اشتغال ۶۷ درصدی مددجویان در زندان‌های استان مرکزی

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: تعداد کل اشتغال ایجاد شده برای زندانیان در ۱۰ ماهه سال جاری ۲ هزار و ۹۶ نفر است که بیانگر بیش از ۶۷ درصد اشتغال مددجویان است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالمهدی موسوی گفت: این مددجویان در کارگاه‌های جوشکاری، تراشکاری و فنس بافی، نجاری، رنگ کاری، سازه سیمانی، قالیبافی، خیاطی، تابلو فرش، پستایی دوزی (رویه کفش) آرایشگاه ها، فروشگاه ها، نانوایی، ساندویچی، پتوشویی، کارگاه‌های مونتاژ و… اشتغال دارند.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: حرفه آموزی برای مددجویان توسط ادارات فنی و حرفه ای، صنایع دستی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در بیش از ۳۵ رشته در بخش‌های صنایع دستی، صنعتی و کشاورزی و خدماتی آموزش انجام می‌شود.
دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی گام‌های موثری بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و بنا به تاکیدات رئیس قوه قضاییه در جهت اصلاح امور زندان و زندانیان برداشته است به طوری که با رویکردی جدی به مقوله زندان و زندانیان توجه می‌شود همچنین اقداماتی در راستای بهبود وضعیت زندان‌ها و زندانیان صورت گرفته است.
در همین راستا در مقوله زندان و زندانیان رویکرد‌های تحولی مورد تاکید رئیس قوه قضاییه است که شامل «سرکشی‌ها و بازدید‌های مستمر مقامات قضایی از زندان‌های سراسر کشور»، «ایجاد شرایط و بستر اصلاح، تربیت و بازاجتماعی شدن زندانیان»، «اشتغال زندانیان»، «حبس‌زدایی»، «اعمال تاسیسات ارفاقی»، «اعطای مرخصی‌های مناسبتی و ویژه» و «ایجاد ترتیبات فنی و قضایی برای استفاده از پابند الکترونیک در قبال محکومان واجد شرایط قانونی» می‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای از بدو تصدی ریاست قوه قضاییه ارتقاء وضعیت زندان‌ها و زندانیان سراسر کشور، سرکشی و بازدید‌های مستمر از زندان‌ها و ندامتگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد.
هدف قوه قضاییه به حداقل رساندن بیکاری مددجویان، اشتغال پایدار در زندان‌ها و اصلاح و تربیت زندانیان است، زیرا اشتغال زندانیان تاثیر مستقیم در کاهش نرخ بازگشت مجدد به زندان دارد به همین منظور در سند تحول قضایی و برنامه تحولی قوه قضاییه، اشتغال و حرفه‌آموزی به طور جدی مورد توجه است، زیرا ایجاد اشتغال برای زندانی به تامین معیشت خود او و خانواده اش کمک می‌کند و موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی هم می‌شود.
با توجه به اینکه یکی از مهمترین علل وقوع جرم، بیکاری است و این امر باعث می‌شود افراد مرتکب جرم شوند بنابراین سازمان زندان‌ها برای اینکه زندانیان پس از آزادی به دلیل عدم اشتغال مجددا به سمت جرم کشیده نشوند و درآمدی برای خود و خانواده‌هایشان داشته باشند به مقوله اشتغال زندانیان توجه ویژه‌ای دارد و با توجه به اینکه زندان محلی برای اصلاح و تربیت بوده و حرفه آموزی و اشتغال زندانیان یکی از مولفه‌های اصلی اصلاح و تربیت مددجویان است به همین منظور کارگاه‌های اشتغال و مهارت آموزی بزرگ و کوچک زیادی را در زندان‌های سراسر کشور راه اندازی کرده است.
سازمان زندان‌ها برای تحقق اشتغال زندانیان که از موارد مورد تاکید رئیس قوه قضاییه و از اهداف سند تحول و تعالی قضایی نیز به شمار می‌رود، اقدامات در خور توجهی را در ندامتگاه‌ها و زندان‌های استان‌های سراسر کشور ایجاد کرده تا زنان و مردان زندانی در آن‌ها مشغول به فعالیت و تولید شوند.
یکی از موضوعات مورد تاکید رئیس قوه قضاییه درباره توسعه اشتغال در زندان‌ها به عنوان یکی از اولویت‌های جدی سازمان زندان‌ها؛ اشتغال زندانیان است چرا که اشتغال زندانیان علاوه بر درآمد‌ی که به دنبال دارد، نوعی برنامه حمایتی نیز تلقی می‌شود چرا که داشتن درآمد مکفی و امنیت شغلی، رکن اساسی کاهش آسیب‌های اجتماعی و چتر حمایتی برای خانواده‌هاست همچنین تحقیقات به عمل آمده در استان نیز نشان‌دهنده کاهش بازگشت مجدد زندانیان شاغل به زندان‌ها بوده است در همین راستا باید بستری برای رشد، حرفه آموزی و اشتغال زندانیان پیدا کنیم؛ چرا که اگر یک زندانی بیکار باشد فساد می‌آورد و بعد از مدتی که از زندان آزاد می‌شود حرفه‌ای ندارد و نه تنها تبدیل به یک عنصر مفید نشده بلکه ممکن است عنصری بدتر از قبل شده باشد.
گفتنی است که مددجویان در زندان به اشتغال مولد و اشتغال نشسته مشغولند و رشته‌هایی که در آن فعالیت دارند شامل صنایع دستی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی است و باید در دوره محکومیت هم شرایط اصلاحی و تربیتی آنان فراهم شود و هم با درآمدزایی بخشی از مشکلات خانواده آنان رفع شود همچنین اشتغال زندانیان در کارگاه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی داخل زندان مزایای زیادی به همراه دارد و این فرصت را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا بتوانند فن و حرفه‌ای را فرا گرفته و پس از بازگشت به جامعه از آموزش‌های داخل زندان برای ادامه زندگی خود و خانواده شان بهره ببرند.
با توجه به اینکه خانواده زندانیان از جمله اقشار آسیب‌پذیر جامعه به شمار می‌روند و در شرایط اقتصادی کشور لازم است که این خانواده‌ها بیشتر مورد حمایت ما قرار گیرند بنابراین توجه به مسائل و مشکلات خانواده زندانیان که سرپرست خود را از دست داده‌اند امری ضروری بوده و رسیدگی به مساله اشتغال زندانیان و خانواده‌های آنان موضوعی قابل اهمیت است.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در تاریخ ۶ دی ۱۴۰۱ در نشست مشترک با اعضای هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) و نمایندگان معاونت راهبردی قوه قضاییه گفت: اشتغال زندانیان بهترین بستر فرایند اصلاح و تربیت است.
در کنار اشتغال مولد که بر اساس آن تعدادی از زندانیان در داخل و خارج از زندان مشغول کار و کسب درآمد هستند موضوع اشتغال نشسته را هم داریم و این یک ظرفیت مهم برای از بین بردن بیکاری در زندان هاست، زیرا اعتقاد داریم مهمترین آسیب در زندان‌ها بیکاری زندانیان است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برای مشاهده آخرین اخبار اشتغال زندانیان اینجا کلیک نمایید

برای مشاهده آخرین اخبار اشتغال مددجویان اینجا کلیک نمایید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ