اولویت تبدیل وضعیت استخدامی پرستاران است

رییس سازمان نظام پرستاری کشور گفت: در حال حاضر موضوع استاندارد نیروی انسانی در حوزه پرستاری با اولویت تبدیل وضعیت استخدامی آنها دنبال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد میرزابیگی امروز در همایش مدیران پرستاری کشور در مشهداظهار کرد: در حال حاضر موضوع استاندارد نیروی انسانی در حوزه پرستاری با اولویت تبدیل وضعیت استخدامی آنها دنبال می‌شود.

رییس سازمان نظام پرستاری کشور افزود : ۵۲ هزار و ۲۰۰ استخدام نیروی انسانی مبتنی بر نیاز در دوره کرونا و همچنین تخت‌های تازه تاسیس برای کل نظام سلامت اختصاص یافته است که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد آن متعلق به پرستاری است.

وی بیان کرد: قابل تحمل نیست جوانانی که در دوران کرونا به رغم پایان طرح به کار خود ادامه دادند و حتی برخی شهید شدند، از لحاظ وضعیت استخدامی بلاتکلیف باشند.

وی افزود: جامعه پرستاری کارگر فصلی نیستند که امروز بیایند و فردا بروند، نباید با بهبود شرایط کرونا به اینها گفت دیگر کاری با شما نیست، پس خانه‌نشین شوید.

گروه پرستاری در دوران کرونا ۲۰۰ شهید مدافع سلامت داشته است

دکتر میرزابیگی گفت: گروه پرستاری در دوران کرونا ۲۰۰ شهید مدافع سلامت و ۱۴۵ هزار مبتلا به کرونا در کشور داشته‌ است که پرونده برخی از شهدا در بنیاد شهید تکمیل شده و مابقی در حال رایزنی و پیگیری است.

وی اضافه کرد: در نظام سلامت به ویژه در حوزه پرستاری نهادهای هویتی وجود دارد که معاونت پرستاری از آن جمله است و این معاونت توافقی بین وزارت بهداشت و سازمان و برنامه و بودجه یا توافقی با سازمان امور اداری و استخدامی نیست.

رییس سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: با تغییر دولتها و روی کارآمدن طیف جدید برخی می‌پرسند معاونت پرستاری و سازمان نظام پرستاری چه کارکردی دارد؟ در سازمان نظام پرستاری با اولویتهای مردم، نظام سلامت، خدمات پرستاری و صنف پرستاران حرکت می‌کنیم.

دکتر میرزا بیگی اضافه کرد: پرستاران از لحاظ حرفه‌ای قدرت خود را نباید دست کم بگیرند، در بیمارستان‌های کشور حدود ۱۵ هزار مدیر در حوزه پرستاری در بیمارستانها فعال هستند که ۱۶ ساعت مستقل و هشت ساعت در تعامل با نیروهای پشتیبانی، پزشکان و سایر همکاران بیمارستانها را اداره می‌کنند.

وی با بیان اینکه سیستم پرستاری به صورت شبانه‌روزی فعال است، افزود: با توجه به حجم کار پرستاری، وجود حوزه معاونت پرستاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی در نظام سلامت بسیار ضروری است که باید ساختار خود را داشته باشد.

رییس سازمان نظام پرستاری کشور با بیان اینکه مهارت، دانایی و توانایی لازمه حرفه پرستاری است، افزود: مهارت و علم در این حوزه عجین است و با هم باید فراگرفته شود.

دکتر میرزابیگی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری متولی حرفه‌ای‌گری و امور صنفی پرستاری است، مسیر حرفه‌ای شدن باید به گونه‌ای طی شود که پرستار بهترین مراقبتها در حوزه سلامت را به مردم ارائه دهد.

وی افزود: در حوزه پرستاران و فعالیتهای صنفی و حرفه‌ای نقش سازمان نظام پرستاری برجسته است، این سازمان در دوره پنجم تاکنون فصل دهم قانون خدمات کشوری را پیگیری کرده تا فوق العاده ویژه ‌برای کل مدافعان سلامت محقق شود.

میرزابیگی خاطر نشان کرد: همچنین برخی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور بهانه می‌گیرند، دیوان محاسبات اجازه برخی پرداختی‌ها به شرکتی‌ها را نمی‌دهد که مشهد یکی از جمله آنهاست، لذا پیگیری این موضوع با دیوان محاسبات در دست اقدام است تا این مشکل رفع شود.

بسته خدمتی پرستاری (k پرستاری) معادل پزشکان غیر هیات علمی شده است

رییس سازمان نظام پرستاری کشور در خصوص طرح تعرفه‌گذاری نیز گفت: برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری تا زمانی که مقام معظم رهبری ورود نکردند، اراده‌ای وجود نداشت، بر اساس قانون باید استاندارد بسته‌های خدمات تشخیصی درمانی مراقبتهای پرستاری در وزارت بهداشت تدوین و تعرفه دیده شود تا کارانه براساس تعرفه‌ها پرداخت شود.

وی گفت: آیین نامه اجرایی در خصوص تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوب دولت و شورای عالی بیمه وجود دارد، به آیین نامه جدیدی نیاز نیست، در راستای استانداردهای بسته های خدمتی تهیه شده در حوزه پرستاری، دو آیین نامه در سالهای اخیر مصوب شد که طبق آنها بیمه‌های پایه و تکمیلی، ۹۰ درصد خدمات مراقبتهای پرستاری در بالین و ۷۰ درصد در خدمات سرپایی را باید پوشش دهند.

دکتر میرزابیگی اضافه کرد: بسته خدمتی پرستاری (k پرستاری) معادل پزشکان غیر هیات علمی شده است که بر طبق آیین نامه جدید خدمات پرستاری به صورت موردی و بسته ای را می‌توان ارائه داد.

رییس سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: امسال پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در جدول بودجه علاوه بر آنچه از قبل در نظر گرفته شده به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تخصیص داده شده است، در هر سال قیمت‌های جدید معین می‌شود و در رقم سرانه‌ها سهم مراقبت‌های پرستاری به میزان ۱۲ درصد دیده شده است.

دکتر میرزابیگی افزود: هر سال فصل بودجه تعرفه‌ها قابل چانه‌زنی است، هرتشکلی در خصوص طرح تعرفه‌گذاری نظر کارشناسی داشته باشد، ارائه دهد تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پرستاری باید نگاه جدید به خدماتش داشته باشد، از یک طرف با نسل سالمند با بیماری‌های مزمن مواجه هستیم و از طرفی با دهه ۸۰ و نودی‌ها که همه چیز را در گوشی هوشمند می‌بینند، بنابراین برای مراقبتهای پرستاری باید روشهای جدید خدمت ارائه شود.

منبع : خبرگزاری فارس

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام پرستار اینجا کلیک نمایید

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام سازمان نظام پرستاری اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ