چگونگی محاسبه سهمیه ایثارگران در آزمون‌های استخدامی

۱۵ نظر

با تعیین ضرایب کارشناسی و دقیق برای اولویت ایثارگران مشمول سهمیه استخدام، شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی حفظ می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بنیاد شهید و امور ایثارگران در تاریخ ۱۳۹۷/۹/۱۳ در مکاتبه‌ای با رئیس مرکز آزمون جهاد دانشگاهی و توافق با سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص تعیین اولویت ایثارگران مشمول سهمیه استخدام ۲۵ درصد ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، به منظور اولویت در میان آنان ضرایبی تعیین و ابلاغ شد. حداکثر ضریب در نظر گرفته برای ایثارگران چهار و نیم ۴.۵ و حداقل آن یک و یک ۱.۱ دهم تعیین شده است.

قبل از این موضوع و تعیین ضرایب فوق برای ایثارگران مشمول سهمیه استخدام، ضرایبی تا حداکثر ۷ درصد را برای گروهی از ایثارگران تعیین کرده بودند. تاکنون آنچه که از اولویت‌ها در قوانین ایثارگری استنباط شده و خود ایثارگران پیشنهاد می‌دهند اینکه، ایثارگران در شرایط مساوی نسبت به سایرین اولویت داشته باشند، نه آنکه با تعیین ضرایب فاصله‌دار شایسته سالاری و شایسته گزینی را از بین ببرند.

برای مثال اگر ایثارگری ضریب ۳ را داشت و از ۱۰۰ امتیاز، کُل امتیاز را کسب می‌کرد، مجموع امتیاز او به ۳۰۰ می‌رسید، اما ایثارگری که ضریب ۷ برای او تعیین شده بود با اعمال این ضریب، اگر امتیاز ۵۰ از ۱۰۰ کسب می‌کرد، امتیاز او به ۳۵۰ می‌رسید که این موضوع با عدالت در تضاد شدید است.

در رای هیات عمومی دیوان به تاریخ ۱۴۰۰/۶/۹ آمده است:
اولاً به موجب ماده ۷۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب سال ۹۱ کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون ملغی الاثر شده است و سایر احکام مواد، بندها، اجزا و تبصره‌های کلیه قوانینی که طی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱/۱۰/۲ به نفع ایثارگران به تصویب رسیده است از جمله قوانین برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور در طول زمان اعتبار قانونی خود معتبر است؛ لذا در خصوص اعمال سهمیه ایثارگران در آزمون‌های استخدامی ماده ۲۱ قانون جامع فوق الذکر با اصلاحات بعدی آن ملاک عمل است و در این ماده قانونی، مبنایی برای اولویت قائل شدن برای برخی از مشمولین سهمیه ایثارگری ۲۵ درصدی نسبت به سایر ایثارگران مشمول ملاحظه نمی‌شود و هیات وزیران نیز تاکنون مستند به ماده ۷۵ قانون مذکور، آیین‌نامه‌ای در این خصوص صادر نکرده است و برخی آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نیز موید این نظر است.

ثانیا حکم مقرر در بند "ج " ماده ۸۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خصوص استخدام فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد به بالا هم به جهت دایره شمول و هم سهمیه موضوعی، با ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران متفاوت است و بنا به مراتب فوق و از آنجا که مقرره مورد شکایت استفاده از سهمیه استخدامی موضوع ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را اولویت بندی کرده است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

برای مشاهده اخبار جانبازان و ایثارگران اینجا کلیک کنید

برای مشاهده اخبار استخدام فرزندان شهید و جانباز اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱۵ نظر برای چگونگی محاسبه سهمیه ایثارگران در آزمون‌های استخدامی

  • س
    سیاوش
    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۳:۰۵
    ادمین سهمیه زیر 25 درصد چجوری اعمال میشه توی ازمون تامین اجتماعی ،ضریب خاصی بهش افزوده میشه؟
    • مشاور «ای استخدام»
      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۳:۳۶
      کاربرعزیز
      با انتخاب سهمیه ایثارگران ، صرفا با داوطلبان سهمیه ایثارگر رقابت می‌نمایید و امتیاز دیگری برای شما در آزمون کتبی لحاظ نمی‌شود. در بعضی موارد نیز داوطلبان سهمیه ایثارگران از امتیاز معافیت از شرط معدل و حدنصاب سن ، برخوردار می‌شوند.
    • ن
      نازنین
      ۲۸ فروردین ۱۴۰۳، ۲۳:۰۵
      سلام ببخشید سهمیه ی 25درصد ایثارگران به چه صورت داخل کارنامه استخدامی آموزش وپرورش اعمال میشه تقریبا 40تا درست پاسخ دادم ممکنه قبول شم مرحله اول و؟
      • ب
        بهار
        ۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۰۰:۳۳
        سلام . لطفا مشاور ای استخدام راهنماییم کنید.
        من با سهمیه 5 درصد ایثارگران در آزمون استخدامی شرکت کردم و 2نفر خانم ظرفیت داره
        نمره خام من 111
        نمره کل 169
        به نظرتون کارنامه من سبز میشه؟
        • اپراتور چهل و پنج
          ۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۰۹:۴۶
          کاربر گرامی
          جهت اظهار نظر دقیق در این مورد باید منتظر کارنامه آزمون باشید.
          • پشتیبان سه
            ۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۰۹:۵۱
            کاربرعزیز
            در این موارد نمیتوان بصورت قطعی اظهار نظر نمود ، تعداد شرکت کنندگان ، شرایط آزمون و عملکرد داوطلبان در این خصوص ، تعیین کننده می باشد.
          • ص
            صالح دسترس
            ۱۴ بهمن ۱۴۰۲، ۰۸:۵۰
            سلام. برای استفاده از سهمیه ایثارگری در آزمون آموزش و پرورش باید چکار کرد؟
            • ا
              الهام
              ۶ مهر ۱۴۰۲، ۰۲:۲۴
              سلام من پدرم 6ماه حضور داوطلبانه داشته درجبهه و20درصد جانبازی نوشته سهمیه تایید نشده یعنی چه اعتراض کردم به نظرتون مک 350 رتبم شده این سهمیه برام بدرد میخوره من تبادگان مرحله ی اول قبول شده بودم
              • ز
                زینب
                ۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۴
                سلام پشتبان عزیز ممنون میشم پاسخ سوال من رو بدید پدرم سابقه هشتصد روز جبهه داشتن دوسالشو براش سربازی رد کردن و دو ماهش فقط حضور داوطلبانه بوده روز تحویل مدارک به من گفت باید شش ماه حصور داوطلبانه باشه و کنار این قسمت علامت گذاشت و من بعدها دعوت به مصاحبه شدم و الان هم در همون سهمیه نهایی شدم در بالای کارنامه هم زده سهمیه پنج درصد مورد تایید است الان من بازم نگرانم به نظرتون ممکنه در تشکیل پرورنده استخدامی دوباره این موضوع مشکل داشته باشه ؟؟؟؟؟
                • پشتیبان سه
                  ۱ مهر ۱۴۰۲، ۲۳:۴۹
                  کاربرعزیز
                  با توجه به اینکه این مورد تایید نهایی شده است ، مشکلی از این بابت نخواهید داشت.
                • ا
                  الف .ب
                  ۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۴۲
                  سلام
                  پدرم نظامی بازنشسته هست.زمان جنگ مناطق عملیاتی خدمت داشته
                  به ما کد رهگیری ایثارگری دادند ولی مشخص نیست که شامل چند درصد هست؟
                  چطور بفهمیم ایثارگری چند درصد هستیم؟؟
                  • مشاور «ای استخدام»
                    ۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۰۱
                    کاربرعزیز
                    برای اطلاع از این مورد ، به سامانه «ایثار» به نشانی اینترنتی isaarit.isaar.ir وارد شده و پس از ثبت نام در سایت ، مراحل مربوط به مشاهده درصد جانبازی با کد ملی خود را انجام دهید.
                  • ا
                    الی
                    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۴۲
                    با سلام. وقت بخیر. ببخشید من سهمیه 5 درصد رو دارم. مثلا نمره من 25 باشه چجوری این 5 درصد اعمال میشه؟ با 5 درصد نمرم جقد میشه در استخدامی؟
                    • م
                      میلاد
                      ۱۱ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۰۰
                      سلام ببخشید مثلا بنده که کارشناسی ارشد دارم و سهمیه 25 درصدی شامل من میشه اگعه مثلا درسی 20 درصد بزنم اون ضریب 2 حساب میکنن؟؟ درسته؟ میشه توضیح بدید لطفااا
                      • ا
                        الهه
                        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۴۹
                        سلام. برای استفاده از سهمیه 5 درصدی در آزمون آموزش و پرورش باید چکار کرد؟

                        لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                        ثبت پاسخ