اشتغال‌زایی مددجوی کمیته امداد در حوزه پرورش ماهی

مددجوی با استعداد کمیته امداد با راه‌اندازی و گسترش شغلی در حوزه پروش ماهی برای ۶ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.


به گزارش بازارکار از پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، حمید شعبانی، مددجوی کارآفرین کمیته امداد ساکن شهرستان رضوانشهر است.
وی در مورد آغاز همکاری خود با کمیته امداد، گفت: در جوانی مدتی بیکار بودم و به دنبال یافتن شغل تلاش بسیاری کرده بودم اما بی‌نتبجه بود. در نهایت با راهنمایی یکی از دوستانم به کمیته امداد مراجعه کردم و با کارشناسان این نهاد مشاوره‌هایی را انجام دادم.
این جوان خوش‌فکر افزود: پس از جلسات کارشناسی، مسئولان کمیته امداد تشخیص دادند که پرورش ماهی زمینه مناسبی برای اجرای طرح شغلی است و در همین راستا کارشناسان این نهاد از زمینی که برای همین منظور در نظر گرفته بودم بازدید کردند و شرایط آن را بررسی کردند. یک سری مراحل اجرای طرح شامل استعدادسنجی، امکان‌سنجی، مشاوره شغلی و برگزاری دوره‌های آموزشی شغلی پایدار نیز برگزار شد.

وی پیرامون نحوه انتخاب این شغل نیز تاکید کرد: من با گذراندن دوره‌های آموزشی و دریافت تسهیلات در حوزه پرورش ماهی مشغول به کار شدم و نخستین استخر را راه‌اندازی کردم.

شعبانی خاطرنشان کرد: با توکل به خدا کار را آغاز کردم و زمانی که ماهی‌های ما به بیشترین رشد خود رسیدند کارشناسان کمیته امداد آمدند و در بازاریابی و فروش ماهی‌ها به ما کمک کردند.

این کارآفرین موفق اظهار کرد: حمایت‌های کمیته امداد به ارائه تسهیلات محدود نمی‌شود و کارشناسان این نهاد در ادامه مسیر تا بازاریابی و فروش هم یار و همراه ماه هستند.

وی در مورد میزان درآمد خود از راه‌اندازی طرح پرورش ماهی گفت: ما از نظر درآمدی به خودکفایی رسیدیم و از تحت پوشش کمیته امداد خارج شدیم و خدا را شاکرم که توانستم دست چند جوان دیگر را نیز بگیرم و آنان را مشغول به کار کنم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، کمیته امداد توانسته است طی سالیان اخیر براساس تکالیف تعیین شده در چارچوب اسناد بالادستی، برنامه‌های توانمندسازی اقتصادی مددجویان را با محوریت اشتغال به‌عنوان اصلی‌ترین راهبرد در مبارزه با فقر در چارچوب الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت تدوین و اجرا کند.

نخستین برنامه کمیته امداد به منظور ایجاد اشتغال توسعه فضای کسب و کار امداد و دومین برنامه ورود به عرصه اصلاح و بهبود فضای کسب و کار کشور است که در چارچوب برنامه توسعه فضای کسب و کار امداد مدل عملیاتی بر دو راهبرد توسعه مشارکت فعالان کسب و کار و در راهبرد دوم توسعه زنجیره‌های ارزش مخاطب تعریف شده است؛ نظریه پایه در راهبرد توسعه همکاری فعالان کسب و کار، استفاده از ظرفیت‌هایی همچون آموزشگاه‌های ارائه کننده آموزش‌ها و مهارت‌های کسب و کار، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان، موسسات مشاوره شغلی، کارآفرینان حرفه‌ای، موسسات کاریابی و کارفرمایان، خیرین کارآفرین، جهادگران کارآفرین، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و... با تاکید بر بخش تخصصی مردمی است که متناسب با وضعیت دو گروه اصلی مستعدین اشتغال امداد، بر دو نظام «هدایت شغلی» و «راهبری شغلی» استوار است.

مخاطب نظام هدایت شغلی محرومان مستعد اشتغال که توانمندی اولیه برای سازماندهی کسب و کار اشتغال را دارند اما فاقد یک یا چند حلقه ضروری مثل مهارت یا سرمایه و ... هستند، محسوب می‌شوند و مخاطبان نظام راهبری شغلی، آن دسته از محرومان مستعد شغلی که فاقد توانمندی‌های اولیه برای تولید و اشتغال بوده و نیازمند راهبرانی که به آنها کمک کنند تا بعد از ایجاد توانایی لازم، به صورت مستقل فعالیت کنند، هستند.

در نظام هدایت شغلی کارشناسان دارای تجربه و مهارت‌های ویژه متناسب با زیست بوم اقتصادی اشتغال کمیته امداد، محوریت طراحی مسیر شغلی متقاضی و هدایت او را در این مسیر برعهده دارند که کارشناسان فنی اشتغال امداد ضمن ارزیابی فضای کسب و کار محلی و بررسی استعدادها و توانمندی‌های اولیه متقاضی از طریق مشاوره شغلی حرفه‌ای، با بهره‌گیری از موسسات مشاوره شغلی، موسسات کاریابی، کارفرمایان، آموزشگاه‌ها، نهادهای مالی، خیرین و... مسیر شغلی متقاضی را طراحی کرده و هدایت او را تا تحقق اشتغال پیگیری می‌کنند و پس از آن بین ۳ تا ۵ سال بر فعالیت طرح نظارت می‌کنند تا زمینه پایدارسازی طرح و اطمینان از تداوم آن فراهم شود.

منبع : بازار کار

برای مشاهده آخرین اخبار اشتغال مددجویان اینجا کلیک نمایید

برای مشاهده آخرین اخبار کمیته امداد اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ