آغاز طرح رتبه بندی مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از آغاز طرح رتبه بندی مربیان این سازمان و صدور کارت شناسایی درقالب «سامانه سام» خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه، درحال حاضر ظرفیت آموزش ۵۵۰ هزار نفر را در مراکز دولتی و تقریبا همین تعداد را در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد داریم، گفت: با اجرای طرح رتبه بندی مربیان، همه مربیان سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای براساس توانمندی رتبه بندی خواهند شد.
آقای غلامحسین حسینی‌نیا افزود: «طرح سام» به منظور ارتقاء منزلت حرفه‌ای و افزایش سطح توانمندی مربیان شاغل در سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور و همچنین افزایش کارآیی طرح ساماندهی مربیان با صدور کد شناسایی مربیان تدوین شده است تا مربیان با داشتن دانش روز و مهارت، بتوانند به کارآموزان این سازمان آموزش دهند.

وی با اشاره به آغاز طرح ساماندهی سامانه آموزش مربیان (سام) افزود: هم مربیان استخدامی و هم حق‌التدریس و همچنین نیرو‌های جدید لازم است در «سامانه سام» ثبت نام کنند و از این پس کد مربیگری لازمه هرگونه آموزش فنی وحرفه‌ای در کشور است و افرادی که تاکنون تجربه مربیگری نداشته‌اند می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند و آموزش ببینند.
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور هدف از اجرای این طرح را ارتقاء شان و منزلت مربیان این مجموعه برشمرد و بیان داشت: در حال حاضر ۲۰ هزار مربی در بخش خصوصی داریم و همچنین مربیانی داریم که به شکل درون و برون سازمانی فعالیت می‌کنند که می‌توانند با ورود به این سامانه و ورود اطلاعات، پس از مصاحبه به شکل قرارداد خرید خدمت با ما همکاری داشته باشند.
وی با اشاره به ۶ هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی گفت: این رقم در جهان ۹ هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی است که با درنظر گرفتن مشاغل آینده، تعداد استاندارد‌ها به ۱۷ هزار استاندارد خواهد رسید و باید خود را آماده کنیم این استاندارد‌ها را افزایش دهیم که دیروز ۲۱۳ استاندارد شایستگی، رونمایی شد.

معاون وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی بهترین نوع آموزش را آموزش در محیط کار واقعی دانست و افزود: ۳۰ درصد آموزش‌های مهارتی ارائه شده ازطریق این سازمان به صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش‌ها به صورت عملی است و افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحد‌های کارگاهی معرفی شده و زیرپوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرد.

وی گفت: طبق آمار بیش از ۸۰ درصد این افراد جذب بازار کار می‌شوند و این طرح باعث افزایش بهره‌بری ملی می‌شود.
آقای حسینی نیا با اشاره به نقش مهم اصناف در آموزش مستقیم محیط واقعی کار گفت: ما آموزش و ارتقاء مهارت نیروی کار را در مراکز جوار و بین کارگاهی دنبال می‌کنیم و تا ابتدای دولت سیزدهم ۵۴۷ مرکز جوارکارگاهی داشتیم که اکنون این رقم به هزار و ۵۲۷ واحد رسیده است و تا پایان سال تعداد این واحد‌ها به ۲ هزار عدد خواهد رسید.

به گفته رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، یک میلیون و صد هزار نفر ظرفیت آموزش در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بهره گیری از ظرفیت اصناف وجود دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برای مشاهده اخبار سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اینجا کلیک کنید

برای مشاهده آخرین خبر از وضعیت نظام رتبه‌بندی معلمان اینجا کلیک کنید

برای مشاهده اخبار فرهنگیان و معلمان اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ