آشنایی با رشته راهنمایی و مشاوره

آشنایی با رشته راهنمایی و مشاوره

مشاوره‌ بیشتر جنبه‌ کاربردی‌ دارد و از تحقیقات‌ و داده‌های‌ روان‌شناسی‌ برای‌ حل‌ مشکلات‌  مردم‌ عادی‌ که‌ با بحران‌های‌ روحی‌ روبه‌رو هستند استفاده می‌کند.

 

 

معرفی اجمالی رشته مشاوره

یک زندگی آرام،‌ شیرین و بدون تنش‌های عصبی بزرگ‌ترین آرزوی هر فردی است. آرزویی که دست‌یابی به آن بسیار دشوار است. زیرا امروزه افزایش مشکلات، پیچیدگی و آمیختگی آن‌ها با یکدیگر، انسان‌ها را بیش از زمان‌های گذشته در برابر شرایط دشوار،‌ نامساعد و پرفشار قرار می‌دهد تا جایی که انواع فشارهای روانی جزء لاینفک زندگی روزمره بسیاری از ما شده است و این به معنای آن است که ایجاد روابط سالم و صمیمانه با هم‌نوعان، داشتن زندگی پرثمر و تحقق نیروهای بالقوه‌ای که در وجود تک‌‌تک انسان‌ها به ودیعه گذاشته شده است،‌ به سختی امکان‌پذیر است.

حال چه باید کرد؟‌ آیا می‌توان منتظر ماند تا مشکلات حل شوند و سپس در مسیر زندگی گام برداشت؟‌ یا باید از دشواری‌ها و مشکلات نهراسید و حتی از شکست پلی برای پیروزی ساخت؟ بدون شک تمام افراد باید راه دوم را انتخاب کنند و برای پیشگیری از فشارهای روانی از راهنمایی کارشناسان مشاوره و راهنمایی بهره ببرند. زیرا این افراد می‌توانند مردم را برای رسیدن به یک بهداشت همگانی در مقابل بیماری‌های روحی و روانی واکسینه کنند. رشته راهنمایی و مشاوره یکی از رشته‌های گروه علوم انسانی است که جنبه کاربردی دارد و دروس آن بیشتر در زمینه رشد، ابعاد مختلف شخصیت آدمی و پیشگیـری از مشکلات و اختلالات به‌ویژه مشکلات دانش‌آموزان و نوجوانان است. مشاور‌ به‌ افراد آموزش‌ می‌دهد که‌ چه‌ کنند تا دچار بحران‌های‌ روحی‌ شوند و راه‌ پیشرفت‌ و تکامل‌ را راحت‌تر و سریع‌تر طی‌ کنند. بخش‌ دیگری‌ از فعالیت مشاوره‌ نیز شامل‌ حال‌ افرادی‌ می‌شود که‌ دچار بحران‌ شده‌اند و اکنون‌ نمی‌دانند چگونه‌ باید از بحران‌ مورد نظر عبور کنند یا با آن‌ کنار بیایند. در اینجا مشاور به‌ فرد مراجعه‌ کننده‌ کمک‌ می‌کند تا بتواند بر بحران‌ موجود غلبه‌ کند. 

 

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل
دروس پایه و تخصصی این رشته در طول دوران تحصیل دانشگاه عبارتند از:

توانایی‌های‌ لازم

خوب‌ گوش‌ دادن‌ و خوب‌ سخن‌ گفتن‌ دو ویژگی‌ مهم‌ و ضروری‌ برای‌ دانشجوی‌ رشته‌ مشاوره‌ است‌. یک‌ مشاور باید بتواند با صبر و بردباری‌ و آرامش‌ درونی‌ خود، فضای‌ مناسبی‌ برای‌ مراجعه‌ کننده‌ ایجاد کند و به‌ او اجازه‌ دهد که‌ خود را تخلیه‌ کند و دغدغه‌های‌ ذهنی‌ خویش‌ را بیان‌ کند. یک‌ مشاور خوب‌ باید از مسائل‌ اقتصادی‌، سیاسی‌، اجتماعی‌ و مذهبی‌ جامعه‌ نیز اطلاع‌ داشته‌ باشد.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران

مشاوره‌ دارای‌ ابعاد مختلفی‌ است‌ و می‌توان‌ برای‌ انتخاب‌ رشته‌ تحصیلی‌، ازدواج‌، شغل‌یابی‌، نحوه‌ ارتباط‌ در یک‌ محیط‌ صنعتی‌، نحوه‌ ارتباط‌ اعضای‌ خانواده‌ یا نحوه‌ روبه‌رو شدن‌ با بحران‌های‌ دوران‌ نوجوانی‌ و جوانی‌ از مشاور استفاده‌ کرد. امروزه‌ شغل‌ مشاوره‌ یکی‌ از شغل‌های‌ تعریف‌ شده‌ در آموزش‌ و پرورش‌ است‌ و هر مدرسه‌ در مقطع‌ متوسطه‌ یا پیش‌دانشگاهی‌ حداقل‌ نیاز به‌ یک‌ مشاور دارد. به‌ همین‌ دلیل‌ با کمبود کارشناس‌ در رشته‌ مشاوره‌ روبه‌رو هستیم‌. در ضمن‌ یک‌ مشاور می‌تواند به‌ غیر از آموزش‌ و پرورش‌ در سازمان بهزیستی‌، کمیته‌ امداد، فرهنگ‌سراها، مراکز بازپروری‌ و زندان‌ها به‌ کار مشاوره‌ بپردازد.

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۲ نظر برای آشنایی با رشته راهنمایی و مشاوره

  • ع
    عطیه
    ۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۴
    سلام وقتتون بخیر‌. میخواستم بدونم برای ارشد رشته مشاوره تو این زمان محدود کدوم منابع از بین همش اولویت بیشتری برای مطالعه داره؟ ممنون میشم اگر جواب بدید.
    • ز
      زهرا
      ۳ آذر ۱۳۹۸، ۰۷:۵۱
      سلام بچه ها آزمون چطور بود؟؟؟
      برا من ک خیلی سخت بود
      دو تا عمومی رو منفی زدم

      لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

      ثبت پاسخ