شیب بالای بازنشستگی معلمان در چند سال آینده

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در چند سال آینده با شیب بالای افزایش بازنشسته روبرو می‌شویم از آموزش و پرورش خواست قبل از مواجهه با این مساله برای آن چاره‌اندیشی کند.


داود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به آماری مبنی بر اینکه دو سوم فرهنگیان تا سال ۱۴۰۴ بازنشسته می‌شوند، گفت: وزارت آموزش و پرورش باید نظارت جدی در این خصوص داشته باشد و بر اساس آمار دقیق برنامه‌ریزی منسجمی انجام دهد زیرا آمار بسیار مهم است و نشان می‌دهد سالانه چه تعداد معلم از سیستم آموزشی خارج می‌شوند و چه روش‌هایی برای جایگزین کردن نیرو باید در پیش گرفته شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از روش‌های اصلی، پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و آموزش و تعلیم آنها است؛ ضمن آنکه می‌توان بر اساس ماده ۲۸ آیین نامه دانشگاه فرهنگیان از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر استفاده کرد.
از هم‌اکنون باید پروسه تربیت معلم را آغاز کرد
وی درباره ماده ۲۸ توضیح داد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر می‌توانند پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و طی دوره‌هایی در دانشگاه فرهنگیان و آشنایی با علوم و فنون معلمی، استخدام شوند زیرا پذیرفته‌شدگان دانشگاه فرهنگیان بر اساس فاکتورهای مشخص گزینش و برای معلمی تعلیم داده می‌شوند .
محمدی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید تمهیداتی به عمل آورد تا مشکل خروج فزاینده نیرو از بدنه معلمی ظرف چند سال آینده، نظام تعلیم و تربیت را دچار مشکل نکند، ادامه داد: بر اساس آماری که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده در چند سال آینده با شیب بالایی با افزایش بازنشسته روبرو خواهیم شد؛ بنابراین باید قبل از مواجهه با این مشکل برای آن چاره‌اندیشی کرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: از هم‌اکنون باید با برنامه‌های مناسب پروسه تربیت معلم را آغاز کرد؛ آن هم بر اساس آمار دقیق که چه تعداد از سیستم خارج می‌شوند و چه تعداد برای جایگزینی نیاز است و هر کدام از نیازها برای چه مقطعی است؛ ضمن آنکه چه تعداد را باید دانشگاه فرهنگیان تربیت کند و چه تعداد از ماده ۲۸ و غیره تامین شود.

منبع : خبرگزاری خانه ملت

برای مشاهده اخبار بازنشستگان اینجا کلیک کنید

برای مشاهده اخبار فرهنگیان و معلمان اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ