نحوه محاسبه مرخصی کارگران اعلام شد

۱ نظر

اگر کارگری بیش از یک روز مرخصی بگیرد و در طول مدت مرخصی استحقاقی جمعه و یا تعطیل رسمی دیگر وجود داشته باشد تعطیلات رسمی جزو مرخصی استحقاقی کارگر محسوب نخواهند شد.


به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در قانون کار، هر روز کاری، در کار‌های عادی معادل ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه در نظر گرفته شده است. ممکن است در برخی کارگاه‌ها و در برخی مشاغل کار روزانه برابر با این ساعات کار، بیشتر و یا کمتر باشد. در کار‌هایی که ساعات کار روزانه ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه است، اگر کارگری از مرخصی استحقاقی به مدت یک یا چند روز استفاده نماید به ازای هر روز مرخصی به مدت ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه از کل مرخصی استحقاقی وی کسر می‌شود.
ممکن است در برخی موارد کارگر نیاز داشته باشد از مرخصی کمتر از یک روز استفاده کند. به عنوان مثال اگر کارگری بخواهد به مدت ۴ ساعت از یک روز کاری را مرخصی ساعتی بگیرد، در چنین شرایطی این مدت مرخصی به صورت یک روز کامل از مرخصی وی کسر نمی‌شود، بلکه برابر با همان ساعاتی که از مرخصی استفاده نموده، از کل مرخصی استحقاقی وی کسر می شود.

در ماده ۷۰ قانون کار نیز این موضوع پیش بینی شده است و مرخصی‌های کمتر از یک روز نیز جزو مرخصی استحقاقی محسوب شده اند.

اگر کارگری بیش از یک روز مرخصی بگیرد و در داخل مدت مرخصی استحقاقی جمعه و یا تعطیل رسمی دیگر وجود داشته باشد تعطیلات رسمی جزو مرخصی استحقاقی کارگر محسوب نخواهند شد.

به عنوان نمونه کارگری از چهارشنبه تا یک شنبه هفته بعد مرخصی می گیرد. از چهارشنبه تا یک شنبه ۵ روز است. چون یکی از روز‌ها جمعه است بنابراین ۴ روز از مرخصی کارگر کسر می‌شود. در کار‌های نوبت کاری که جمعه و یا تعطیل رسمی جزو موظفی کارگر است، این روال صحیح نیست.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

برای مشاهده اخبار حداقل حقوق، دستمزد و مزایا اینجا کلیک کنید

برای مشاهده اخبار تعیین دستمزد کارگران اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱ نظر برای نحوه محاسبه مرخصی کارگران اعلام شد

  • م
    محمود نظام زاده
    ۴ خرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۴۹
    سلام من در یک جایگاه سی ان جی که زیر مجموعه یک شرکت تعاونی روستایی است مشغول بکارم و به صورت شیفتی کار میکنیم که دو نفر بیشتر نیستیم یعنی روزی 12 ساعت کار سال قبل گفتند که 30 روز مرخصی دارید اما در سال 1400 مرخصی استحقاقی ما 21 روز با احتساب جمعه می باشد میخواستم ببینم مرخصی ما که هر روز سر کار هستیم چه جمعه باشد چه تعطیلات رسمی مرخصیمان چگونه محاسبه میشود طبق اداره کار با تشکر

    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

    ثبت پاسخ