آشنایی با رشته مهندسی صنایع

آشنایی با رشته مهندسی صنایع

ویژگی بین رشته‌ای و تنوع توانایی‌های مهندسان این رشته مهندسی سبب شده این رشته ظرف سال‌های اخیر  جایگاه اجتماعی خویش را از منظر علاقه‌مندان ورود به دانشگاه ایران از رتبه نهم، به اول و دوم بدل نماید. این حسن استقبال سبب ورود علایق، ظرایف و توانایی‌هایی شده که به شدت باعث توسعه و ایجاد تحول  شده است.

 

 

معرفی اجمالی رشته مهندسی صنایع

مهندس صنایع نسبت به سایر کارشناسان مهندسی با گستردگی و تنوع کاری بیشتری با مسائل میدان اجرا همراهی می‌کند، از یک سو تمرکز تخصصی بر مبنای مهندسی و فناوری دارند، و از سویی دیگر بر روش‌های علمی افزایش بهره‌وری و کارایی و تغییر در فناوری نظام‌های خدماتی و تولیدی با استفاده از ابزارهای مدل‌سازی، بهینه‌سازی و شبیه‌سازی تسلط دارند.

در دنیا در حال حاضر فرآیند مشابهی در مورد این رشته در حال روی دادن است، به طوری که می‌توان سه نوع برخورد اجتماعی متفاوت نسبت  به این رشته را مشاهده نمود:

  • کاملا سنتی و صرفا در حوزه کارسنجی و بهینه‌سازی تلاش‌ها
  • متکی به بهره‌وری از طریق زدودن نارسایی‌ها و استفاده هوشمندانه از امکانات
  • در راستای استفاده از ابزارهای تحلیلی برای دست‌یابی به قابلیت اطمینان بالاتر

فارغ‌التحصیلان این رشته  از توانمندی صنعتی بالاتری برخوردار هستند، و به توانایی‌هایی مانند طرح و برنامه‌ریزی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خرد و کلان، امکانات و تجهیزات، ایجاد و هدایت سیستم‌های کنترل و تضمین، کنترل پروژه، موجودی و مسائل مالی، ساز و کارهای سنجش کار و زمان و پژوهش‌های مختلف عملیاتی مجهز هستند. از مسایل جزئی دنیای اجرا نظیر تخصیص و تقسیم کار روزانه افراد، ماشین‌آلات و تجهیزات و بهبود روش تا بازسازی نظام‌های موجود، ایجاد نظام‌های اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری‌های مدیریت، ابعاد اقتصادی و استفاده از ابزارهای ریاضی برای تسهیل در تصمیم‌گیری‌ها، همه و همه در حوزه تلاش‌های این کارشناسان قرار می‌گیرد. او علاوه بر اینکه در بخش‌های صنعتی در حرفه خویش فعال است، بسته به طبیعت کاری در بیشتر رشته‌های اجرایی غیر صنعتی نقش‌های محوله را نحو موثری ایفا می‌کند.

چه کسانی جذب این رشته می‌شوند؟

  • افرادی که از دبیرستان با گرایش ریاضی فیزیک به دانشگاه آمده‌اند یا در سایر رشته‌های دانشگاهی به ویژه مهندسی در حال تحصیل هستند و تمایل دارند از قابلیت‌ها و امتیازهای مهندسی صنایع استفاده کنند و تغییر گرایش تحصیلی می‌دهند
  • کسانی که تمایل دارند با توانایی‌های ریاضی خویش، ارتباط بهینه‌ای بین اجزاء نهادها، نظام‌ها و امکانات پدید آورند افرادی که برنامه‌ریزی و هدایت موثر امکانات اندیشیده و نظام‌مند هستند
  • کسانی که تمایل دارند با ایجاد فضایی بشاش و دل‌نشین، از وقت و انرژی انسان‌ها با روحیه‌ای بسیار مطلوب و ثمربخش بهره‌گرفته شوند
  • افرادی که ذوق و نیز تمایلات فنی در طراحی، ساخت و ساز امکانات، تجهیزات و نظام‌ها را دارند
  • کسانی که علایقی در خلق و بروز ابتکار در حوزه‌های کاربردی دارند
  • کسانی که به ایجاد امنیت می‌اندیشند و راهکار برای مقابله با چالش‌های گوناگون را دوست دارند
  • افرادی که ریاضی را دوست دارند، با فن و حرفه اجین‌اند، کامپیوتر را بخشی از زندگی روزمره خود می‌دانند، با انسان‌ها رابطه‌های دوستانه می‌توانند برقرار کنند، ابعاد مدیریتی را دوست دارند، اهل نوآوری و ارایه اندیشه‌های جدید هستند

دانشگاه‌ها، موضوعات پژوهشی و انجمن‌های علمی

دانشگاه‌های ایران به موازات جذب تحصیل کرده‌های دنیای صنعتی، تا کنون چند ده هزار متخصص صنایع در رده‌های مختلف تربیت و به بازار کار هدایت نموده‌اند که با همان توانمندی جوامع صنعتی به امور محوله پرداخته‌اند. برای هماهنگی توانایی‌ها، سالانه همایشی بین‌المللی در حوزه‌های تخصصی به موازات همایش‌های ملی برگزار می‌شود و صاحب‌نظران کشور‌های مختلف در این حوزه تخصصی به تبادل تجربیات می‌پردازند. 
موضوعات پژوهشی که مهندسین صنایع به آن می‌پردازند عبارتند از: اقتصاد و هزینه‌یابی، کیفیت، کنترل تولید و موجودی، تکنولوژی تولید، مدیریت، فناوری اطلاعات، مدیریت پروژه و شبکه، منابع انسانی، تحقیق در عملیات، طرح استقرار و ارزیابی کار و زمان مشاهده کرد. اندازه‌گیری عملکرد، تعیین میزان تاثیر به جای مانده از فعالیت‌های اجرایی کارکنان، سنجش میزان رضایت مشتری، مدل‌سازی میزان و تنوع تولید متناسب با نیاز  مشتری، مجتمع‌سازی تلاش‌های اجرایی، ارتقای بهره‌وری کارکنان و نظام‌ها، نظام‌های تضمین کیفیت، مدیریت و محیط زیست، طراحی الگوی توسعه صنعتی کشور، برنامه‌ریزی حمل و نقل از طریق شبکه‌های عصبی، تصمیم‌گیری فازی، توسعه سیستم‌های عرضه انرژی و برنامه‌ریزی تولید در حالت احتمال با استفاده از شبیه‌سازی نمونه محورهای پژوهشی در حال انجام در این رشته‌اند.

موقعیت‌های شغلی سازمانی برای رشته مهندسی صنایع

چند نمونه از موقعیت‌های شغلی سازمانی که از تخصص مهندسی صنایع بهره‌می‌گیرند عبارتند از: رئیس مهندسی صنایع، سرپرست امور سازمانی، رئیس امور برنامه‌ریزی و بودجه، سرپرست امور سازمانی، رئیس وام و سرمایه‌گذاری، رئیس برنامه‌ریزی و تحلیل‌های مالی، سرپرست آمار و گزارش‌های تطبیقی، رئیس امور راه‌اندازی طرح‌ها، سرپرست هماهنگی و پشتیبانی تدارکاتی، رئیس مهندسی فرآیند، کارشناس ارشد بودجه و کنترل هزینه، سرپرست برنامه‌ریزی، سرپرست کنترل و پیشرفت برنامه‌ها، رئیس برنامه‌ریزی و کنترل پروژه، تحلیل‌گر سیستم، مهندس برنامه‌ریز، کارشناس ایمنی، کارشناس تشکیلات و روش‌ها، مدیر پروژه، مدیر انتقال تکنولوژی، رئیس تعمیر و نگهداری، برنامه‌ریز و سرپرست بانک اطلاعاتی، مسئول سیستم‌های پشتیبانی مدیریت، مدیر تکنولوژی، برنامه‌ریز تولید و رئیس سالن تولید.

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۲ نظر برای آشنایی با رشته مهندسی صنایع

  • م
    معصومه نبوی
    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۱۱
    دوست دارم کارکنم پول دار بشم
    • پشتیبان سه
      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۳۷
      با سلام
      کارجوی گرامی، جهت آغاز مسیر شغلی خود می‌توانید به سادگی و با چند کلیک در سایت «ای استخدام» ثبت نام نمایید. ابتدا برای ثبت نام اینجا کلیک کنید. سپس مراحل و بخش‌های خواسته شده را تکمیل کنید.پس از تکمیل ثبت نام در سایت، از طریق بخش جستجوی آگهی اقدام به آغاز جستجو در میان موقعیت‌های شغلی متنوع موجود در سایت کنید.
      در فرایند جستجو چندین فیلتر مختلف برای سهولت جستجوی شما قرار داده شده است. با استفاده از این فیلترها می‌توانید:
      - استان و شهر
      - رشته تحصیلی
      - موقعیت شغلی
      - نوع قرارداد
      و... را به راحتی انتخاب کرده و برای موقعیت شغلی خود رزومه ارسال کنید.

    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

    ثبت پاسخ