لزوم اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌ های کارگران ساختمانی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار کارگر ساختمانی در کشور در حال فعالیت هستند، در این میان ۷۰۰ هزار نفر پشت نوبت قرار دارند که اگر اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های کارگران ساختمانی صورت بگیرد، ما تمام کارگران ساختمانی را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس، پویش‌های متعددی برای بیمه شدن کارگران ساختمانی و فصلی در سامانه مردمی فارس من ایجاد شده است، به اذعان مدیران این پویش‌ها، آن‌ها نگران از آینده خود و خانواده‌هایشان هستند، درآمدهای ناچیز و اغلب چند روزه در یک ماه شاید کفاف زندگی‌های ساده آن‌ها را ندهد و همین موجب شده تا نگرانی آن‌ها درباره نبود بیمه‌های درمانی و بازنشستگی دوچندان شود.

برخوداری کارگران ساختمانی از خدمات درمانی و بازنشستگانی امری مهم و ضروری است و در قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب سال ۱۳۸۷ بر حمایت از این اقشار کم درآمد تاکید شده است. براساس ماده ۵ این قانون؛ سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد (۷%) حق بیمه سهم بیمه شده (از کارگر) و پانزده درصد (۱۵%) مجموع عوارض صدور پروانه (از مالک) نسبت به تداوم پوشش بیمه تمام کارگران ساختمانی اقدام کند. در صورت عدم تامین منابع لازم جهت گسترش پوشش بیمه ای کارگران با تصویب هیات وزیران، افزایش سقف مجموع عوارض تا بیست درصد (۲۰%) بلامانع است.

طرح این ماده قانونی در حالی است که چندسالی است کارگران ساختمانی به انحاء گوناگون نتوانسته اند از بیمه‌های درمانی و بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی برخوردار باشند، موضوعی که کم برخوردار بودن این طیف از جامعه اهمیت آن را دوچندان می‌کند، در این راستا پرسش از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره چرایی عدم بیمه کارگران ساختمانی را در دستور کار قرار دادیم.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درپاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره چرایی پشت نوبت ماندن کارگران ساختمانی برای بیمه شدن، اظهار کرد: برآورد ما این است که حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار کارگر ساختمانی در کشور در حال فعالیت هستند که ۸۰۰هزار نفر آن‌ها تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند. در این میان ۷۰۰ هزار نفر پشت نوبت قرار دارند که اگر اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های کارگران ساختمانی صورت بگیرد، ما تمام کارگران ساختمانی را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به مشکلات پیش روی ماده ۵ قانون بیمه‌های کارگران ساختمانی، خاطرنشان کرد: مشکل تامین منابع این موضوع است، آن محاسباتی در ماده ۵ اتفاق برای حمایت از کارگران ساختمانی تدوین شده است اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد صندوق مورد نظر ۱۵هزار میلیارد تومان کسری بودجه صندوق دارد؛ یعنی آن کارفرمایی که باید حق بیمه را براساس ماده ۵ به بیمه ها برای پوشش کارگران ساختمانی بدهد این را تقریبا پرداخت نکرده است.

وی تاکید کرد: اگر اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های کارگران ساختمانی صورت بگیرد هیچ کارگر ساختمانی خارج از پوشش بیمه نخواهد ماند و همه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس،کارگران ساختمانی در پویش‌های متعددی با عناوینی چون «کارگران ساختمانی در انتظار بیمه» و «درخواست بیمه شدن کارگران ساختمانی» همواره خواستار توجه مسئولان به موضوع بیمه این گروه از جامعه شده اند.خبرگزاری فارس موضوع بیمه کارگران ساختمانی را از مسئولان پیگیری خواهد کرد.

منبع : خبرگزاری فارس

برای مشاهده آخرین اخبار مرتبط با کارگران و کارفرمایان اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ