طرح مجلس برای روشن کردن وضعیت معلمان بلاتکلیف

۲۰ نظر

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان این که هم اکنون حدود صد هزار نفر نیروی بلاتکلیف در آموزش و پرورش وجود دارد، عنوان کرد: برخی نمایندگان مجلس اخیرا کمیته ای را برای تعیین تکلیف نیروهای بلاتکلیف در آموزش و پرورش تشکیل داده و طرحی را در این زمینه ارائه کرده اند که هم اکنون در کمیسیون آموزش مجلس به تصویب رسیده است و بعد از تایید اداره کل قوانین، در صحن علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد. البته در این طرح تاکید شده است که معلمان بلاتکلیف صرفا با شرکت در آزمون استخدامی تعیین تکلیف می شوند.


در روزهای پایانی سال گذشته پس از حدود دو سال کش و قوس بر سر لایحه نظام رتبه بندی معلمان، بالاخره این لایحه به قانون تبدیل شد و آن طور که رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس به رکنا می گوید، آموزش و پرورش موظف است در سال ۱۴۰۱ حقوق معلمان را براساس قانون رتبه بندی پرداخت کند. این در حالی است که در آستانه روز معلم، به گفته این نماینده مجلس، هنوز حدود صد هزار نیرو شامل معلمان حق التدریس، نهضتی ها، معلمان غیرانتفاعی، کارنامه سبزها، معلمان خرید خدمتی و ... در آموزش و پرورش حضور دارند که مجلس در نظر دارد با ارائه طرح ویژه ای، وضعیت استخدامی این افراد را تعیین تکلیف کند.

به گزارش بازارکار از رکنا، در شرایطی که مسئولان آموزش و پرورش در سال گذشته اعلام کردند که کشورمان با کمبود ۲۰۰ هزار معلم مواجه است، سال هاست که نیروهای حق التدریس، نهضتی، غیرانتفاعی و ...، معطل جذب شدن در آموزش و پرورش مانده اند و البته تکلیف کارنامه سبزها، معلمان خرید خدمتی و فارغ التحصیلان بیکار بسیاری از رشته های دانشگاهی که مهارت و علاقه لازم برای ایفای نقش معلمی را دارند، مشخص نشده است.

به عبارت دیگر، با وجود کمبود اساسی معلم در ایران و با وجود افراد بسیاری که توانایی و تمایل برای همکاری با آموزش و پرورش را دارند، آموزش و پرورش قصد جذب این افراد برای جبران کمبود معلم در کشور را ندارد. در این میان به نظر می رسد مهمترین ریشه این اتفاق کمبود اعتبارات لازم برای جذب نیروهای جدید در آموزش و پرورش است که حالا با افزایش حقوق معلمان بعد از اجرای قانون رتبه بندی، جذب معلمان جدید برای آموزش و پرورش دشوارتر خواهد شد.
وضعیت استخدامی ۱۰۰ هزار نیرو در آموزش و پرورش مشخص نیست

در همین راستا، رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در آستانه «روز معلم» به خبرنگار رکنا گفت: در سال های اخیر آموزش و پرورش با استفاده از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، اقدام به جذب نیروهای زیادی کرده است که بسیاری از آنها هم اکنون بلاتکلیف هستند، زیرا آموزش و پرورش در چند سال گذشته مجوزهای لازم برای جذب این افراد را دریافت کرده، ولی بسیاری از آنها را بلاتکلیف گذاشته است و همین مساله باعث شده که ما هم اکنون حدود صد هزار نفر نیروی بلاتکلیف در آموزش و پرورش داشته باشیم.

وی افزود: معلمانی که از طریق برون سپاری جذب شده اند یا در گروه هایی از جمله معلمان پیش دبستانی، حق التدریس ها، معلمان غیرانتفاعی و نهضتی ها قرار دارند، از جمله نیروهای بلاتکلیف آموزش و پرورش محسوب می شوند که متاسفانه وضعیت استخدامی آنها مشخص نیست و مسئولان آموزش و پرورش صرفا هر زمانی که خودشان تمایل داشته باشند، از این افراد استفاده می کنند.
طرح مجلس برای روشن کردن وضعیت معلمان بلاتکلیف

حاجی پور با بیان این که مجلس قصد دارد طرحی را برای تعیین تکلیف همه نیروهای بلاتکلیف در آموزش و پرورش به تصویب برساند، اظهار داشت: برخی نمایندگان مجلس اخیرا کمیته ای را برای تعیین تکلیف نیروهای بلاتکلیف در آموزش و پرورش تشکیل داده و طرحی را در این زمینه ارائه کرده اند که هم اکنون در کمیسیون آموزش مجلس به تصویب رسیده است و بعد از تایید اداره کل قوانین، در صحن علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: بدون تردید تصویب طرح مجلس برای تعیین تکلیف نیروهای بلاتکلیف در آموزش و پرورش زمان بر خواهد بود و در صورت تصویب نیز این طرح هزینه بر تلقی می شود. ولی ما چاره ای نداریم که اولا برای جبران کمبود معلم و ثانیا برای رسیدگی به مطالبات نیروهای بلاتکلیف در آموزش و پرورش، آنها را تعیین تکلیف کنیم.
جبران کمبود معلم با جذب معلمان بلاتکلیف

نماینده مردم آمل در مجلس با بیان این که متن نهایی قانون رتبه بندی معلمان مورد رضایت کمیسیون آموزش قرار نداشت، عنوان کرد: کمیسیون آموزش مجلس حدود ۲ سال برای نهایی کردن قانون رتبه بندی معلمان تلاش کرد و با وجود این که ما از متن نهایی این قانون راضی نیستیم، اما خوشحالیم که در هر صورت رتبه بندی معلمان بعد از ۵۰ سال اجرا شده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: با توجه به این که بسیاری از معلمان بعد از اجرای قانون رتبه بندی رفته رفته بازنشسته خواهند شد، بنابراین اگر ما راهکاری موثر پیدا نکنیم، مشکل کمبود معلم در سال های آتی تشدید می شود. در شرایط کنونی نیز به نظر می رسد بهترین راهکار برای پیشگیری از تشدید این معضل، تعیین تکلیف نیروهایی است که اکنون بلاتکلیف مانده اند.
معلمان بلاتکلیف صرفا با شرکت در آزمون جذب خواهند شد

حاجی پور با بیان این که مطابق طرح پیشنهادی مجلس، معلمان بلاتکلیف فقط با شرکت در آزمون استخدامی تعیین تکلیف خواهند شد، اظهار داشت: در طرح مجلس پیشنهاد شده است که تمام نیروهای بلاتکلیف در آموزش و پرورش از جمله حق التدریس ها، معلمان غیرانتفاعی، معلمان نهضتی، کارنامه سبزها، معلمان خرید خدمتی و ... در یک آزمون استخدامی مشترک شرکت کنند. البته در این طرح تاکید شده است که هیچ کس جز این افراد نباید در آزمون استخدامی شرکت کند تا در درجه اول همین نیروهای بلاتکلیف، جذب آموزش و پرورش شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به این که طرح پیشنهادی مجلس برای تعیین تکلیف نیروهای بلاتکلیف در آموزش و پرورش نهایی نشده است، هنوز مشخص نیست که در صورت برگزاری آزمون استخدامی تعیین تکلیف این افراد، چند نفر جذب خواهند شد، اما قطعا وقتی این افراد جذب آموزش و پرورش شوند، به عنوان معلم، مشمول قانون رتبه بندی خواهند شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر این که آموزش و پرورش باید به اجرای جدی قانون رتبه بندی معلمان بپردازد، عنوان کرد: خوشبختانه با پیگیری های مجلس و پیش بینی اعتبارات لازم در لایحه بودجه، احکام حقوقی معلمان در سال جدید مطابق قانون رتبه بندی صادر خواهد شد.

منبع : بازار کار

برای مشاهده اخبار فرهنگیان و معلمان اینجا کلیک کنید

برای مشاهده صفحه استخدام آموزش و پرورش اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۲۰ نظر برای طرح مجلس برای روشن کردن وضعیت معلمان بلاتکلیف

  • ح
    حق التدریس
    ۱ بهمن ۱۴۰۱، ۰۰:۳۲
    دوستان طرح مجلس برای تعیین تکلیف نیروهای غیررسمی کجارسید.قبلا ماگفتیم به نظرم از طریق ازمون 28باشه وزمانش تا چند سال اینده است.هیچکی خبر جدید داره
    • آ
      آرش گیلان
      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۳۴
      سرباز معلم های بعد 90 هستند...
      • س
        سمیه
        ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۰:۵۶
        خداکنه زودترهمه تعیین تکلیف بشن
        • ک
          کارنامه سبزها
          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۵۵
          سلام.وقت بخیر کارنامه سبزام جزو این گروهن؟یعنی ما سبزای دو سال اخیرم امیدوار باشیم
          • س
            سیما
            ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰۱:۵۷
            امیدوارم زود تر تعیین تکلیف بشن
            • م
              مر
              ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۲۱
              تا این مسعولین کاری کنند ما فوت کردیمه
              • م
                مر
                ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۲۸
                اگه تا یک ماه اینده تصویب بشه خوبه وبه سال اینده نکشه
                • ا
                  امید
                  ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۲:۴۶
                  احتمالا تابستون امتحان بگیرن آزمون داخلی
                  • ح
                    حق التدریس
                    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰۲:۲۱
                    ای برادر هزاراتا از این یک ماه هم نمیگیرن ازمون را .فقط حرف است.بروید دنبال کار وزندگیتون.اصلا دلخوش نباشید به ازمون که بعد 92 ها به این زودی جذب بشوند.بروید دنبال کار دیگه
                    • پ
                      پریا
                      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰۱:۵۱
                      شما چرا همیشه ناامید کننده حرف میزنین خدا رو چه دیدین برا قبل 92 شد حالا نوبت به شده همه آیه یاس میخونن
                      • ا
                        ادبیات
                        ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۵۷
                        متاسفانه هر جا پیام میذارید نام امید کننده هست. خدا بزرگتر از چنین افکاری هست.
                      • م
                        مر
                        ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۳۴
                        ان شالله
                        • م
                          مر
                          ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۱۱
                          ان شالله
                      • م
                        مر
                        ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۲۵
                        اگه تا یک ماه اینده تصویب بشه خوبه نه اینکه برود برای سال اینده
                        • م
                          مر
                          ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۱۰
                          ایا ازمون داخلی منظورش هست اگه کسی دقیق می دونه جواب بدهد ؟
                          • غ
                            غلامی
                            ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰
                            به یاری خدا انشاالله خبرهای خوشی برای همه ی گروههای چشم انتظار در راه باشه.خدایا خودت کمک کن
                            • ا
                              امید
                              ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۳۶
                              خدا کنه واقعا خسته شدیم بجز همین معلمی راهی دیگ برامون نمونده خدا کنه همه رو جذب کنن
                              • ا
                                امید
                                ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۳۷
                                منظورش از آزمون مشترک همون آزمون داخلی هست
                              • ت
                                تنها
                                ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۵۹
                                ماهایازده 11سال سوابق غیررسمی درمدارس دولتی داریم هنوزتعیین تکلیف نمیکنن دیگه بسه همه گروههای بلاتکلیف حق التدریس،برونسپار،خریدخدمات ونهضتی ودروهله اول بایدمعلمین غیررسمی وشاغلهای فعلی رودرمدارسهای دولتی سروسامان دهیدچون ماهابجزمعلمی شغلی دیگرنداریم و...
                                • م
                                  مر
                                  ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۰:۰۱
                                  امیدوارم زودتر تعیین تکلیف بشن این نیروهای باتجربه بخدا گناه دارند بچه های همین مملکت هستند زحمت کشیدند ولی زودتر زودتر

                                  لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                                  ثبت پاسخ