درخواست پیش‌بینی حداقل دستمزد حقوق کار برای معلولان در بودجه ۱۴۰۰

تهران - ایرنا - کمپین معلولان با انتشار بیانیه‌ای خواستار پیش‌بینی و تصویب حداقل دستمزد حقوق کار برای افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید مطابق با بند یک ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ از مجلس شورای اسلامی شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، در بیانیه این کمپین که نسخه‌ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، درخواست شده است: با توجه به جایگاه رفیع مجلس شورای اسلامی در مقام نظارت بر اجرای قانون و به ویژه روحیه انقلابی‌گری مجلس یازدهم، در قانون برنامه بودجه سال ۱۴۰۰ ذیل فصل رفاه اجتماعی تخصیص بودجه لازم برای اجرای بند یک ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان در خصوص پرداخت حداقل دستمزد حقوق کار به افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید را مصرانه دنبال کنید. امری که تحقق آن به اجرای ماده ۲۸ قانون مصوب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت (معیار کافی برای زندگی و حمایت اجتماعی) نیز منجر خواهد شد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: حاکمیت قانون یکی از مولفه‌های حکمرانی خوب است که در پرتو آن می‌توان به توسعه‌یافتگی دست یافت. حاکمیتی که باید در تمام سطوح اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برای تمام شهروندان و گروه‌های مختلف استوار شود تا بتوان شاهد رشد و بالندگی جامعه بود.

یکی از این گروه‌ها افراد دارای معلولیت هستند که به‌رغم تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان در اسفند ماه ۱۳۹۶ از سوی نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی و لازم‌الاجرا شدن آن در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، مورد غفلت قرار گرفته‌اند. غفلتی که همانا ناشی از عدم حاکمیت قانون یاد شده است. چرا که بخش عمده‌ای از قانون حمایت از حقوق معلولان از جمله بند یک ماده ۲۷ آن در خصوص الزام دولت به پرداخت حداقل دستمزد حقوق کار به افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید، به بهانه کمبود بودجه تا تحقق و اجرای کامل فرسنگ‌ها فاصله دارد. این در حالی است که پیشنهاد قانون از طریق لایحه بوده و در نهایت توانسته است، نظر شورای محترم نگهبان را از حیث عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی به ویژه اصل هفتاد و پنجم تامین نماید.

نظر به پیوند بسیار نزدیک فقر و معلولیت به دلیل موانع محیطی و علل مختلف از یکسو و با توجه به بحران کروناویروس و مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی در روزگار حاضر از سوی دیگر که موجبات نقض حق بر حیات شایسته توام با کرامت انسانی افراد دارای معلولیت را فراهم ساخته است؛ حاکمیت قانون بیش از هر زمان دیگری لازم می‌آید.

طبق بند یک ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده اخبار استخدام معلولین اینجا کلیک کنید

برای مشاهده اخبار حداقل حقوق، دستمزد و مزایا اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ