دلایل کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان

علی بلاغی مدیر پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در واکنش به درخواست مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من مبنی بر «لغو کسر ۴۵ درصدی حقوق دانشجومعلمان» اظهار کرد: بنده تحصیلکرده تربیت معلم در سال‌های ۶۱ـ۶۰ در مرکز تربیت معلم شهید مطهری شیراز هستم؛ آن موقع دولت ۷۰۰ تومان به تربیت معلم می‌داد که از این میزان ۳۵۰ تومان تربیت معلم برای غذا و تجهیز خوابگاه تدارک می‌دید و ۳۵۰ تومان به عنوان کمک به دانشجو پرداخت می‌شد و آن زمان با این ۳۵۰ تومان احساس می‌کردم که به تربیت معلم بدهکار هستم.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اینکه نظام دانشجوگیری متفاوت شده است، تخصیص اعتبار و بودجه به دانشگاه داده نمی‌شود؛ سازمان امور و اداری استخدامی به آموزش و پرورش ردیف استخدامی می‌دهد و جذب دانشجو معلم از دو طریق یعنی کنکور و اعمال ماده ۲۸ است.

بلاغی افزود: در جذب دانشجومعلم از طریق کنکور، تقریباً در سال گذشته و امسال، سالی ۲۵ هزار نفر در این دانشگاه جذب شدند و در اعمال ماده ۲۸ نیز از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های دیگر در آزمون استخدامی پذیرفته می‌شوند و یکسال دوره معلمی را می‌بینند.

وی با بیان اینکه در بخش دانشجویان ماده ۲۸ مشکلی نداریم، گفت: در بخش اول که دانشجومعلمان جذب شده از طریق کنکور است بحث کسر حقوق مطرح است؛ سازمان اداری و استخدامی برای این افراد حکم می‌زند و کد استخدامی می‌دهد و برایشان حقوق واریز می‌شود و در اصل این حقوق که به دانشجویان می‌دهد اعتباری است که به دانشگاه فرهنگیان باید پرداخت شود.

مدیر پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان تهران افزود: حقوق دانشجو معلمان یک و نیم میلیون تومان است که باید بر اساس این قاعده ۵۰ درصد به دانشگاه فرهنگیان اختصاص یابد ولی برای اینکه کمک به دانشجویان شود و بتوانیم هزینه‌های خودمان را نیز پوشش دهیم، آن دسته از کسانی که از خوابگاه استفاده می‌کنند ۴۵ درصد و کسانی که از خوابگاه استفاده نمی‌کنند ۲۵ درصد از حقوقشان کسر می‌شود.

وی تصریح کرد: چون این پول از حساب دانشجویان کسر می‌شود، آنها فکر می‌کنند که جزو حقوق آنهاست در حالی که این پول در حقیقت جزو اعتبار دانشگاه است و بر اساس توافقی که با دولت شده است باید در چرخه هزینه‌های دانشجو بیاید.

منبع : خبرگزاری فارس

 

برای مشاهده اخبار فرهنگیان و معلمان اینجا کلیک کنید

برای مشاهده اخبار حقوق و دستمزد فرهنگیان اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ