظر قرآن به معارف کلی فلسفی و عرفانی و نیز نگاه قرآن به تاریخ و جامعه و حقوق و امثال آن نام برد.

 

فن تفسیر از سه جهت اهمیت دارد: اولا از جهت موضوع زیرا موضوع آن، کلام خداوند است که سرچشمه تمام حکمت هاست. ثانیا از جهت غرض و هدف که هدف از این فن، شناخت معانی آیات قرآن و مقصود خداوند و رسیدن به سعادت واقعی است و ثالثا از لحاظ نیاز به آن، از آنجا که هر کمال دینی یا دنیوی نیازمند علوم شرعی و معارف دینی است و این علوم و معارف نیز متوقف بر قرآن است، لذا از این جنبه نیز تفسیر قرآن بر دیگر علوم و فنون برتری دارد.

دانشجویان دررشته کارشناسی ارشد علوم قرآنی تفسیر قرآن مجید مبانی و روش های مختلف تفسیر قرآن را می‌آموزند؛ توان تحلیل و بررسی تطبیقی و نیز تدریس و پاسخ‌گویی به نیازهای رایج جامعه در زمینه معارف قرآنی را پیدا می‌کنند.

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۳ نظر برای آشنایی با رشته تفسیر قرآن مجید

  • س
    سمیه عبادی
    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۴۸
    سلام
    در ارشد علوم قرآن مجید با تفسیر قرآن مجید فرق دارد
    این سوال برای استخدام آموزش و پرورش لازم دارم
    من رشته علوم قرآن مجید دارم در احراز شغل استخدام تفیر قرآن مجید نوشته شده
    • س
      سادات
      ۲۶ دی ۱۴۰۰، ۰۰:۱۷
      سلام ببخشید رشته تفسیر در مقطع کارشناسی نیست؟ من میخام رشته منحصرا تفسیر قرآن رو برم الان چطور باید انتخاب رشته کنم ممنون میشم راهنماییم کنید.
      • ز
        زهرا آیت
        ۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۰۸
        سلام. در پاسخ به کاربری که میخواستن برای کارشناسی تفسیر بخونن باید بگم این رشته در کارشناسی نیست و در کارشناسی فقط میتونین علوم قرآن و حدیث رو انتخاب کنین که تفسیر هم جزو دروس ارائه شده است.

      لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

      ثبت پاسخ