برنامه‌ریزی برای ایجاد ۷۹ هزار شغل در استان کرمانشاه

استاندار کرمانشاه گفت: برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است تا طی یک برنامه ۲ ساله، حدود ۷۹ هزار شغل در قالب ۷ برنامه در استان کرمانشاه ایجاد شود.


به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ بازوند عصر امروز دوشنبه در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: در سال ۹۷ هیچ کاری واجب تر از بحث اشتغال نداریم و هدف اصلی همه مدیران باید کاهش بیکاری، سرمایه گذاری، تولید ثروت و برداشتن موانع باشد.
استاندار کرمانشاه در ادامه افزود: برنامه ای تدوین شده است که در سفر رئیس جمهور آقای نوبخت و ربیعی آنرا پذیرفتند و نیاز به اجرایی کردن دارد.
بازوند گفت: برای رفع مشکل بیکاری لازم است وضعیت بیکاری استان و اینکه چند نفر بیکار داریم را باید بدانیم و طبق گزارشی که در این راستا طبق سرشماری سال ۹۵ و ۹۶ تهیه شده تعداد ۱۷۲ هزار نفر بیکار داریم.
بازوند ادامه داد: استان کرمانشاه یک استان ثروتمند با ظرفیت ها و قابلیت های بالاست و دور از ذهن نیست که این قابلیت ها بتواند بر چالش ها غلبه کند.
استاندار کرمانشاه بیان داشت: طی زمستان سال۹۵ نرخ مشارکت استان ۳۷ درصد و در زمستان سال ۹۶ به ۴۰ درصد رسیده است و بیانگر این است که مردم تمایل دارند در حوزه اشتغال همکاری کنند و بسیار جای امیدواری است.
وی یادآور شد: خوشبختانه طی ۶ ماه گذشته میل سرمایه گذاری به استان رو به افزایش است و نرخ بیکاری نسبت به ۹۵ نزدیک به ۲.۵ درصد کاهش پیدا کرده اگرچه در پاییز به خاطر زلزله و تعطیل شدن بسیاری از کارگاهها نرخ بیکاری بالا رفت اما در زمستان بخاطر ساخت و سازها در مناطق زلزله زده این میزان ۳ درصد کاهش یافت.
استاندار کرمانشاه افزود: طی یک برنامه ۲ ساله برنامه ریزی شده که حدود ۷۹ هزار شغل در قالب ۷ برنامه ایجاد شود.
بازوند تصریح کرد: اولین برنامه اشتغال از طریق مشوق بیمه ای و پرداخت یارانه و دستمزد است که قانون بودجه آنرا مشخص کرده است و طی آن پیش بینی شده که ۱۰ هزار نفر به کارگیری خواهند شد و این کار مستلزم این است که ۷۵ میلیارد تومان دریافت کنیم و مدیران باید پیگیر بودجه باشند.
به گفته استاندار، یکی از نگرانی‌ها این است که سالانه تعدادی از مشاغل از دست می روند و باید برنامه ای را تدوین کنیم که بتوانیم در سال ۹۷ حداقل بین ۴ تا ۶ هزار تثبیت اشتغال داشته باشیم و اجازه ندهیم کارگاههایی که در آستانه تعطیل شدن هستند تعطیل شوند و در این راستا ۵۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهیم که مدیران باید سهم خود را جویا شود.
وی افزود: برنامه سوم، اشتغال حمایتی است که تعدادی از بنگاههای دولتی و غیر دولتی در این جهت باید نقش ایفا کنند که بیشترین نقش به کمیته امداد داده شده است که در سطح کشور ۲ هزار میلیارد تومان برای آنها در نظر گرفته شده است.
بازوند گفت: پیش بینی می کنیم که برای کمیته امداد استان کرمانشاه ۲۰۰ میلیارد در نظر گرفته شود و باید بتوانیم آنرا جذب کنیم و مشابه این در بهزیستی وجود دارد و ۵۰ میلیارد تومان به استان کرمانشاه اختصاص داده شده است.
وی افزود: برای مشاغل خانوادگی هم مبلغ ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
بانک‌های خصوصی سپرده‌های مردم را برای اشتغال و تولید به کار بگیرند
بازوند در ادامه بیان داشت: از بسیج سازندگی، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و برخی بنگاههای دیگر انتظار داریم هرکدام بتوانند ۱۰۰۰ شغل را ایجاد کنند.
وی خطاب به مسئولان بانکها گفت: از بانک های خصوصی توقع داریم سپرده مردم را که جمع آوری می کنند در راستای اشتغال و تولید استان به کار بگیرند نه در ساخت و سازهایی که ربطی به مردم ندارد.
بازوند در ادامه با اشاره به تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری افزود: در این راستا ۳۵۲ میلیارد تومان سهم داریم و وضعیت استان به نسبت کشور وضعیت خوبی است. مبلغ این تسهیلات در روستاهای مرزی با سود ۴ درصد، غیر مرزی ۶ درصد و در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر حدود ۹ درصد است که می تواند اشتغال خوبی را ایجاد کند.
وی اعتبار اشتغال مناطق زلزله زده استان کرمانشاه را ۱۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: یکی از نگرانیهای ما این است که نتوانیم در جذب آن موفق باشیم و مدیران باید در این راستا تمام همت خود را بکار بگیرند تا آنرا به راحتی از دست ندهیم و از بحث تهدید زلزله یک فرصت ایجاد کنیم.
بازوند در خصوص بکار گیری افراد غیر بومی در ساخت و سازها تاکید کرد: باید مدیران طی یک هفته این مشکل را حل و فصل کنند در غیر اینصورت باید برای ساخت و ساز مناطق زلزله زده فکر دیگری اندیشید.

منبع : خبرگزاری مهر

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام استانداری کرمانشاه اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ