نخبگان دانشگاه های کشور برای امر قضاوت جذب میشوند

۱ نظر
خبرگزاری میزان: به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، گفت‌وگوی تلویزیونی آیت الله آملی لاریجانی در پنجمین روز از هفته قوه قضاییه از طریق شبکه یک سیما پخش شد. رئیس دستگاه قضا درباره نرم قاضی به نسبت جمعیت در کشورهای دیگر نیز گفت: برخی از گزارش‌ها که از کشورهای مختلف ارائه می‌شود، معمولا از ایران بیشتر است. در برخی از کشورها در ازای هر ۱۰۰هزار نفر ۴۳ قاضی وجود دارد در این رابطه باید مثلث سه ضلعی جمعیت، قاضی و پرونده را مد نظر قرار دهیم. جمعیت معادل پرونده بیشتر نیست؛ یعنی تعادلی بین اینها برقرار نیست. به طور مثال کشوری وجود دارد با جمعیت ۱۲۰ میلیون نفر که تعداد پرونده‌هایشان از ما کمتر است که ادله خاص خودشان را دارند، بنابراین باید تعداد پرونده تعداد جمعیت و تعداد قاضی را مورد توجه قرار دهیم. در برخی کشورها تا ۴۳ قاضی وجود دارد و در برخی از کشورها در ازای هر ۱۰۰هزار نفر ۲۵ قاضی وجود دارد؛ اما این آمار در ایران حدود ۱۲ قاضی است که تعداد قاضی کم و تعداد پرونده زیاد است. ما با تمام وجودمان این موضوع را لمس می‌کنیم که تعداد پرونده‌ها در شعب نشان می‌دهد باید تعداد قاضی و پرونده را کنار هم ببینیم. در برخی از کشورهای دنیا فضا برای قاضی بازتر است. شنیده‌ام در یکی از کشورهای اروپایی قاضی در روز یک پرونده را رسیدگی می‌کند؛ اما در ایران متوسط ۵ تا ۶ پرونده در روز مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. آیت الله آملی لاریجانی همچنین درباره اینکه قوه قضائیه نیاز به نیروها خلاق دارد و در این رابطه از لحاظ آموزشی دستگاه قضایی چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: بحمدالله از لحاظ آموزش یک روند بسیار خوبی را پیدا کرده‌ایم معاونت منابع انسانی قوه قضائیه در ۷ و ۸ سال گذشته بحمد الله ارتقای خیلی خوبی داشته است و به اذعان روسای دادگستری‌ها، قضات از لحاظ فضل و وجدان کاری مورد رضایت هستند. در مقام جذب، از نخبگان دانشگاه‌های مختلف کشور با معدل بالای ۱۷ را جذب می‌کنیم و آزمون‌های سخت ورودی می‌گیریم و لذا ریزشهای زیادی در این زمینه وجود دارد که ممکن است از ۳۰ هزار نفر ۵۰۰ نفر را جذب کنیم. وقتی افراد جذب می‌شوند گزینش هم می‌شوند، در طول کار هم آموزش می‌بینند زیرا قوانین جدید می‌شوند و تاسیسات نوعی دارند. آیین دادرسی کیفری جدید بسیاری از تاسیسات ما را مبدل کرد، چندین هزار ابلاغ جدید زده شد و به نظر بنده معاونت منابع انسانی آموزش‌های لازم را هم در بدو ورود و در حین خدمت ارائه دهند که امیدواریم با تامین بودجه کافی بتوانیم بخشی از وقت قضات را به این کار اختصاص دهیم تا بتوانند بحث‌های فرهنگی و آموزش ضمن خدمتشان را داشته باشند.

برای مشاهده اخبار و اطلاعیه های استخدام نخبگان اینجا کلیک نمایید

 برای مشاهده آخرین اخبار استخدام قوه قضاییه اینجا کلیک نمایید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱ نظر برای نخبگان دانشگاه های کشور برای امر قضاوت جذب میشوند

  • ز
    زینب
    ۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۳۶
    با عرض سلام
    لطفا من رو راهنمایی بفرمائید که در مرحله مصاحبه تعیین صلاحیت(اختبار) قضاوت قبل از ورود به کارآموزی چه سوالاتی از چه درسهایی پرسیده میشود و به چه شیوه ای برگزار میشود?
    ممنون

    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

    ثبت پاسخ