۲۴۰ هزار فرصت شغلی در روستاها ایجاد شده است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از ایجاد ۲۴۰ هزار فرصت شغلی در روستاها طی یک سال و نیم اخیر خبر داد.

محمد امید در کارگاه تخصصی برنامه ریزی هوشمند و هدفمند جهت اشتغالزایی در مناطق روستایی و کمتر برخوردار که با حضور بیش از نمایندگان ۵۰ سازمان دولتی و غیردولتی برگزار شد افزود: یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و معادل یک و نیم میلیارد از منابع بانکی باعث شد که در یک سال و نیم گذشته چیزی حدود ۲۴۰ هزار فرصت شغلی در روستاها ایجاد شود.
وی در ادامه گفت: نظام جمهوری اسلامی در چهار دهه اخیر در روستاهای کشور کارهای بزرگی را در زمینه زیرساخت ها انجام داده است که براساس آمارهایی که امروز در دست است شرایط روستاهای کشور با گذشته قابل مقایسه نیست.
امید ادامه داد: امروز از ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار کشور همه آنها از برق، آب آشامیدنی سالم، بهداشت و مدرسه برخوردار هستند. این ۳۸ هزار روستا تقریبا بیش از ۹۶ درصد جمعیت روستایی را در خود جا داده است. یعنی روستاهایی که زیر ۲۰ خانوار در کشور داریم مجموعا کمتر از ۴ درصد جمعیت روستایی است. اگر به روستاهای بالای ۲۰ خانوار سرویس دهیم یعنی به بالای ۹۶ درصد از روستانشینان کشور خدمات داده ایم.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: در کنار خدمات خوبی که دولت‌ها از اول انقلاب به روستاییان داده‌اند این دولت چند کار ویژه انجام داده است. یکی این که در عرصه بحث بهداشت روستاها و بیمه روستاییان کارهای خوبی انجام شده است و امروز همه روستاییان ما از بیمه درمانی برخوردارند. امروز ۲۵ درصد از روستاهای ما از بیمه‌های اجتماعی برخوردارند که بیش از ۷۵ درصد از سهم بیمه را دولت پرداخت می‌کند.
وی با بیان این که در بحث آموزش روستاییان شرایط با گذشته کاملا متفاوت است گفت: در همه روستاهای ۲۰ خانوار مرکز آموزشی، خانه بهداشت و مرکز جامعه سلامت داریم که خدماتی است که دولت در مجموعه روستاهای کشور ایجاد کرده است.
امید در ادامه افزود: در بحث گازرسانی به روستاها که نسبتا جدید است این دولت تا به امروز نزدیک به ۸۶ درصد روستاها را گازکشی کرده است که این کار باعث شده است که جلوگیری از قطع جنگل ها و درختان و آسیب به مراتع کشور شده است.
وی گفت: در زمینه IT و شبکه ملی اطلاعات ۹۷ درصد از روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کرده اند. همچنین در زمینه دسترسی به آب آشامیدنی سالم از محل منابع صندوق توسعه ملی در سالیان گذشته منابع خوبی را در تامین آب روستایی در نظر گرفتیم که هر هفته ده روستا به شبکه آبرسانی سالم کشور متصل می شوند
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان این که صد درصد روستاهای کشور آب دارند گفت: بیش از ۸۰ درصد از روستاهای کشور با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به شبکه آبرسانی سالم کشور متصل شده اند.
امید گفت: دولت بر این اعتقاد است که علاوه بر زیرساخت های روستاها باید به زیرساخت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آنها توجه شود. زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی روستاها برای دولت بسیار مهم بود بنابراین حدود سه میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و منابع بانکی در اختیار اشتغال روستاها قرار گرفت که می تواند یک منبع خوبی برای صندوق های کوچک کارآفرینی باشد که مجلس هم مصوب کرد که این اعتبارات را حتی در سال آینده هم در اختیار داشته باشیم.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ادامه داد: در کنار بحث توسعه اقتصادی روستاها دولت برای توسعه فرهنگی و اجتماعی روستاها کارهای بزرگی انجام داده است که یکی از برنامه های خوبی که انجام شد این است که در دوهفته گذشته مصوبه شورای عالی روستاها و عشایر کشور را که مرکب از همه سازمان ها و نهادهایی که هم در حاکمیت و هم در قالب وزارتخانه ها هستند را تصویب کردیم.
وی اضافه کرد: این شورا با دبیری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری باعث می شود فعالیت های متعدد و بسیاری خوبی که در روستاها صورت می گیرد منسجم شده و در کنار هم قرار بگیرند. یکی از مشکلات ما در جامعه روستایی ایران داریم مراجع تصمیم گیری برای کار در روستاها متعدد است که نتوانسته بودیم هماهنگ کنیم که در قالب این شورای هماهنگی این اتفاق خواهد افتاد.
امید تاکید کرد: مصوبات شورای عالی روستاها و عشایر در حکم مصوبات هیات وزیران خواهد بود که بتواند اتفاق مهمی در عرصه روستاها است که بتواند تحول خوبی را ایجاد کند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری خطاب به نمایند رییس دفتر توسعه سازمان ملل و نماینده رییس دفتر سازمان ملل ‌گفت: توجه دولت به روستاهای کشور در سال گذشته سهم اشتغال روستاییان در سبد اشتغال کشور در سطح کلان ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد یعنی در سالهای گذشته در بهترین شرایط روستاها از سبد اشتغال کشور، ۵ درصد اشتغال در روستاها اتفاق می افتاد ولی در سال ۹۷ و ۹۸ تا به امروز بالای ۲۵ درصد از اشتغال ها در کشور در روستاها دارد اتفاق می افتد.
وی تاکید کرد: در کنار این موضوع سیر مهاجرت معکوس که دغدغه ای بود امروز در روستاهای ایران کم کم در حال اتفاق افتادن است.
امید گفت: در امتداد مسیری که برای توسعه روستاها در حال انجام است معاونت توسعه روستایی برنامه اصلی که در دستور کار خود دارد توسعه روستاها با کمک مردم محلی روستاها است یعنی استفاده از صندوق های خرد کارآفرینی بسیار مورد تاکید معاونت توسعه روستایی است.
کارگاه تخصصی برنامه ریزی هوشمند و هدفمند جهت اشتغالزایی در مناطق روستایی و کمتر برخوردار که با حضور بیش از نمایندگان ۵۰ سازمان دولتی و غیردولتی صبح امروز سه شنبه با حضور محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ، خانم اوکوچی دنیلز هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران و کلودیو پرویداس نماینده مقیم برنامه توسعه عمران سازمان ملل متحد و نمایندگان بیش از ۵۰ سازمان دولتی و غیردولتی در محل هتل سیمرغ تهران برگزار شد.

منبع : بازارکار

برای مشاهده آخرین اخبار اشتغال روستاییان اینجا کلیک کنید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ