آشنایی با شغل کارشناس امنیت اطلاعات

 آشنایی با شغل کارشناس امنیت اطلاعات

متخصص امنیت اطلاعات، روش‌ها، تکنیک‌ها و ابزارهای امنیتی لازم برای حفاظت از داده‌ها و اطلاعات مهم یک شرکت، سازمان یا دولت در برابر دسترسی‌های غیرمجاز، حملات عمدی و دزدی را ایجاد می‌کند.

 

 

امنیت اطلاعات چیست

امنیت اطلاعات یعنی حفاظت اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی از فعالیت‌ها و عملیات غیر مجاز و غیر قانونی. برخی از این فعالیت‌ها عبارتند از دسترسی غیر مجاز به تمام یا بخشی از اطلاعات، افشای اطلاعات، خواندن مطالب توسط افرادی که نباید به آن دسترسی داشته باشند، نسخه‌برداری یا ضبط صدا، تصاویر و متن، خراب کردن اطلاعات موجود در یک سرور، سایت یا شبکه، تغییر رمز و متن یک سایت، پورتال کامپیوتری یا سرور مستقر در شبکه و دستکاری و خرابکاری در محیط مجازی.

واژه‌های امنیت اطلاعات و امنیت کامپیوتری گاه به اشتباه به جای هم به کار برده می‌شود. اگر چه این‌ها موضوعات به هم مرتبط هستند و هر دو هدف مشترک حفظ محرمانگی اطلاعات، یکپارچه بودن اطلاعات و قابل دسترس بودن را دارند تفاوت‌هایی نیز بین آن‌ها وجود دارد. این تفاوت‌ها در درجه اول در رویکرد به موضوع امنیت اطلاعات، روش‌های استفاده شده برای حل مسئله و موضوعاتی که روی آن‌ها تمرکز کرده‌اند است.

  • امنیت اطلاعات به محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن داده‌ها بدون در نظر گرفتن فرم اطلاعات اعم از الکترونیکی، چاپ، و یا اشکال دیگر  مربوط است.
  • امنیت کامپیوتری روی حصول اطمینان از در دسترس بودن و عملکرد صحیح سیستم کامپیوتری تمرکز دارد بدون نگرانی از اطلاعاتی که توسط این سیستم کامپیوتری ذخیره یا پردازش می‌شود.

دولت‌ها، مراکز نظامی، شرکت‌ها، موسسات مالی، بیمارستان‌ها و مشاغل خصوصی مقدار زیادی اطلاعات محرمانه درباره کارکنان، مشتریان، محصولات، تحقیقات و وضعیت مالی مربوط به خودشان گردآوری می‌کنند. بسیاری از این اطلاعات در حال حاضر بر روی کامپیوترها جمع‌آوری، پردازش و ذخیره و در شبکه به کامپیوترهای دیگر منتقل می‌شوند.  اگر این اطلاعات محرمانه  یا محصول جدید موسسه‌ای در اختیار دیگران قرار بگیرد، ممکن است به خسارات مالی به کسب و کار، پیگرد قانونی و یا حتی ورشکستگی شرکت منجر شود. حفاظت از اطلاعات محرمانه یک نیاز تجاری و در بسیاری از موارد نیز نیاز اخلاقی و قانونی است.  

متخصص امنیت اطلاعات شما با مجموعه‌ای از عوامل تهدیدکننده اطلاعات الکترونیکی در دنیای مجازی سر و کار دارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • هک
  • ویروس‌ها، کرم‌ها، ابزارهای جاسوسی و تروجان‌ها
  • حملات توقف سرویس با پر کردن سیستم‌ها با اطلاعات بی‌استفاده برای متوقف کردن آن‌ها
  • دسترسی به اطلاعات محرمانه کاربران مانند نام کاربری، رمز عبور و رمز کارت‌های بانکی آن‌ها
  • هدایت کاربران به سایت‌های جعلی با استفاده از آدرس‌های سایت‌های اصلی
  • سوء استفاده از مجوزهای کاربران مجاز سیستم

 

برای افراد، امنیت اطلاعات تاثیر معناداری روی حریم خصوصی دارد. البته در فرهنگ‌های مختلف این مفهوم حریم خصوصی تعبیرهای متفاوتی دارد. بحث امنیت اطلاعات در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی رشد و تکامل کرده است. راه های بسیاری برای ورود به این حوزه کاری به عنوان یک حرفه وجود دارد. موضوعات تخصصی گوناگونی وجود دارد از جمله: تامین امنیت شبکه (ها) و زیرساخت ها، تامین امنیت برنامه‌های کاربردی و پایگاه داده ها، تست امنیت، حسابرسی و بررسی سیستم‌های اطلاعاتی، برنامه ریزی تداوم تجارت و بررسی جرائم الکترونیکی، و غیره.

متخصص امنیت اطلاعات همیشه باید به روز باشد و از آخرین نرم‌افزارها و روش‌های حمله سایبری و نحوه مواظبت از اطلاعات و کامپیوترها آگاه باشد تا از  مهاجمان سایبری پیشی بگیرد. او باید با آخرین روش‌های مورد استفاده مهاجمان برای نفوذ در سیستم‌های کامپیوتری و جدیدترین فناوری‌های امنیتی برای محافظت از این سیستم‌ها آشنا باشد. این موضوع می‌تواند مستلزم شرکت در کنفرانس‌های مرتبط برای شنیدن دانش و تجربیات سایر متخصصان این زمینه باشد.

چون امنیت اطلاعات بسیار در سازمان مهم است، متخصصان گزارشات خود را مستقیما به مدیران عالی سازمان ارائه می دهند. بیشتر متخصصان امنیت اطلاعات برای طراحی امنیت یا سیستم های بازیابی با ماموران ارشد فناوری سازمان کار می‌کنند.

وظایف متخصص امنیت اطلاعات

متخصص امنیت فناوری اطلاعات برای بازیابی اطلاعات سازمان پس از حمله سایبری در شرایط اضطراری برنامه‌ریزی می‌کند. این برنامه به بخش فناوری اطلاعات سازمان اجازه ادامه فعالیت را می‌دهد. برای انجام چنین کاری باید اقدامات پیشگیرانه مانند پشتیان‌گیری منظم و انتقال داده‌ها به یک بخش جانبی (سرور یا هارد دیگر) انجام شود. وظایف دیگر  کارشناس امنیت  اطلاعات عبارتند از:

  • ارزیابی ریسک سیستم‌ها و گسترش برنامه‌هایی برای کاهش تهدیدات بالقوه
  • طراحی سیستم‌های امنیتی جدید یا به روزکردن سیستم‌های موجود
  • آزمایش و ارزیابی محصولات امنیتی
  • برنامه‌ریزی برای بازیابی خرابی‌ها و صدمات در صورت بروز حملات سایبری
  • آزمایش روش‌ها و رویه‌ها با کمک شبیه‌سازی حملات سایبری
  • بررسی حملات سایبری و انجام کارهای اصلاحی
  • آزمایش سیستم‌های کامپیوتری برای یافتن نقاط ضعف و خطاهای امنیتی آن‌ها
  • اطمینان یافتن از تطابق روش‌ها و رویه‌ها با استانداردهای ملی و بین‌المللی امنیتی
  • تهیه گزارش‌ها و مستندات فنی برای مدیران و کاربران

مهارت و دانش مورد نیازمتخصص امنیت اطلاعات

  • دانش عالی در خصوص سیستم‌ها، رویه‌ها و ابزارهای امنیتی فناوری اطلاعات
  • مهارت خوب در حل مساله
  • مهارت خوب مدیریت پروژه برای مدیر گروه امنیت اطلاعات
  • توانایی تفسیر و ارزیابی درست اطلاعات
  • درک مباحث محرمانه
  • به روز بودن و آگاهی از فناوری‌ها و تهدیدات امنیتی در حال ظهور
  • توانایی تحمل فشار کاری زیاد و انجام کارها مطابق زمان تعیین شده
  • داشتن رویکرد فعال و اعتماد به نفس در تصمیم‌گیری
  • اطلاع از استانداردها و قوانین امنیت اطلاعات

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل کارشناس امنیت اطلاعات

معمولا فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات یا مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات (به خصوص گرایش امنیت اطلاعات) می‌توانند وارد این شغل شوند. البته در سایر رشت‌ها نیز اگر افراد در دوره‌های معتبر تخصصی امنیت اطلاعات شرکت و تجربه لازم را کسب کنند، می‌توانند فرصت‌های شغلی خوبی را در این حوزه بیابند. با اخذ مدارک معتبر بین‌المللی مانند CISSP و  +SECURITY  می‌توانید بخت خود برای استخدام را بالاتر ببرید. باید به این نکته توجه داشت که داشتن تجربه کاری در این شغل بسیار مهم است.

آینده شغلی و بازار کار متخصص امنیت اطلاعات

از آنجا که فناوری اطلاعات تقریبا در همه سازمان‌ها نفوذ کرده است، بخش امنیت اطلاعات نیز در آن‌ها بسیار مهم و حیاتی است. متخصص امنیت اطلاعات می‌تواند در بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها مشغول به کار شود. به عبارت دیگر، هر جا که شبکه و کامپیوتر است، امنیت آن هم مطرح است به ویژه اگر تعداد کامپیوترها و گسترش شبکه کامپیوتری بیشتر باشد، موضوع امنیت اهمیت بیشتری دراد. به همین علت وقتی صحبت از امنیت کامپیوتری می‌شود به صورت پیش‌فرض مسئله امنیت شبکه مطرح می‌شود. لذا بسیاری از متخصصان شبکه در حوزه امنیت مشغول به کار شده‌اند.

با توجه به توسعه روز افزون سیستم‌های کامپیوتری در کشور و استقبال هرچه بیشتر مردم، شرکت‌ها و سازمان‌ها برای به کارگیری ابزارهای فناوری اطلاعات، نیاز به استخدام متخصصان مربوطه از جمله مهندس شبکه یا متخصص امنیت بیشتر می‌شود.

در حال حاضر بسیاری از متخصصین امنیت در بخش دوربین‌های مدار بسته اقدام به برپایی کسب و کار کرده‌اند و بازار نیز  از این فناوری جدید استقبال کرده است. پلیس، شهرداری، سازمان‌های امنیتی و نظامی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و بسیاری از شرکت‌ها و ساختمان‌های اداری و تجاری از جمله مشتریان این شرکت‌ها هستند. اگر شما نمی‌توانید یا نمی‌خواهید شرکت جدیدی تاسیس کنید می‌توانید به یکی از این شرکت‌ها درخواست استخدام دهید.

برخی از کارشناسان امنیت اطلاعات نیز در پلیس فتا که وظیفه رسیدگی و نظارت بر فضای مجازی کشور را دارد استخدام می‌شوند که البته فرایند خاص خود را دارد. یک کارشناس امنیت اطلاعات در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های بزرگ دولتی و خصوصی یا بانک‌ها و موسسات پولی و مالی استخدام می‌شود و از اطلاعات سرور و شبکه آن‌ها محافظت می‌کند. برخی دیگر با شرکت‌های نرم‌افزاری برای تولید قفل نرم‌افزار یا سخت‌افزار همکاری می‌کنند. این قفل‌ها باید طوری طراحی شوند که هر شخصی به راحتی نتواند آن را بشکند و برنامه نرم‌افزاری را تکثیر کند.

 

شخصیت‌های مناسب شغل کارشناس امنیت اطلاعات

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۲ نظر برای آشنایی با شغل کارشناس امنیت اطلاعات

  • A
    Ali
    ۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۴۴
    سلام. میخواستم بدونم ایا کار کردن در حفاظت اطلاعات ارتش باعث بوجود اومدن مشکل در گرفتن ویزا و مهاجرت کردن میشه؟
    • م
      مرجان
      ۸ تیر ۱۳۹۸، ۲۰:۳۷
      سلام لطفا اسم و فامیل چندنفر از اساتید و یا اشخاصی که در مورد حفظ حریم خصوصی تحقیق کرده اند و افراد مطرحی هستند را بمن بگید. هم ایرانی و هم خارجی برای تحقیقم احتیاج دارم. ممنون میشم کمکم کنید

      لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

      ثبت پاسخ