همسان‌سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته پیگیری خواهد شد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تلاش کمیسیون آموزش برای همسان‌سازی و ترمیم حقوق فرهنگیان بازنشسته خبر داد.

محمد مولوی در گفت‌وگو با پانا، درباره اقدامات مجلس برای رسیدگی به شرایط فرهنگیان بازنشسته گفت: «نظام رتبه بندی نخستین گام برای برداشتن تبعیض‌های حاکم بر پرداختی‌های فرهنگیان بود که بعد از چندین سال به ثمر نشست اما قانون همسان سازی حقوق معلمان بازنشسته موضوعی جدا از رتبه بندی معلمان است. در این شرایط اقتصادی موجود باید اقداماتی انجام شود که حقوق بازنشستگی فرهنگیان ترمیم شود. هم اکنون اعضای کمیسیون آموزش مجلس پیگیر جدی ترمیم حقوق دریافتی فرهنگیان متناسب با شان آن‌ها هستند.»

نماینده مردم آبادان در مجلس یازدهم در ادامه افزود: «مجلس یازدهم در راستای افزایش شان و منزلت معلمان همچنین تقویت صلاحیت حرفه‌ای معلمان و رفع دغدغه‌های مالی و معیشتی معلمان موضوع لایحه رتبه بندی را از ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم در دستور کار خود قرار داد که در نهایت هم رتبه بندی در شورای نگهبان تصویب شد. امیدوار هستیم که هر چه زودتر آخرین گام های رتبه بندی برداشته شود.»

این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم تصریح کرد: «۱۰ سال است که رتبه بندی معلمان به بایگانی سپرده شده بود. در حالی که پایه و اساس پیشرفت کشورها به نظام آموزشی آن‌ها بستگی دارد. در این فرآیند معلمان نقش اصلی را دارند لذا شان و جایگاه حرفه معلمی در دنیا بسیار بالاست و در واقع این معلمان هستند که با پرورش نیروهای متخصص و دانشمند، یک کشور را می‌سازند.»
در لایحه رتبه بندی ۵ گروه برای معلمان تعریف شده است که معلمان براساس امتیازات مکتسبه در یکی از رتبه‌های آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند و پس از ۵ سال توقف و به شرط افزایش امتیاز رتبه‌های بالاتر، می‌توانند ارتقای رتبه پیدا کنند

مولوی گفت: «رتبه بندی فرهنگیان علاوه بر فرمایشات رهبری یک تکلیف قانونی است که در اسناد بالادستی درج شده و از نظر من اعمال نشدن آن ترک فعل از سوی دولت‌های گذشته بوده است. متاسفانه این توجه و نگاه به جایگاه مهم تعلیم و تربیت و شان و منزلت معلمان در کشور ما علیرغم تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری در حد مطلوب نبوده و به باور قلبی بسیاری از مردم و مسئولان تبدیل نشده است. البته این امیدواری به وجود آمده که مجلس یازدهم با همکاری دولت بتواند گام بلند و عملی را برای تقویت و ارتقای نظام آموزشی کشور و به ویژه منزلت معلمان و بهبود وضعیت معیشتی آنان بردارد.»

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه تا پایان خرداد ماه سال جاری احکام رتبه بندی معلمان را عملیاتی می‌کنیم و جبرانی برای رفع کم توجهی‌های گذشته نسبت به معلمان ایجاد می‌شود اشاره کرد: «در لایحه رتبه بندی ۵ گروه برای معلمان تعریف شده است که معلمان براساس امتیازات مکتسبه در یکی از رتبه‌های آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند و پس از ۵ سال توقف و به شرط افزایش امتیاز رتبه‌های بالاتر، می‌توانند ارتقای رتبه پیدا کنند.»

نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به جزئیات رتبه بندی ادامه داد: «افراد مشمول رتبه بندی تمام معلمانی هستند که در مدارس دولتی به عنوان دبیر، آموزگار، هنرآموز، مشاور، مراقب سلامت، مدیران، معاونان فعالیت دارند همچنین تمام فرهنگیانی که با عنوان معلم در مدارس و ادارات آموزش و پرورش و واحدهای تابعه مشغول به کار هستند را تحت پوشش قرار می‌دهد‌‌.»

منبع : خبرگزاری پانا

برای مشاهده اخبار فرهنگیان و معلمان اینجا کلیک کنید

برای مشاهده اخبار حقوق بازنشستگان اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ