نظام رتبه‌بندی فرهنگیان باید به ارتقا همه جانبه منجر شود

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه اجرای نظام رتبه‌بندی فرهنگیان باید منجر به ارتقا حقوق، پژوهش و صلاحیت‌های فردی آنان شود گفت: اجرای این نظام باید به رضایت بیشتر آنان و دانش‌آموزان کمک کند نه اینکه فقط بار مالی داشته باشد.

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم قائنات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه پارلمانی خبرگزاری فارس، در خصوص آخرین وضعیت نظام رتبه‌بندی فرهنگیان و خواسته‌ اعضای این کمیسیون از آموزش و پرورش در این خصوص گفت: مجلس و دولت به دنبال آن هستند تا توجه بیشتری به معیشت فرهنگیان شود تا رضایتمندی آنها را به ارمغان آوریم.

وی افزود: آموزش و پرورش کارهایی را از قبل در این خصوص انجام داده که در آخرین جلسه کمیسیون اجتماعی دولت در خصوص نظام رتبه‌بندی فرهنگیان به جمع‌بندی خاصی رسیده‌اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش در جلسه کمیسیون اجتماعی دولت درباره حسن نظام رتبه‌بندی فرهنگیان و تنگناهای اقتصادی این وزارتخانه صحبت‌هایی کرده‌اند.

رایزنی دولت برای بار مالی نظام رتبه‌بندی فرهنگیان

فلاحتی افزود: نظام رتبه‌بندی فرهنگیان بر اساس قول وزیر آموزش و پرورش و الزام قانونی باید اجرایی شود. البته زمان این کار هم قبل از تصویب بودجه سال بعد است که به همین دلیل باید ارقام مالی این نظام رتبه‌بندی در بودجه ۹۷ دیده شود و منابع مالی و تخصیص اعتبارات آن از سوی دولت در نظر گرفته شود.

وی گفت:‌باید ببینیم آموزش و پرورش می‌خواهد نظام رتبه‌بندی معلمان را به شکل قبلی اجرا کند که من معتقدم به نتایج مفیدی برای این وزارتخانه منجر نخواهد شد زیرا اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد حقوق معلمان افزایش یابد اهدافی را به دست نخواهد آورد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:‌مدنظر نمایندگان مجلس و همچنین این کمیسیون آن است که افزایش حقوق فرهنگیان باید بر مبنای صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزش و پرورش و رتبه‌بندی مدنظر بوده و به درد بازنشستگی معلمان بخورد و هم اینکه مثل رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و آموزش عالی منجر به تفاوت‌های اساسی در تمامی شاغلین این بخش باشد. چرا که بین دانشیار،‌ استادیار و استاد تمام تفاوت‌های مختلف حقوقی و علمی وجود دارد.

نتایج اجرای نظام رتبه بندی در بدنه آموزش و پرورش باید ملموس باشد

فلاحتی افزود: در آموزش و پرورش باید معلم با صلاحیت فرهنگی که دارای صلاحیت‌های دیگر است در جایگاه ویژه قرار گیرد و به همین دلیل باید جایگاه آن متفاوت از فرد دیگری که این صلاحیت‌ها را ندارد، باشد و در نهایت نظام رتبه‌بندی فرهنگیان باید باعث رشد فرهنگیان شده و نتایج ملموس آن در بدنه آموزش و پرورش دیده شود.

وی گفت: بر اساس نظام رتبه‌بندی فرهنگیان در برخی مراکز آموزشی حضور افراد با صلاحیت‌تر منجر به قدرت علمی بیشتر کلاس‌ها و آن مرکز شده و قطعا تعداد دانش‌آموزان و امکاناتش هم بیشتر خواهد بود. همچنین مهارت‌آموزی‌ها و قبولی‌ها در عرصه‌های متعدد ماحصل این نظام خواهد بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: باید رتبه‌بندی نظام آموزش و پرورش منجر به رضایتمندی و رقابت افراد صلاحیت‌دار بین معلمان و دانش‌آموزان شود.

ارزیابی فعلی معلمان بر اساس خودکنترلی و وجدان است

فلاحتی با بیان اینکه فضای فعلی آموزش و پرورش و واقعیت موجود در آن، خودکنترلی و وجدان موجود بین فرهنگیان است چرا که یکسری فرم‌ها به معلمان داده شده و خود آنها این فرم‌ها را پر کرده و مقام ارزیاب هم توجهی به جزئیات ندارد البته معمولا همه افراد از یک ارزشیابی حداقلی بهره‌مند هستند، گفت: هر فردی که وارد آموزش و پرورش می‌شود خاطر جمع است که تعهدی ۳۰ ساله دارد و حداقل حقوقی برایش در نظر گرفته‌اند ولی اگر کار علمی و پژوهشی و کلاس‌های مطلوب و قوی از سوی یک معلم انجام و اداره شود پاداشی هم به او تعلق نمی‌گیرد. اما فقط وجدان آن معلم است که باعث حرکتش می‌شود و قطعا هیچ تفاوتی در حقوق و مبنای تشویقی که باعث خیزش او شود، در حال حاضر وجود ندارد.

وی گفت: معلمی که با کار پژوهشی و تحقیق و کلاس پربار علمی با دانش‌آموزان رفتار کند باید با معلمی که به روزمرگی افتاده و فقط کلاس درس را اداره می‌کند،‌تفاوت اساسی داشته باشد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: در نظام رتبه‌بندی فرهنگیان باید ریشه‌های حقوقی و تشویقی در نظر گرفته شود. ضمن اینکه پیوست‌های دیگر هم در کنار این نظام باید وجود داشته باشد. همچنین این روش در حال حاضر برای اساتید دانشگاه با شکل‌های مختلف مانند سفرهای مطالعاتی و پیوست‌های مالی و فرهنگی برای اعضای هیات علمی وجود دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برای مشاهده آخرین خبر از وضعیت نظام رتبه‌بندی معلمان اینجا کلیک کنید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ