پرداخت ۵۵ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در آذربایجان‌غربی

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی گفت: امسال ۵۵ میلیارد ریال تسهیلات مربوط به ایجاد اشتغال در زمینه مشاغل خانگی به متقاضیان در شهرهای مختلف استان پرداخت می‌شود.


محمدرضا آمیان عصر روز چهارشنبه در ششمین جلسه شورای هماهنگی مدیران دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی در تکاب افزود: این تسهیلات از ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال است و با پرداخت آن به متقاضیان برای ۳۰۰ نفر زمینه اشتغال فراهم می‌شود.
وی بیان کرد: برای پرداخت این تسهیلات در زمینه‌های مختلف از جمله صنایع دستی محدودیت اعتبار وجود ندارد و برای هریک از دستگاه‌های استان جهت ۱۰ طرح مستقل و ۲ طرح پشتیبان مجوز داده شده‌است.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سال گذشته به ۱۵ نفر به میزان ۱۰ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی در تکاب پرداخت شد، اظهار داشت: تاکنون ۱۲۲ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به ۶۷۵ نفر در این شهرستان اعطا شده است.
آمیان ادامه داد: در راستای حمایت از مشاغل آسیب دیده ناشی از شیوع بیماری کرونا تاکنون ۲۳ میلیارد ریال تسهیلات با حفظ اشتغال ۲۸۱ نفر به دستگاه‌های اجرایی تکاب ارسال شده که از این میزان ۱۹ میلیارد ریال در شعبه‌های بانکی در دست اقدام بوده و تاکنون یک میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال آن پرداخت شده‌است.
وی اضافه‌کرد: همچنین ۷۸ نفر در قالب اجرای طرح کارورزی در ۳۳ واحد پذیرنده در دستگاه‌های اجرایی تکاب مشغول به کار شده اند.
تجهیز مراکز فنی و حرفه‌ای تکاب با ۳ میلیارد ریال هزینه
فرماندار تکاب نیز در این جلسه گفت: در راستای کارآفرینی و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، تجهیزات و امکانات مناسبی با سه میلیارد ریال هزینه خریداری شده و در اختیار کارگاه‌های فنی و حرفه ای شهرستان قرار خواهدگرفت.
محمود زمانی افزود: همچنین مراحل نهایی ثبت جهانی نشان فرش دستباف افشار تکاب انجام شده و به‌زودی محقق خواهدشد.
وی با بیان اینکه امسال ۳۴۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی به تکاب اختصاص یافته، اظهارداشت: در راستای ایجاد تعادل و توازن و توجه ویژه به مناطق محروم کشور، تکاب جزو ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته معرفی شده و بر همین اساس با توجه ویژه استاندار آذربایجان‌غربی و تلاش‌های نماینده مردم در مجلس سهم اعتبارات اینک شهرستان بدون درنظرگرفتن شاخص جمعیتی از ۲.۵ درصد به ۴.۶ درصد اعتبارات استانی افزایش یافته است.
فرماندار تکاب با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال در تکاب نیازمند تسهیلات ارزان قیمت است، ادامه داد: در زمینه ارتقای شاخص‌های توسعه، دستگاه‌های اجرایی استان به گونه‌ای عمل کنند که شاخص های این شهرستان به میانگین استانی برسد و بسترهای رونق سرمایه‌گذاری های اشتغال‌زا در تکاب ایجاد شود.
زمانی اضافه کرد: تکاب با داشتن ۲۶ معدن فعال سنگ، ۲ معدن و ۳ کارخانه طلا، اثر جهانی تخت سلیمان و ۱۷۰ اثر طبیعی و تاریخی ثبت ملی، فرش دستباف، استعدادهای کشاورزی و گیاهان دارویی، ظرفیت‌های لازم برای ایجاد زنجیره توسعه در بخش‌های مختلف و رونق اقتصادی را دارد و نیازمند توجه و نگاه ویژه دستگاه‌های اجرایی استانی است.
وی گفت: استقرار دوباره شعبه بانک توسعه تعاون جهت رونق فعالیت‌های اقتصادی از نیازهای اصلی تکاب است که امیدواریم اقدام لازم در این زمینه صورت گیرد.
رماندار تکاب بیان کرد: پیگیری‌ها و اقدامات لازم از سوی نماینده مردم شاهین‌دژ و تکاب در مجلس جهت احداث بیمارستان تامین اجتماعی در تکاب انجام شده و لازم است اقدامات عملیاتی در این زمینه نیز انجام شود.
معادن به نفع توسعه تکاب فعالیت کنند
نماینده مردم شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: معادن سنگ منطقه از امکانات و زیرساخت‌های تکاب برای بهره برداری استفاده می کنند و باید فعالیت‌های آنها به نفع توسعه شهرستان و حل مشکلات مردم باشد.
حسن همتی با بیان اینکه در شرایط سخت اقتصادی دولت و محدودیت منابع بودجه، اعتباراتی برای توسعه جاده ها و محورهای مواصلاتی تکاب به سختی اختصاص می یابد اما تردد تریلی های حامل سنگ و مواد معدنی با تناژ بالا موجب تخریب جاده‌ها می شود که این رویه باید اصلاح شود.
وی با بیان اینکه در بهره برداری معادن باید اصول زیست محیطی و حفظ منابع طبیعی نیز لحاظ شود، اظهار داشت: در به کارگیری و استخدام افراد در معادن و دستگاه‌های اجرایی شهرستان به‌طور حتم باید قانون و جانب عدل و انصاف رعایت شده و از هرگونه معرفی سفارشی افراد خودداری شود.
نماینده مردم شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: احداث ۲ باب درمانگاه تامین اجتماعی از نیازهای تکاب است و باید جزو طرح های اولویت دار قرار گیرد.
همتی با اشاره به ضرورت تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام از جمله بیمارستان ۹۷ تختخوابی تکاب ادامه داد: مدیران دستگاه های اجرایی شرایط سخت جذب بودجه و تخصیص اعتبارات دولتی را درنظر بگیرند و با برنامه ریزی مدون از برگشت اعتبارات شهرستان جلوگیری کرده و تلاش کنند اعتبارات شهرستان به موقع جذب و در زمینه اجرای طرح های توسعه‌ای بر اساس پتانسیل‌های منطقه هزینه شود.
۳۶۰۰ نفر در آذربایجان‌غربی مستمری بیمه روستایی دریافت می‌کنند
مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این صندوق امکان بهره مند شدن روستاییان از خدمات بیمه ای مانند بیمه شدگان لشکری و کشوری را فراهم کرده‌است، گفت: در حال حاضر، سه‌هزار و ۶۰۰ نفر در آذربایجان‌غربی مستمری بازنشستگی بیمه روستایی دریافت می کنند که ۱۰۰ نفر از این افراد در تکاب حضور دارند.
یونس معزز افزود: ۱۰۰ کارگزاری مختلف در شهرهای استان از جمله چهار کارگزاری در تکاب نسبت به پوشش حداکثری بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اقدام می‌کنند.
وی بیان کرد: به منظور پوشش حداکثری این بیمه در آذربایجان‌غربی ستاد راهبردی بیمه با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان تشکیل شده است.
به گزارش ایرنا، مشاغل خانگی از جمله مهمترین حوزه های توسعه اشتغال در کشور است که با کمترین هزینه ایجاد شده و سودآوری بالایی نیز دارد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده صفحه اصلی مشاغل خانگی اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ