لزوم نظارت بر سخت و زیان‌آور شمردن برخی مشاغل

۳ نظر

قانون مشاغل سخت و زیان‌آور علاوه بر متلاطم کردن درآمد‌های تامین اجتماعی، بازار کار را خصوصا برای جوانان تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش بازارکار از خبرگزاری دانشجو، برخی اوقات با افرادی مواجه می‌شوید که به دنبال دور زدن قانون و انجام ندادن آن هستند. در ادامه به موردی برخورد می‌کنیم که افرادی در تلاش هستند که قانونی در موردشان اعمال شود تا بتوانند از مزایای آن استفاده کنند. درحالی که این کار با دور زدن قانون تفاوتی ندارد!

احتمالا شنیده‌اید که عده‌ای از شاغلین بعد از ۲۰ تا ۲۵ سال کار کردن، می‌توانند بازنشسته شوند. چیزی که باعث می‌شود آن‌ها زودتر از سایر شاغلین با محیط کار خداحافظی کنند این است که زمانی به کارشان برچسب سخت و زیان‌آور بودن خورده است؛ این برچسب برای برخی از آن‌ها به حق و مصداق رعایت انصاف است، ولی برخی دیگر دور از انصاف و عدالت است. با اینکه حالا در بعضی از این شغل‌ها زیان آوری نمی‌بینیم، اما همچنان این برچسب به آن‌ها مانده و کسی هم به فکر جدا کردنش نیست.

قطعا کار کردن در برخی از مشاغل، سخت و طاقت فرسا است و کسی نمی‌تواند منکر آن شود و بدون شک شرایط محیطی آن از ایمنی کمی برخوردار است، که ممکن است به کارگر صدمه بزند. به این کارها، مشاغل سخت و زیان‌آور می‌گویند. این افراد اگر به اندازه دیگران کار کنند، آسیب می‌بینند و در ادامه زندگی دچار اختلال می‌شوند. پس برای کسانی که در این مشاغل هستند، دو کار می‌شود انجام داد؛ اولا وظیفه کارفرما است که محیطی سالم و ایمن را برای کارگران فراهم کنند تا کمتر بیمار شوند. دوما به این افراد در میزان سالی که کار می‌کنند، تخفیف داده شود.

سخت بودن مشاغل سخت و زیان‌آور ذاتی است یا غیرذاتی

مشاغل سخت و زیان‌آور دو گروه را شامل می‌شود؛ یک گروه مشاغلی است که محیط کارشان ذاتا سخت و زیان‌آور نیست و کارفرما می‌تواند با رعایت تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر مناسب، زیان‌آوری آن‌ها را حذف کند. گروه دوم مشاغلی است که ماهیت آن‌ها سخت و زیان‌آور است و با اینکه رعایت تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی، سختی آن را کاهش می‌دهند، اما همچنان سخت و زیان‌آور است؛ مثل کار در معدن. مشکل وقتی ایجاد می‌شود که از این قانون به عنوان رانت در ایران استفاده می‌شود. یک عده با رشوه، عده دیگر با سخت جلوه دادن محیط کارشان، برخی با پارتی بازی و خلاصه با هر راهی که می‌دانستند، شغلشان را مشمول قانون سخت و زیان‌آور قرار دادند.

در برخی مشاغل مثل کار در آشپزخانه‌ها، مشاهده می‌شود که کارگران قبل از آمدن بازرس برای بررسی شرایط محیط کار، شرایط را طوری مهیا می‌کنند که مُهر سخت و زیان‌آور به پای کارشان بخورد. یا وقتی شغل پرستاری را بررسی می‌کنیم، بی‌تردید این شغل برای برخی پرستاران سخت و طاقت فرساست، اما ضربه اصلی وقتی وارد می‌شود که این افراد به مهارت و تجربه عالی رسیدند، ولی دقیقا در همین زمان باید بازنشسته شوند. این مسئله راه مهاجرت را برای خیلی از پرستاران به کشور‌هایی مثل آلمان، استرالیا، سوئد و… باز می‌کند. در حالیکه این افراد هنوز توانایی لازم را دارند و به‌جای استفاده از توانایی و مهارتشان در داخل کشور، آن را جای دیگر صرف می‌کنند. علاوه بر مسئله مهاجرت برخی از پرستاران بعد از بازنشستگی به‌صورت حرفه‌ای در بخش خصوصی مشغول به‌کار می‌شوند. درحالیکه اگر سری به بیمارستان‌های دولتی و تامین اجتماعی بزنیم مشکل کمبود پرستار را در بخش‌های مختلف بیمارستان لمس می‌کنیم.

متلاطم شدن بازار کار و اشتغال جوانان

اگر این قانون برای کمک به اشتغال جوانان وضع شده است، پس چرا یکی از مهمترین دغدغه‌های جوان امروز بیکاری و نبود شغل است؟ فرض کنید دو نفر برای استخدام به یک شرکت مراجعه می‌کنند و شرکت باید فقط یکی از آن‌ها را انتخاب کند. قطعا در وهله اول به فکر منافع و سود شرکتِ خود است. نفر اول، یک فرد چهل ساله است که از همان شرکت بازنشسته شده است و دوران بازنشستگی خود را می‌خواهد به صورت خصوصی با شرکت کار کند. نفر دوم یک جوان بیست ساله و محصل است که هیچ سابقه و تجربه کاری ندارد. در این حالت، کارفرما، جوانِ بیست ساله بدونِ سابقه کار و بدونِ بیمه را قبول می‌کند یا مرد چهل ساله‌ای که باتجربه و ماهر است؟ ضمن اینکه بیمه هم نمی‌خواهد، چون مستمری بازنشستگی‌اش را دریافت می‌کند. جواب معلوم است؛ برای منفعت شرکت هم از جهت مالی هم از جهت مهارت و تجربه فرد بازنشسته را انتخاب می‌کند و سر جوانِ دنبال کار بی کلاه می‌ماند. اثرات منفی و تبعات این قانون که اختلال در درآمد‌های تامین اجتماعی و به‌هم‌ریختگی بازار کار است را، چه کسی رفع می‌کند؟

ضرورت نظارت بر تایید مشاغل سخت و زیان‌آور

برای اینکه به موجب این قانون فردی بیکار نماند و نبضِ بازارِ کار منظم بزند؛ باید اصلاحاتی در این شیوه انجام داد. کار‌های سخت و زیان آور به موجب آیین نامه‌ای است که توسط شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت و شورای عالی کار تهیه شده است و به تصویب وزرای کار و بهداشت درمان و آموزش پزشکی رسیده است. در این آیین‌نامه، عواملی که باعث سخت شدن شغل می‌شود ذکر شده است؛ از جمله عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و مکانیکی که باعث غیر استاندارد بودن محیط کار می‌شود. یکی از وظایف کمیته‌های بدوی استان تطبیق عوامل این آیین نامه با شغل مورد بررسی است و اینکه تشخیص دهد این کار مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور هست یا خیر. در حین بررسی و تطبیق، وجود ناظری که پروسه تایید مشاغل سخت و زیان‌آور را نظارت کند، ضروری است تا از رشوه و رانتی که در این راه وجود دارد، جلوگیری کند. همچنین مشاغلی که در ذیل سخت و زیان‌آور هستند، مجدد بررسی شوند تا این برچسب از آن‌ها برداشته شود.

منبع : بازار کار

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۳ نظر برای لزوم نظارت بر سخت و زیان‌آور شمردن برخی مشاغل

  • i
    i
    ۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۴۵
    به دلیل اینکه طبق گفته مسوولان تامین اجتماعی نسبت بازنشستگان مشاغل سخت در تامین اجتماعی به 70 درصد کل بازنشستگان رسیده و این عدد بسیار تکاندهنده و عجیب میباشد و احتمال افزایش این عدد تا 80 درصد هم میباشد بدلیل ضعف و غیردقیق بودن قوانین مشاغل سخت و سهل گیری سخاوتمندانه و همچنین دادن سخاوتمندانه سنوات ارفاقی 1/5 سال به ازای هر 1 سال که تا سقف سابقه سنوات تامین اجتماعی یعنی 35 روز در ماه حقوق هم ادامه پیدا میکند یعنی اگر شخص 23 سال و4 ماه سابقه داشته باشد سقف سابقه تامین اجتماعی را که 35 روز در ماه است را خاهد گرفت(35=1/5 ×23/4) همچنین شخص میتواند علاوه بر امتیاز سقف سابقه تامین اجتماعی با پرداخت حداکثر حق بیمه در دو سال اخر، خود را به سقف حقوق که 7 برابر حداقل حقوق است نزدیک کند توجه کنید فقط با پرداخت دو سال حق بیمه بصورت قسطی و ناچیز شخص میتواند هم حقوق بالا تا اخر عمر دریافت کند و هم سقف سابقه تامین اجتماعی که 35 روز در ماه است را بگیرد فقط با سابقه ناچیز 23 سال و 4 ماه و هر سال بصورت تصاعدی مبلغ حقوق بازنشستگی شخص بالا میرود . ولی قانون مشاغل سخت بازنشستگی دولتی در کشوری و لشگری میگوید شخص باید 25 سال کار کند تا 30 روز حقوق در ماه بگیرد و در اینجا دو بیعدالتی برای کارکنان مشاغل سخت دولتی در کشوری و لشگری پیش میاید چون شخصی که در مشاغل سخت در تامین اجتماعی کار میکند با سابقه ناچیز 23 سال و 4 ماه، حقوق 35 روز در ماه میگیرد ولی شخصی که در مشاغل سخت در کشوری و دولتی کار میکند با سابقه 25 سال، 30 روز در ماه حقوق دریافت میکند برای رفع این تبعیض و همچنین کاستن از فشار وحشتناک بازنشستگی 70 درصدی مشاغل سخت در تامین اجتماعی باید بازنشستگی مشاغل سخت در تامین اجتماعی مثل بازنشستگی مشاغل سخت کشوری و دولتی 25 سال شود با 30 روز حقوق در ماه و نه بیشتر از 30 روز. ولی یک راهکار دیگر هم برای رفع این تبعیض و بخشش سخاوتمندانه وجود دارد و انهم این این است که بازنشستگی مشاغل سخت در تامین اجتماعی همان 20 سال بماند با 30 روز حقوق در ماه به شرطیکه با افزایش سابقه شخص حتی تا 30 سال همان 30 روز حقوق در ماه به شخص تعلق گیرد و سقف سابقه حقوق تامین اجتماعی در مشاغل سخت که 35 روز حقوق در ماه است برداشته شود. به دلیل اینکه شخصیکه واقعا تا 35 سال کار نکرده چرا باید سابقه بالاتر از سی سال به او تعلق گیرد پس سابقه ارفاقی به شخص حداکثر باید عدد شسته رفته و گرد و ساده و تمیز 30 روز در ماه باشد ونه مثلا 31 روز در ماه یا 32روز در ماه یا 33 روز یا 34 روز یا 35 روز در ماه باشد لااقل یک امتیاز از سه امتیاز بالا با بازنشستگی مشاغل سخت در کشوری و لشگری مساوی شود یعنی هردو در سقف سابقه حقوق 30 روز در ماه مساوی شوند و دو امتیاز دیگر برای بازنشستگان مشاغل سخت تامین اجتماعی باقی بماند که 5 سال زودتر از بازنشستگان مشاغل سخت در کشوری و دولتی بازنشسته شوند و اینکه حق بیمه را با کارفرما بعنوان مزایای توافقی تا انجا که بتوانند بالا ببرند تا حقوق بازنشستگی بالایی نصیبشان شود.
    • م
      مهدی سلیمانی
      ۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۲۳:۰۷
      با سلام خدمت شما دوست عزیز شما هم اگر میتوانید 23سال پای کوره ذوب کار کنید بعد اگر سرطان ریه نگرفتید و از این دنیا نرفتید 35 روز حقوق از تامین اجتماعی بگیرید
      • س
        سعید
        ۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۵
        هر شخصی کامنت میده مدعیه که من یا کارگر معدن هستم یا کارگر ذوب اهن واقعا مگر چقدر کارگر معدن و کارگر ذوب اهن وجود داره. طرف شغلش فروش بلیطه میگه من کارگر ذوب اهنم باید شغل من جزو مشاغل سخت قرار بگیره

      لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

      ثبت پاسخ