آشنایی با شغل فیلم‌بردار

آشنایی با شغل فیلم‌بردار / تصویربردار

کار فیلم‌بردار ضبط تصاویر فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های تلویزیونی، تبلیغاتی، موزیک ویدئوها و جشن‌ها است.

 

 

فیلم‌برداری چیست

فیلم‌برداری مهم‌ترین مرحله تولید فیلم است. این مرحله به ویژه با مهم‌ترین ابزار و وسایل فیلم‌سازی، یعنی دوربین و متعلقات آن، انواع نورافکن‌ها و مانند آن‌ها سرو کار دارد. در این مرحله علاوه بر فیلم‌برداری، نورپردازی، کارگردانی، صدابرداری، بازیگری و برخی جلوه‌های ویژه، نیز هم‌زمان انجام می‌شوند. پیش از اینکه وارد این مرحله شویم باید صحنه کاملا آماده باشد و بازیگران نیز برای ایفای نقش حاضر باشند.

کار فیلم بردار چیست

فیلم‌بردار در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند. بعضی به صورت خصوصی آتلیه و مرکز فیلم برداری تاسیس و از مجالس، همایش‌ها و جشن‌ها فیلمبرداری می‌کنند. این فیلم‌برداران لزوما به تحصیلات دانشگاهی نیازی ندارند و می‌توانند با گذراندن دوره هایی که در آموزشگاه‌ها برگزار می‌شوند، مهارت و توانایی لازم را کسب کنند. برخی از فیلم‌برداران نیز وارد بخش سینما و تلویزیون می‌شوند و به صورت حرفه‌ای مشغول به کار می‌شوند. برای فیلم‌برداری حرفه‌ای در سینما و تلویزیون هم امکان تحصیل در دانشگاه‌ها و آموزش آکادمیک و هم امکان یادگیری در آموزشگاه‌ها وجود دارد.

فیلم‌بردار با دوربین‌های فیلمبرداری معمولی و دیجیتال و مطابق دستورات کارگردان یا مدیر فیلم‌برداری کار می‌کند. او می‌تواند به تنهایی کار فیلم‌برداری را انجام دهد یا عضوی از گروه فیلم‌برداری استودیوهای تلویزیونی یا پروژه های سینمایی باشد.   

 مدیر فیلم‌برداری یک پروژه فیلم‌سازی، در کار خود معمولا یک یا چند دستیار خواهید داشت. عمدتا یک فیلم‌بردار هم در فیلم‌برداری فیلم‌های سینمایی و هم در تلویزیون متخصص است، علیرغم اینکه تجهیزات و روش‌های متفاوتی از یکدیگر دارند. در سال‌های اخیر با ورود دوربین‌های دیجیتال و تکنولوژی HD  کار با دوربین‌های حرفه‌ای بسیار راحت‌تر شده و تفاوت تکنیکی خاصی وجود ندارد.

زمان کار فیلم‌بردار معمولا طولانی، نامنظم و بسته به نوع پروژه گاهی در شب‌ها و روزهای تعطیل است. او باید بسیار منعطف و از توان بدنی خوبی برخوردار باشد زیرا گاهی ساعت‌های فیلم‌برداری بسیار طولانی می‌شود. همچنین باید بتواند به راحتی در ارتفاع، روی جرثقیل یا داربست فیلم‌برداری کند.

محل کار فیلم‌بردار می‌تواند در فضاهای مختلف از استودیوی فیلمبرداری تا فضاهای باز در شرایط مختلف آب و هوایی باشد. او باید بتواند در مکان‌ها و شرایط مختلف کار کند. گاهی نیز باید در سفر و تا مدت زیادی از خانواده دور باشد.

وظایف فیلم‌بردار

  • تنظیم و مکان‌یابی تجهیزات فیلم‌برداری
  • برنامه‌ریزی و گرفتن فیلم به صورت تمرینی
  • دنبال کردن روند فیلم‌نامه و پیروی از دستورات کارگردان یا مدیر برنامه (در استودیوهای ضبط تلویزیون)
  • انتخاب مناسب‌ترین لنزها و زاویه‌های دوربین
  • حل مشکلات فنی و عملی از جمله نوردهی
  • همکاری نزدیک با عوامل فنی مانند نور و صدا

مهارت و توانمندی‌های مورد نیاز شغل فیلم‌برداری

  • مهارت‌های عملی خوب و آشنایی با تجهیزات فیلم‌برداری
  • علاقه فراوان به عکاسی، فیلم و ویدئو
  • مهارت‌های ارتباطی خوب برای ارتباط مناسب با عوامل فیلم
  • توانایی انجام صحیح دستورالعمل‌ها و توجه زیاد به جزئیات برای دنبال کردن درست رویه فیلم‌نامه مطابق با دستورات کارگردان
  • دید هنری نسبت به رنگ‌ها برای گرفتن تصاویر حرفه‌ای و زیبا
  • حفظ آرامش تحت شرایط کاری پرفشار زیرا پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی معمولا روندی طولانی و بسیار پرفشار دارند
  • توانایی انجام کار تیمی برای همکاری مناسب با عوامل فیلم یا برنامه با هدف تولید محصولی با کیفیت
  • توان بدنی و استقامت خوب برای نگه داشتن و حرکت تجهیزات فیلم‌برداری و ساعات کار طولانی

تحصیلات،   آینده شغلی و فرصت‌های استخدامی فیلم‌بردار

یکی از مهم‌ترین عوامل برای موفقیت در کارهای هنری مانند فیلم‌برداری داشتن علاقه، استعداد و پشتکار است. فیلم‌برداران زیادی تحصیلات دانشگاهی مرتبط ندارند و با گذراندن دوره‌های آموزشی در آموزشگاه ها وارد این شغل شده و حتی گاهی بسیار موفق بوده‌اند. این امر در مورد فیلم‌بردارانی که در آتلیه‌ها به کار فیلم‌برداری مجالس، جشن‌ها و گاهی برخی امور تبلیغاتی می‌پردازند، بسیار مصداق دارد.

برای ورود به حوزه فیلم‌برداری حرفه‌ای در بخش سینما و تلویزیون معمولا افراد باید در رشته فیلم‌برداری (یکی از گرایش‌های رشته سینما) تحصیل کرده باشند. البته گاهی افرادی بدون داشتن مدرک دانشگاهی، با گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط می‌توانند وارد حوزه فیلم‌برداری در سینما و تلویزیون شوند.

در حوزه سینما و تلویزیون، فیلم‌بردار می‌تواند به صورت مستقل و قراردادی کار کند. اگرچه معمولا شبکه‌های تلویزیونی، فیلم‌برداران را  استخدام می‌کنند کار کردن در سینما عمدتا به صورت قراردادی است و از یک فیلم تا فیلم دیگر تغییر می‌کند. برای شروع کار معمولا افراد از دستیاری فیلم‌برداری شروع می‌کنند و به مرور تا رده مدیر فیلم‌برداری پیشرفت می‌کنند. فیلم‌بردار با راه‌اندازی آتلیه فیلم‌برداری می‌تواند به صورت مستقل فعالیت کند.

 

شخصیت‌های مناسب شغل فیلم‌برداری

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۲ نظر برای آشنایی با شغل فیلم‌بردار

  • م
    محمد
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۲۱:۲۰
    فیلمرداری استخدامی
    • م
      مسعودگودرزی
      ۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۱۲
      سلام من فیلمبردار مجالس بصورت سیارهستم در بروجرد به دنبال کار فیلمبرداری هستم حالا چه ارگانی یا شرکتی چه آتلیه و کار مجالس ۴٠سال سنمه ممنون

    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

    ثبت پاسخ