آموزش و پرورش استثنایی مازندران با کمبود ۲۱۷ نیروی آموزشی مواجه است

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران تامین نیروی آموزشی مورد نیاز را از نیازهای ضروری آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مازندران دانست و گفت که این نهاد با کمبود ۲۱۷ نیروی آموزشی شامل معلم و نیروهای توانبخشی مواجه است.


محمد جعفری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که آموزش و پرورش استثنایی مازندران برای سال تحصیلی جدید به ۱۸۳ معلم و ۲۴ نفر نیروی توانبخشی نیاز دارد، اظهار کرد: بر اساسی ارزیابی صورت گرفته، آموزش و پرورش استثنایی مازندران در سال تحصیلی جدید، با کمبود چهار هزار و ۴۰۰ ساعت آموزش مواجه است.
وی شمار نیروهای فعال در بخش های مختلف آموزش و پرورش استثنایی مازندران را یکهزار و پنج نفر اعلام کرد و گفت: تا پایان امسال ۸۰ معلم بازنشسته می‌شوند. با توجه به بازنشستگی تعدادی از معلمان تا پایان امسال، برای رفع این مشکل باید فکری اساسی شود.
وی با بیان اینکه در دو سال گذشته هیچگونه مجوزی مبنی بر جذب یا استخدام نیروی آموزشی مورد نیاز در مدارس استثنایی صادر نشده است، خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جدید نیز تاکنون مجوزی برای جذب نیروهای حق‌التدریس ابلاغ نشده است. برای کمبود نیروی آموزشی ناچاریم علاوه بر بکارگیری معلمان بازنشسته یا معاونان مدارس، جمعیت دانش‌آموزی برخی کلاس‌ها را نیز با یکدیگر ادغام کنیم.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران همچنین با اشاره به کمبود نیروهای توانبخشی در مدارس استثنایی استان، افزود: می‌توان با جذب نیروهای فارغ‌التحصیل سایر مراکز دانشگاهی در رشته‌های گفتار و کاردرمانی، کمبود نیرو در این بخش را جبران کرد.
جعفری از پیگیری‌های لازم برای جذب این نیروها به منظور گذراندن طرح‌های آموزشی به مدت ۲ سال در مدارس استثنایی مازندران خبر داد و گفت که در صورت تحقق این مهم، کمبود نیرو در این بخش نیز رفع خواهد شد.
وی بیشترین کمبود معلم را مربوط به مقطع ابتدایی دانست و اظهار کرد: در صورت صدور مجوز و جذب ۷۰ نیروی حق‌التدریس جدید، نیاز آموزشی در مدارس استثنایی مازندران در سال تحصیلی جدید تا حدودی رفع می شود.
این مسئول شمار دانش‌آموران استثنایی مازندران را هشت هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۷۵۰ دانش‌آموز استثنایی با نیازهای ویژه در ۵۱ باب آموزشگاه دولتی و ۲۴ مرکز مشکلات ویژه یادگیری دولتی مشغول تحصیل هستند و بقیه نیز در سطح مدارس عادی تحصیل می کنند.
به گفته جعفری در دو سال خیر، ۱۲ دانش‌آموز که در مدارس استثنایی مازندران مشغول به تحصیل بودند، پس از فارغ‌التحصیلی به مراکز دانشگاهی راه یافتند.
دانش‌آموزان استثنایی با نیازهای ویژه به افراد ناشنوا، نابینا، معلول جسمی و حرکتی شدید و کم توان ذهنی گفته می‌شود.آموزش و پرورش استثنایی مازندران سنجش سلامت نوآموزان را بر عهده دارد و طبق آمار در سال تحصیلی جدید از مجموع بیش از ۴۵ هزار دانش‌آموز ورودی پایه اول، تاکنون بیش از ۴۰ هزار دانش‌آموز مورد سنجش سلامت قرار گرفتند. این طرح که هم اکنون در ۳۱ پایگاه در سطح استان در دست اجرا است، تا پایان شهریورماه نیز ادامه خواهد داشت،

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده اخبار فرهنگیان و معلمان اینجا کلیک کنید

برای مشاهده صفحه استخدام آموزش و پرورش اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ