افزایش ۲ میلیونی حقوق معلمان درصورت اجرای رتبه‌بندی

روابط عمومی وزارت آموزش و پروش صبح امروز اظهارات وزیر آموزش و پرورش در تشریح برنامه‌ها و دستاوردهای یک ساله دولت سیزدهم در این وزارتخانه را که در جریان بازدید رئیس جمهوری بیان شده بود، منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، یوسف نوری در جریان بازدید رئیس جمهوری از وزارت آموزش و پرورش که در ادامه فرآیند «نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی» انجام شد، با تشکر از توجه ویژه رئیس‌جمهور به آموزش‌وپرورش اظهارکرد: بی‌تردید این اقدام شایسته و بایسته دولت برای بررسی دستگاه‌های دولتی با اولویت دستگاه‌های فرهنگی نشان از توجه رئیس‌جمهور به مسائل فرهنگی با رویکرد بهبود، اصلاح و نظارت دارد.

وی به اختصاص پنج جلسه به آموزش‌وپرورش طی دو ماه گذشته از سوی رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: اولین جلسه شورای عالی آموزش‌وپرورش در دولت سیزدهم با حضور رئیس جمهوری برگزار شد و در شهریورماه سه جلسه و در مهرماه امسال نیز دو جلسه به آموزش‌وپرورش اختصاص داده شد. همچنین در اجلاس یونسکو که در سازمان ملل برگزار شد نیز رئیس محترم جمهوری با رد اسناد وارداتی بر ترویج سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تاکید کرد.

نوری با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در دولت سیزدهم در آموزش‌وپرورش گفت: اجرایی سازی رتبه‌بندی، بیمه تکمیلی فرهنگیان، تغذیه رایگان دانش آموزان که حدود دوازده سال قطع‌شده بود، تصویب اعتبارات سفرهای استانی معادل حدود دو برابر اعتبارات آموزش‌وپرورش برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و ... از کارهای خوب دولت سیزدهم در آموزش‌وپرورش بوده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت آموزش‌وپرورش در ابتدای دولت سیزدهم اظهارکرد: در حوزه فضا و تجهیزات بیش از ۱۳ هزارچشمه سرویس بهداشتی و آبخوری نداشتیم که اکنون نیمی از این کمبودها ساخته‌شده است. هشت هزار مدرسه کلاس کپری، سنگ دست‌چین و خشک چین داشتیم که اکنون بر اساس مصوبه‌ای که با ستاد اجرایی فرمان امام و مجمع خیرین مدرسه‌ساز داشتیم تا پایان سال کلاس مدارس بالای ۱۲ نفر برچیده خواهد شد.
افزایش میانگین دو میلیون و سیصد هزارتومانی حقوق معلمان در صورت اجرای رتبه‌بندی

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به وضعیت معلمان اظهارکرد: دو میلیون و سیصد هزار تومان به‌طور میانگین با اجرای رتبه‌بندی معلمان به حقوق آن‌ها اضافه خواهد شد، همچنین لایحه افزایش حقوق جدید مشمول حال معلمان خواهد شد.

نوری با بیان حوزه کیفیت‌بخشی در آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در طول دوره کرونا مدارس تعطیل‌شده بود که این تعطیلی آسیب‌هایی را به‌نظام تعلیم و تربیت وارد کرد که اثرات آن هنوز بر آموزش‌وپرورش باقیمانده است. در این دوره اردوگاه‌ها تعطیل‌شده بودند، در حوزه المپیادهای جهانی دانش‌آموزی بیشتر از ۹ مدال کسب نکرده بودیم، اما در دولت سیزدهم ۲۰ مدال در طول یک سال گذشته کسب‌شده است، مسابقات فرهنگی ورزشی بعد از ۱۲ سال مجدداً راه‌اندازی و سند تحول بنیادین بیشتر به‌صورت ستادی کارشده بود و در مدارس اجرایی نشده بود. سامانه‌های یکپارچه آموزش‌وپرورش حذف‌شده بودند، برای دانشجویان جذب‌شده در دانشگاه فرهنگیان پیش‌بینی فضا نشده بود و برای ۴۰ هزار نفر دانشجوی دانشگاه فرهنگیان فضای آموزشی و خوابگاهی نداشتیم. در کلاس‌های درس تراکم دانش‌آموز بیش از ۴۰ و ۵۰ نفر داشتیم و در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای رشد متوقف‌شده بود که در این دوره تغییر خوبی ایجادشده است.
۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در ۱۱۴ هزار واحد آموزشی تحصیل می‌کنند

این عضو کابینه دولت سیزدهم بابیان برخی از آمارهای کمی وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در وزارت آموزش‌وپرورش ۳۲ اداره کل ، ۷۲۸ منطقه آموزش‌وپرورش، ۱۱۴ هزار واحد آموزشی دارد که ۱۷،۸۵۴ واحد آن‌ها مدارس غیردولتی هستند و هشت سازمان وابسته، دو دانشگاه و صندوق ذخیره فرهنگیان داریم. ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری ثبت‌نام کرده‌اند که ۵۷ درصد دانش آموزان در دوره ابتدایی، ۲۴ درصد در دوره متوسطه اول و ۱۲ درصد در متوسطه نظری و هفت درصد در فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تحصیل می‌کنند. همچنین تراکم دانش آموزان در دوره ابتدایی در شهرها ۳۱ و در روستاها ۱۹،۵ است. میانگین کشوری ۲۵.۹ است که در متوسطه اول ۲۷.۱ و در کار و دانش ۱۸.۷ است.
۹۶۳هزار نفر نیروی انسانی آموزش‌وپرورش با میانگین حقوقی ۷ میلیون ۷۲۸ هزار تومان

وی ادامه داد: نیروی انسانی آموزش‌وپرورش که از خزانه حقوق می‌گیرد ۹۶۳ هزار نفر هستند که ۴۳ درصد در دوره ابتدایی و ۴۷ درصد در دوره متوسطه فعالند، چهار درصد فقط نیروهای اداری هستند و شش درصد نیز نیروهای خدماتی هستند. همچنین ۵۴ درصد شاغلان در آموزش‌وپرورش زنان و ۴۶ درصد آقایان هستند. سهم معلمان از کارکنان آموزش‌وپرورش ۷۱ و نیم درصد به‌کل شاغلان و ۳۰ درصد معلمان فوق‌لیسانس و دکترا و ۵۴ درصد کارشناسی دارند. فضای آموزشی آموزش‌وپرورش در ابتدای انقلاب اسلامی یک و نیم مترمربع به ازای هر دانش‌آموز بوده است که باهمت جمهوری اسلامی ایران و علیرغم همه محدودیت‌ها به ۲.۵ مترمربع رسیده است اما به دلیل مهاجرت‌ها به کلان‌شهرها سرانه فضای آموزشی در این مناطق۲.۵ مترمربع است، لذا مهاجرت اثرات منفی بر سرانه فضای آموزشی گذاشته‌اند.

نوری ادامه داد: خیران در سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان تعهد کرده بودند، اما ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای مدرسه‌سازی اختصاص دادند و امسال ۸ هزار میلیارد تومان تعهد کرده‌اند. ۱۹.۲ درصد فضاهای آموزش‌وپرورش فرسوده یا نیازمند به بازسازی هستند.
۱۹۵ هزار میلیارد تومان اعتبارات آموزش‌وپرورش؛ سرانه هر دانش‌آموز ۱۳ میلیون تومان

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: اعتبارات آموزش‌وپرورش ۱۹۵ هزار میلیارد تومان است که اگر بر ۱۳ میلیون دانش‌آموز مدارس دولتی تقسیم کنیم، هزینه‌ای که دولت برای هر دانش‌آموز پرداخت می‌کند بالغ بر ۱۳ میلیون تومان خواهد شد. میانگین حقوق همکاران فرهنگی بر اساس آخرین دریافتی که از خزانه داشته‌ایم، هفت میلیون و ۷۲۶ هزار تومان است که در صورت اجرای رتبه‌بندی افزایش خوبی خواهند داشت.

وی با اشاره به عملکرد آموزش‌وپرورش در مقایسه با اهداف سند تحول دولت مردمی اظهار کرد: در حوزه حکمرانی آموزش‌وپرورش به‌عنوان چالش بر بخشی نگری در آموزش‌وپرورش و آموزش‌وپرورش به‌مثابه یک امر ملی، اولین ضعفی که مشخص شد با سایر دستگاه‌ها و ذینفعان آموزش‌وپرورش مشارکت کمی وجود دارد. مواردی داشته‌ایم که خیری مدرسه‌ای ساخته است و خیر برای ایجاد انضباط و مشارکت در اداره مدرسه حضور پیداکرده است که به وی اجازه نداده‌اند، لذا اولین محور استفاده از ظرفیت همه ذینفعان و بازیگران بوده است که در جلسات شورای مدیران و معاونان این موضوع را محور قرار داده‌ایم تا این فرهنگ ایجاد شود.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با ۱۷ دستگاه نهاد و موسسه منعقد کرده‌ایم که روز گذشته با بنیاد برکت و با حضور آیت‌الله محمدی گلپایگانی ۱۵۰ مدرسه بهره‌برداری کردیم. با وزارت دفاع در بخش‌های زیر ساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش‌وپرورش برای برنامه‌ریزی و نظارت دقیق و شفافیت همکاری‌های خوبی شده است. مصوبات حمایت از دانش‌بنیان‌ها که تاکید دولت هم بوده است، تصویب‌شده است.

 

نوری با اشاره به سایر فعالیت‌هایی که در آموزش‌وپرورش و در دولت سیزدهم شده است، گفت: نگارش نهایی سند تحول بنیادین، مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش‌وپرورش، واگذاری مدارس به خیرین، راه‌اندازی تعداد ۳۲ قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی، شناسایی ۵۴۵ گروه جهادی در حوزه‌های مختلف، آزادسازی ورزشگاه‌ها و اردوگاه‌ها در روزهای پنجشنبه و جمعه برای خانواده‌ها، شناسایی تداخل ساختاری در سیاست‌ها و ماموریت‌ها و یکپارچگی سازی و هماهنگی سیاست‌ها، اجرایی سازی سند تحول بنیادین، شناسایی موانع اجرایی سند تحول، طرح مدارس تحولی، آموزش ره یاران تحول به ۱۵۰۰ نفر جوان، انطباق ۹۰ درصد برنامه‌های آموزش‌وپرورش با سند تحول، پژوهش پشتیبان برای رتبه‌بندی مدارس انجام، مدیریت تعارض منافع، اجرای طرح تثبیت یادگیری در تابستان، اجرای پویش‌هایی مانند نوشت‌افزار ایرانی برای یک‌میلیون دانش‌آموز نیازمند، اعزام ۱۰ هزار نیروی جهادی به مناطق، کاهش تراکم دانش‌آموزی، کاهش بازماندگان از تحصیل، توزیع سرانه مدارس، بازطراحی برنامه درس ملی و چرخش مرکز سنجش و تبدیل آن به مرکز سنجش و پایش کیفیت، ایجاد سامانه یکپارچه برای تضمین کیفیت و تقویت و ارتقاء دانشگاه فرهنگیان از مهم‌ترین کارهایی است که در طول دوره یک‌ساله انجام‌شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: زیست‌بوم جدید به‌تدریج باید در آموزش‌ها حضور یابند، سامانه هوشمند آموزشی انجام‌شده است تا تغییرات بر اساس هوش مصنوعی و پیمایش داده‌های کلان صورت گیرد، بازطراحی شاخه‌های دوره متوسطه دوم لحاظ شود و رشته‌ها و کسب‌وکارهای نوین باید هدف‌گذاری شود تا دانش آموزان در این فضا فعالانه وارد شوند، چند مدرسه محوری به‌خصوص در هنرستان‌ها انجام شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی که در دوره کرونا تشدید شده است و با رشدی که در دوره کرونا اتفاق افتاده است برای دانش‌آموزانی که به دچار آسیب اجتماعی شده‌اند و در سامانه نماد ثبت‌شده‌اند باید اقدامی را با هماهنگی همه نهادها و تامین مالی آن انجام دهیم.

نوری در پایان تصریح کرد: آموزش‌وپرورش برای تحول کار را آغاز کرده است و در برخی موارد به توفیقاتی رسیده است، در دستگاه‌های بزرگ خصوصاً آموزشی و فرهنگی معمولاً پیچیدگی‌ها زیاد است اما حرکت‌ها را در راستای سند تحول دولت مردمی به‌سرعت انجام داده‌ایم و امیدواریم در این راستا با مساعدت‌های و همراهی ویژه رئیس‌جمهور بتوانیم به اهدافمان برسیم.

منبع : خبرگزاری ایسنا

برای مشاهده اخبار فرهنگیان و معلمان اینجا کلیک کنید

برای مشاهده آخرین خبر از وضعیت نظام رتبه‌بندی معلمان اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ