برگزاری کنکور اختصاصی تربیت‌ معلم در سال ۱۴۰۳

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: باید بهترین دانش‌آموزان و دانشجویان‌ معلم شوند؛ لذا در سال ۱۴۰۳، کنکور اختصاصی تربیت‌ معلم برگزار می‌شود.

به گزارش بازارکار، رضامراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مراسم تجلیل از معلمان نمونه کشوری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای معلم و درود فرستادن به روح پرفتوح شهید مطهری(ره) اظهار کرد: خدا را شاکرم که در خدمت گزیده‌ای از معلمان این سرزمین گهربار هستم. ایام هفته معلم را خدمت به همه همکاران خود تبریک می‌گویم و کار، ماموریت و منزلت شما معلمان ایران زمین را گرامی می‌دارم.

* تکریم معلم، تعظیم در برابر شعائر است‌

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش ادامه داد: تکریم معلم، تعظیم در برابر شعائر است‌. معلم خیر و نیک، چراغ هدایت جامعه خود است. معلم در ادبیات دینی ما بسیار مورد تکریم قرار گرفته است، زیرا ماموریت او این است که جهل و درد بی‌درمان بشر را از بین ببرد و در هرجایی با آن مبارزه کند.

وی افزود: امسال به‌طور ویژه روز معلم را گرامی می‌داریم، زیرا معلمان می‌توانند مسائل کلان کشور را حل کنند. امروز اگر مساله‌ای اجتماعی و فرهنگی وجود دارد، راه‌حل و کلید آن در دست معلمان است. پیام ما به همه بازگشت به مدرسه است و باید آگاه بود که ریشه حل مشکلات اجتماعی در مدرسه است و این مشکلات و معضلات توسط معلمان و مدیران مدارس قابل‌حل خواهد بود.

* باید همه موضوعات آموزشی و پرورشی را متناسب با نیازهای نسل بازبینی کنیم

صحرایی با بیان اینکه در زمانی زندگی می‌کنیم که فرزندان ما در عمر کوتاه خود تحولاتی را تجربه می‌کنند که ما تا ۵۰ سالگی تجربه نکرده‌ایم، عنوان کرد: این موضوع باعث به وجود آمدن یک خلا عاطفی، احساسی و ادراکی بین ما و فرزندان‌مان شده است، لذا باید همه موضوعات آموزشی و پرورشی را متناسب با نیازهای نسل بازبینی کنیم.

*شیوه‌های مدیریتی با واقعیت‌های میدان و مدرسه هماهنگ نیست

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نظام آموزشی ترکیبی از معلم، کتاب، دانش‌آموز، فضای آموزشی و شیوه‌های ارزشیابی است که باید رابطه آنها باهم سازگار باشد، اما شیوه‌های مدیریتی با واقعیت‌های میدان و مدرسه هماهنگ نیست، لذا باید تمامی این اجزا را هماهنگ کنیم.

وی با بیان اینکه در تربیت‌ معلم خوب باید بیش‌ازپیش فعال بود، خاطرنشان کرد: باید بهترین دانش‌آموزان و دانشجویان‌مان معلم شوند، لذا در ۱۴۰۳ کنکور اختصاصی تربیت‌معلم خواهیم داشت.

* تجربه معلمان یک میراث معنوی و ناملموس است

صحرایی با بیان اینکه باید فرق عالم و معلم مشخص شود، گفت: معلمان در بازنگری بهترین و صاحب‌نظرترین افراد هستند، لذا بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها باید با کسب نظر از معلمان باشد. تجربه معلمان یک میراث معنوی و ناملموس است و باید این میراث گران‌بها را جمع‌آوری کرد تا به‌عنوان یک گنجینه مفید مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اجرای رتبه‌بندی معلمان بیان کرد: رتبه‌بندی یک قانون مترقی است اگرچه اشکالاتی نیز به آن وارد است و باید تمامی اشکالات آن برطرف شود اما به این شرط که این قانون تا انتها اجرا شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: دولت سیزدهم رتبه‌بندی را با پنج برابر بودجه‌ای که پیش‌بینی‌ شده بود، اجرا کرد، اما شاهد بودیم که در اجرا اشکالات آن مشخص شد، لذا پس از اتمام فرایند اجرا، فرایند اصلاح آیین‌نامه انجام خواهد شد.

*رتبه‌بندی با آموزش‌های ضمن خدمت پیوند خواهد خورد

صحرایی گفت: از این به بعد آموزش‌های ضمن خدمت بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. آموزش‌ و پرورش دارای سرمایه‌های مهمی است که باید پویا بماند و به همین دلیل آموزش‌های ضمن خدمت حائز اهمیت است، لذا رتبه‌بندی با آموزش‌های ضمن خدمت پیوند خواهد خورد.

وی با اشاره به اهمیت هنرستان‌ها و توسعه آموزش فنی‌و حرفه‌ای اظهار کرد: گسترش هنرستان‌ها بسیار مورد توجه گرفته و یک مورد آن احداث ۴۶ هنرستان جوار صنعت در سال گذشته بود.

* معلمان گره‌های ذهنی دانش‌آموزان را باز کنند

صحرایی تاکید کرد: توقع ما از معلمان این است که گره‌های ذهنی دانش‌آموزان را باز کنند. معلم هدایتگر، کنشگر، فعال اجتماعی و فرهنگی است، لذا حتما باید دانش‌آموز توسط معلم هدایت شود که اگر این امر صورت نگیرد، دیگران گره‌های دیگری را اضافه خواهند کرد.

*۲۰۰ هزار معلم برای اجرای سند آموزش می‌بینند

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش افزود: تمامی ۶ ساحت سند تحول بنیادین باید مورد توجه قرار گیرد، البته قبل از آن اجرای سند باید وارد فاز عملیاتی شود. امسال سال اجرای سند در مدرسه است و ۲۰۰ هزار معلم در همین راستا آموزش می‌بینند‌. خوشبختانه سال گذشته شبکه ره‌یاران تحول تشکیل شد و در مسیر اجرای سند این شبکه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

*حجم کتاب‌های درسی کم و کیفیت محتوی افزایش می‌یابد

صحرایی با اشاره به اینکه کتاب‌های درسی باید متناسب با تحولات و نیازهای روز جامعه تغییر کند، گفت: حجم کتاب‌های درسی کم و کیفیت محتوای آن ها افزایش خواهد یافت باید به فکر پیوند آموزش عمومی با آموزش عالی باشیم.

وی ادامه داد: باید از خود پرسید که آیا واقعا شیوه اجرای دوره آموزش عمومی به همین سبک ادامه پیدا کند یا باید متحول شود؟ این سوال کلیدی است که باید در هفته معلم به آن پاسخ داده شود و معلمان نظرات خود را ارائه دهند، در شنیدن این نظرات کوشا هستیم و خوشحالیم که این ‌جمع‌ها شکل گیرد و حرف‌ها گفته شود.

*تحول بنیادین نه از اتاق وزیر بلکه از اتاق مدیران مدارس شکل گرفته و تکثیر می‌شود

صحرایی تاکید کرد: تحول بنیادین از اتاق وزیر شکل نمی‌گیرد، بلکه از اتاق مدیر مدارس شکل گرفته و به بخش‌های مختلف مانند کلاس‌های درس گسترش می‌یابد، لذا باید برای تربیت مدیر مدرسه برنامه‌ریزی شود، همچنین کلینیک‌های آموزشی راه‌اندازی شود و دانشگاه‌های بزرگ مدارس خود را راه‌اندازی کنند.

وی با اشاره به اینکه صلاحیت حرفه‌ای معلمان ارتقا یافته است، گفت: این صلاحیت‌ها به نحوی افزایش داده شده که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در صورتی که ۱۲ مهارت را یاد بگیرند، فارغ‌التحصیل خواهند شد. نمره قبولی در این دانشگاه ۱۴ و ۱۵ است و هر دانشجو در انتهای دوره تحصیلی خود در آزمون جامعی شرکت می‌کند که قبولی در آن منجر به دریافت گواهینامه پیش از ورود به مدرسه می شود. همچنین تمامی دانشجویان پیش از استخدام قطعی باید رتبه خود را دریافت کنند.

به نقل از فارس،سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش تصریح کرد: افرادی که در آزمون استخدامی شرکت می‌کنند، باید دارای ویژگی‌های خاص باشند، لذا آزمون استخدامی در ارزیابی ۴ مرحله خواهد داشت و تمام تلاش ما این است که علاوه بر توانایی علمی، داوطلبان علاقه به معلمی نیز داشته باشد و صلاحیت خود را در این حوزه احراز کنند، با چنین انتخابی، معلمی وارد نظام تعلیم و تربیت می‌شود که پاسخگوی نیازهای آموزش‌وپرورش خواهد بود.

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ