۴۷ هزار متقاضی دریافت بیمه بیکاری در خراسان رضوی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: پس از شیوع ویروس کرونا ۴۷ هزار نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری در این استان شده و در سامانه مورد نظر ثبت نام کرده‌اند.


محمد سنجری در نشست شورای اسلامی شهرستان مشهد افزود: تاکنون از این تعداد بیمه شده درخواست ۱۵ هزار نفر به وزارتخانه و از آنجا نیز به سازمان تامین اجتماعی فرستاده شده است.
وی ادامه داد: در پایان سال قبل ۱۵ هزار متقاضی بیمه بیکاری داشتیم که در یک ماه پس از شیوع کرونا نیز ۱۵ هزار نفر به این تعداد افزوده شد.

وی به توزیع ۲ نوبت یارانه معیشتی مربوط به کرونا اشاره کرد و گفت: این پرداخت‌ها در ماه مبارک رمضان و خرداد ماه نیز تداوم دارد و ۱.۹ میلیون خانوار یارانه بگیر از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.
سنجری افزود: ۸۲ هزار کارگاه و واحد صنفی دارای کد بیمه و ۹۹۰ هزار جمعیت کارگری در این استان وجود دارد که ۷۵ درصد این تعداد در مشهد متمرکز شده‌اند.

وی سال گذشته را از نظر اقتصادی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پر چالش خواند و اظهار داشت: با طرح های اجرا شده از جمله طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی، ۱۳.۵ درصد اشتغال ایجاد شده در کشور مربوط به این استان بوده و تقاضا برای بیمه بیکاری در استان طی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱۸ درصد کاهش داشت اما در اسفند پارسال همه این روند مثبت و معادلات به هم ریخت و اولین دستگاه متاثر از شیوع کرونا نیز وزارت تعاون بود.

وی گفت: ریزش نیروی کار در ۱۳ رسته شغلی خراسان رضوی بیشترین تاثیرگذاری را داشت چرا که در این استان بویژه مشهد ۶۰ درصد اشتغال در بخش خدمات و صنوف مرتبط با سفر بوده است.
سنجری به حمایت از ۱۳ رسته شغلی آسیب دیده از کرونا در استان اشاره کرد و افزود: کارگاه‌های متاثر از کرونا ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان بابت هر نیروی کار دریافت می‌کنند به شرطی که نیروی کار مربوطه اخراج نشده باشد.

وی ادامه داد: مرکز نیکوکاری کارگران با هدف کمک و ساماندهی به ۳۵ هزار نیروی کار تشکیل شد و حدود ۶ هزار بسته معیشتی و بهداشتی نیز تامین شده که در حال توزیع بین آنهاست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: شهرداری مشهد به عنوان کارفرمای بزرگ است که می‌تواند به حمایت از نیروی کار بپردازد، البته شهرداری دست به ایجاد جایگاه خاص برای ساماندهی کارگران گذری نیز زده است اما موفقیت این طرح منوط به پذیرش این مکان از سوی خود کارگران و افراد جویای نیروی کار روزمزد است.

وی افزود: ۱۰‌ درصد اشتغال ایجاد شده در کشور مربوط به ساخت و ساز و صنعت ساختمان است اما از سوی دیگر شاهد افرایش هزینه پروانه های ساختمانی توسط شهرداری هستیم که شکایت انبوه سازان را در پی داشته است، این روند می‌تواند موجب توقف فعالیت‌های ساختمانی و به تبع آن فعالیت شغلی در این بخش گردد.
وی ادامه داد: دستکم ۵۰ هزار نفر نیروی کار در این استان براثر شیوع کرونا بیکار می‌شوند و از طرفی امسال ۷۶ هزار اشتغال جدید در استان در نظر گرفته شده که امیدواریم با تجمیع ‌منابع محدود موجود میان بخش‌های مختلف بتوان اهداف مورد نظر دست یافت.

ازسرگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: فعالیت آموزشگاه‌های عملی و کارگاهی فنی و حرفه‌ای بخش خصوصی استان نیز از هفته آینده ازسرگرفته می‌شود.

افشین رحیمی افزود: این مجوز از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای آموزش‌های عملی در فضای کارگاهی صادر شده و سایر آموزش‌های تئوری به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تفاوت عمده آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌ها این است که آموزش‌های زیرپوشش این اداره کل ترکیبی از موارد تئوری و کارگاهی است و اغلب فعالیت‌های آموزشی ما ترکیبی است.

وی گفت: با شیوع کرونا اندیشه کسب و کارهای مجازی رشد خوبی پیدا کرده و گرایش مردم نیز به این کسب وکارها رونق داشته است لذا باید نهادهای متولی آموزش‌های لازم را در این بخش در نظر بگیرند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی افزود: می‌توان با مشارکت بخش‌های دیگر از جمله شهرداری مشهد نسبت به تداوم این آموزش‌ها در قالب مهارت‌های شهروندی برای حضور کمتر مردم در فضای حقیقی بهره گرفت.

هم اکنون ۴۷ مرکز دولتی و ۸۷۸ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در خراسان رضوی فعالیت دارد که طی سال گذشته ۲۵ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۶۷۷ نفرساعت آموزش به علاقه‌مندان ارائه داد.

منبع : بازار کار

برای مشاهده آخرین اخبار بیمه بیکاری اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ