آذربایجان شرقی با کمبود شدید پرستار مواجه است

مدیران پرستاری آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان هم اکنون با کمبود ۵۰ درصدی پرستار مواجه است، اعلام کرد: در صورت بی‌توجهی به این موضوع در آینده نزدیک با مشکلات شدید در حوزه سلامت روبرو خواهیم شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، رییس هیات مدیره نظام پرستاری آذربایجان شرقی و مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تاکید بر توجه بیش از پیش دولت و مجلس شورای اسلامی به موضوع ساماندهی حوزه پرستاری، یادآور شدند: هم اکنون ۱۰ هزار نیروی پرستاری در قالب اتاق عمل، بیهوشی و پرستار در بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی، غیردولتی، خصوصی و سایر ارگان های فعالیت می کنند که این رقم حداقل باید به ۲ برابر افزایش پیدا کند.

این مدیران بخش سلامت استان از دولت خواستند به وعده های خود پیرامون ساماندهی وضعیت استخدامی پرستاران، جذب تعداد قابل توجه پرستار و ایجاد انگیزه های لازم و کافی برای این قشر که به صورت شبانه روزی در خدمت بخش سلامت و بهداشت جامعه هستند، در اسرع وقت عمل کند.

مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه از مجموع جامعه پرستاری آذربایجان شرقی ۷۳ درصد را بانوان تشکیل می دهد، گفت: این آمار نشان دهنده شرایط ویژه جامعه پرستاری است که در طول سال شاید از تمام این نیروی انسانی به دلایل مختلف از جمله مرخصی های معمولی و مرخصی زایمان نتوان استفاده کرد و این جای خالی برای همیشه بخش سلامت استان را با چالش های زیادی روبرو می کند.

یوسف اشرفی افزود: این در حالی است که با توجه به ابلاغ سیاست های مربوط به جوانی جمعیت، بخش قابل توجهی از جامعه پرستاری آذربایجان شرقی که ۷۰ درصد را شامل می شود در سنین باروری قرار گرفته و از چرخه خارج شدن عده بسیاری از آنها از حیطه شغلی بسیار محتمل می باشد.

وی ضریب پرستار به تخت های بیمارستانی آذربایجان شرقی را پایین تر از میانگین استاندارد اعلام کرد و با بیان اینکه از این نظر جزو استان های ۱۴ و ۱۵ کشور هستیم، یادآور شد: در حالی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضریب ۱.۸ را برای رسیدن به استانداردهای جهانی اعلام کرده است، این رقم در استان معادل ۹ دهم است که برای رسیدن به شرایط معمولی باید اقدامات فوری و به هنگام صورت پذیرد.

اشرقی ادامه داد: در حال حاضر ۳۸ درصد جامعه پرستاری آذربایجان شرقی زیر پنج سال سابقه داشته و ۳۰ درصد نیز بالای ۱۰ سال سابقه دارند و طبق آخرین آمارها ۷۴ درصد آنها دارای مدرک کارشناسی، چهار درصد دارای کارشناسی ارشد و دکترا و بقیه مدارک تحصیلی پایین تر از کارشناسی هستند.

وی ۵۸ درصد عنوان شغلی جامعه پرستاری استان را پرستار، ۶ درصد را کارکنان اتاق عمل، ۱۵ درصد را کمک پرستار و حدود هفت درصد را دانش آموخته هوشبری اعلام و اضافه کرد: هم اکنون تنها ۴۷ درصد مجموعه این پرستاران رسمی پیمانی بوده و ۵۳ درصد در قالب شرکتی و قراردادی با مراکز درمانی و بیمارستان ها همکاری می کنند.

اشرفی ضریب اشغال تخت های بیمارستانی آذربایجان شرقی را ۶۷ تا ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: از مجموع ۶ هزار و ۸۰۰ تخت موجود در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان به طور متوسط تعداد پنج هزار تخت همیشه اشغال بوده و دارای بیمار است که رسیدگی به این تعداد بیمار به هیچ عنوان با ۱۰ هزار پرستار ممکن نیست.

وی خواستار تعدیل و کاهش ساعات کاری پرستاران شد و با تاکید بر اینکه این امر جز با جذب و استخدام پرستاران جدید قابل تحقق نیست، اظهار داشت: در حال حاضر پرستاران آذربایجان شرقی ۴۳ ساعت در هفته مشغول هستند که این رقم بسیار بالایی در مقایسه با سایر کارکنان دستگاه های اجرایی بخش دولتی و غیردولتی به شمار می رود.

اشرفی ادامه داد: این در حالی است که برای پرستاران تعطیلی های ایام سال معنی ندارد و حتی در بسیاری از مناسبت ها در حالت آماده باش بوده و باید بر سر کار خود حاضر شوند که همین موضوع فرسودگی شغلی پرستاران را در پی دارد.

نیروی موقت پرستاری بلای جان حوزه سلامت است

رییس هیات مدیره نطام پرستاری آذربایجان شرقی نیز در این نشست خبری وجود نیروی انسانی موقت را بلای جان حوزه سلامت و بهداشت و درمان کشور و استان خواند و اضافه کرد: اگر ساماندهی پرستاران کنونی و جذب نیروهای جدید و جوان به بدنه بخش سلامت در سریع ترین زمان ممکن محقق نشود، بدون تردید آینده این حوزه با خطرات و تهدیدات جدی مواجه خواهد شد که با صرف هزینه های چند برابری قابل جبران نیست.

محمد ارشدی کمبود ۵۰ درصدی پرستار در آذربایجان شرقی را مربوط به چندین سال قبل اعلام کرد که تاکنون تداوم داشته است.

وی آمارهای مربوط به جامعه پرستاری را بسیار ناامیدکننده دانست و با تاکید بر اینکه شرایط موجود ما را به سمت بحران پیش می برد، یادآور شد: با توجه به نمودارهای جمعیتی آذربایجان شرقی که به سرعت به سمت پیر شدن می رود، طی سال های آینده نیاز به پرستار بسیار بیشتر در سطح جامعه نمود خواهد داشت.

ارشدی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران، اظهار داشت: این همه گیری نشان داد که وجود پرستار در هر لحظه و هر زمانی جزو نیازهای بسیار ضروری هر جامعه است که نبود آن می تواند کل جامعه را به سمت نابودی سوق دهد.

وی کمبود پرستار در آذربایجان شرقی را یکی از دلایل مهم پایین بودن کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی ارزیابی و اضافه کرد: بدون تردید با جذب نیروهای جدید و جوان به بدنه جامعه پرستاری می توان با ایجاد انگیزه و نیز کاهش ساعات کاری نسبت به بهبود کیفیت خدمات نیز اقدام کرد.

ارشدی با انتقاد از دولت در زمینه عملی نشدن جذب ۲۵ هزار پرستار در کشور، افزود: اینکه پس از گذشت بیش از یک سال هنوز هیچ اقدام عملی در این رابطه صورت نگرفته است جای تاسف و تامل بسیار دارد، در حالیکه عمل به این وعده می تواند بخش مهمی از مشکلات پرستاران را حل و فصل کند.

وی سهم آذربایجان شرقی از جذب تعداد ۲۵ هزار پرستار را یکهزار و ۵۰۰ نفر اعلام و خاطرنشان کرد: حتی با عملی سازی این وعده نیز مشکلات پرستاری استان قابل حل نیست اما بخش قابل توجهی از مسایل حوزه بهداشت و درمان می تواند رفع شود.

ارشدی ۵۰ درصد مجموع پرستاران آذربایجان شرقی را دارای قراردادهای موقت اعلام و اضافه کرد: این یک تهدید جدی برای کشور و استان است، اما با توجه به شرایط کنونی کشور چاره ای جز این نیست و بیمارستان ها با توجه به درآمدهای خود اقدام به جذب پرستار می کنند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام پرستار اینجا کلیک نمایید

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام سازمان نظام پرستاری اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ