امکان پرداخت اقساطی خسارات ناشی از کار برای کارفرمایان فراهم شد

مدیرکل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی گفت: کارفرمایان کارگاه های تولیدی و صنعتی از این پس می توانند خسارات ناشی از کار برای کارگران را به صورت اقساطی پرداخت کنند.


سیدمحمدعلی جنانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: تا پیش از این اگر حادثه‌ای در کارگاهی برای کارگری رخ می‌داد، کارفرما موظف بود تمام خسارت ناشی از آن را به صورت کامل پرداخت کند که این موضوع هزینه‌های زیادی بر کارفرما تحمیل می‌کرد.
وی تصریح کرد: اما بر اساس دستورالعملی که اخیراً از سوی سازمان تامین اجتماعی صادر شده است، کارفرمایان می‌توانند این خسارات را به صورت اقساطی پرداخت کنند.
جنانی با بیان اینکه این دستورالعمل برای اولین بار در سازمان تامین اجتماعی صادر شده است، اظهار داشت: از این پس کارفرمایان می‌توانند بر اساس تبصره یک ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی از این موضوع بهره مند شوند، البته قبل از بخشنامه چنانچه کارفرما در حادثه مقصر بود، باید ۱۰ سال مستمری را یک جا حساب و به سازمان پرداخت می‌کرد اما با صدور این دستورالعمل کارفرما در صورتی که حادثه ناشی از کار داشته و مقصر باشد، در صورت تمایل می‌تواند آن را تقسیط کند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه میزان بدهی که یک کارفرما برای این گونه حوادث ناشی از کار باید پرداخت کند، بسیار بالاست، می‌تواند در صورت تمایل و با ارائه درخواست و سوابق کافی ۱۰ سال خسارت را حساب کند و طی ۳۶ قسط آن را پرداخت کند.
جنانی در پاسخ به این سوال که سالانه چه میزان حادثه ناشی از کار اتفاق می‌افتد و در چند درصد آنها کارفرما مقصر است، تاکید کرد که آمار حوادث این چنینی در کشور بالاست اما اینکه چه تعداد از کارفرمایان مقصر هستند، آمار دقیقی در دست نیست.
مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: با توجه به بروز حوادث در محیط کار، بیشتر کارفرمایان مشمول این قانون می‌شوند چون به طور طبیعی کارگر از کارفرما شکایت می‌کند و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشخیص مقصر بودن یا نبودن کارفرما را اعلام می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به نامگذاری امسال به نام سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کارفرمایان به خصوص کارگاه‌های کوچک صنفی، اگر چنانچه حادثه ناشی از کار رخ دهد و بعد از مراجعه قانونی تشخیص داده شود که کارفرمایان مقصر هستند، به دلیل شرایط حاکم اقتصادی بر کارگاه‌ها به جهت تامین نقدینگی و برای رونق کسب و کار کشور، تامین اجتماعی شرایطی را فراهم کرده است که از ابتدای تیر ماه با صدور یک دستوارالعمل بدهی خود را به صورت تقسیط پرداخت کنند.
از میان حوادث ثبت شده در سال گذشته (۱۳۹۶) حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ مورد آن معادل ۶۴ درصد به دلیل بی احتیاطی کارگر صورت گرفته است. به همین دلیل کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه کارگران از همان روزهای اول شروع به کار در هر کارگاهی هستند.
سازمان تامین اجتماعی با حدود ۴۲ میلیون نفر بیمه شده و مستمری بگیر، در حال حاضر ۶۰ نوع خدمت بیمه‌ای و درمانی به صورت غیرحضوری به افراد زیرپوشش ارائه می‌دهد. این سازمان دارای مراکز مختلف بیمه‌ای و درمانی است و ۳۵۶ بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تامین می‌کند.
بخش بیمه‌ای این سازمان دارای ۴۸۰ شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمه‌ای از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه می‌شود. همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان‌تر مردم به خدمات تامین اجتماعی، شعب اقماری و کارگزاری‌های این سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب، مشغول فعالیت هستند.

 منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده آخرین اخبار مرتبط با کارگران و کارفرمایان اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ