مشاغل خانگی، بهترین فرصت در تامین امنیت اجتماعی بانوان سرپرست خانوار است

یک روانشناس اجتماعی گفت: مشاغل خانگی، بهترین فرصت در تامین امنیت اجتماعی و آرامش فکری و روحی بانوان سرپرست خانوار است.


مرجان انصاری در گفتگو با ایسنا با اشاره به برخی از مشکلات و موانع اشتغال برای بانوان سرپرست خانوار عنوان کرد: در دنیای امروز، مساله اشتغال بانوان با موانع و مشکلات زیادی مواجه است و در سطح جهانی چنین مشکلاتی وجود دارد و تنها مختص ایران نیست.
این روانشناس اجتماعی افزود: در کشورهای مدرن و در حال پیشرفت و جهان سوم، فرصت‌های شغلی برای زنان کمتر و یا دستمزد بانوان در شرایط مشابه نسبت به آقایان در سطح پایین‌تری قرار دارد و البته زنان سرپرست با مشکلات انبوه‌تری در زمینه اشتغال مواجه‌اند.
وی بیان کرد: زنان بدسرپرست و یا بی‌سرپرست در شرایط خاصی از زندگی مجبور به اداره زندگی خود به دلیل بیماری همسر یا حبس و یا به واسطه طلاق و یا فوت همسر هستند از این رو با مشکلات و دغدغه‌های بیشتری در زمینه اشتغال و کسب درآمد روبرو هستند.
انصاری عنوان کرد: اغلب این بانوان نیز تحصیلات عالی ندارند و در برخی موارد با فقر فرهنگی و مالی در خانواده مواجه‌اند و از بنیاد حمایتی خانوادگی و یا حلقه های حمایتی بین آشنایان و اقوام و اطرافیان محروم‌اند.
وی خاطرنشان کرد: این ها تنها گوشه ای از مشکلات زنان سرپرست خانوار است و گاهی این بانوان سرپرستی چند فرزند را بر عهده دارند یا حتی باردار هستند و با همه این مشکلات، در جامعه به دنبال کار هستند و چون به تنهایی بار زندگی را به دوش می‌کشند، مشکلاتشان نیز صد چندان است.
این روانشناس اجتماعی اظهار کرد: متاسفانه در جامعه نیز، نگرش‌هایی در مورد زنان بی‌سرپرست وجود دارد که همین دیدگاه‌ها، کسب شغل مناسب را برای آن‌ها دشوارتر می‌کند، این بانوان سرپرست خانوار در پید؟ا کردن شغل نیاز به امنیت اجتماعی و امنیت شغلی و امنیت در محیط کار دارند.
وی تصریح کرد: امنیت اجتماعی به این معناست که زن بتواند در جامعه به خوبی حضور یابد و نیاز خود را برای جستجوی کار مطرح کند و بدون اینکه مورد سواستفاده قرار بگیرد،یک امنیت شغلی نیز داشته باشند و از شغلی مناسب و پایدار برخودار باشد.
انصاری گفت: همچنین باید از محیط کاری امن و کارفرمایی خوب دارای شخصیتی سالم برخوردار باشند و در محیط کار با آزارهای عاطفی و... مواجه نشود، اگر چه بانوان سرپرست خانواده در نگهداری از فرزندان نیز مشکلاتی دارند و بهتر است شغلی انتخاب کنند که در کنار فرزندان و خانواده باشند.
وی افزود: طبق بررسی‌ها و بسیاری از نظرسنجی‌ها از بانوان سرپرست خانوار، بهترین شغل برای آن‌ها مشاغلی است که در منزل و یا محیط‌های زنانه انجام شود، در واقع مشاغل خانگی، بهترین فرصت در تامین امنیت اجتماعی و آرامش فکری و روحی بانوان سرپرست خانوار است.
این روانشناس اجتماعی بیان کرد: وجود تولیدی‌های کوچک در خانه‌ها و محله‌ها و کار در منزل و یا در فرهنگ سراها و در محیط امن و زنانه از جمله مطالبات بانوان سرپرست خانوار است و باید در این زمینه مسئولان به دنبال راهکارهای مناسبی در توسعه اشتغال خانگی و یا واحدهای امن برای این بانوان باشند.
وی تصریح کرد: در این دسته از مشاغل، امنیت فکری زنان سرپرست خانوار به خوبی تامین می‌شود و با خیالی آسوده در کنار خانواده و یا محیطی زنانه کار می کنند و حتی در کوچه و خیابان تردد کمتری دارد و در نتیجه کمتر در معرض عوامل آسیب رسان اجتماعی قرار می گیرند و امنیت اجتماعی و شان آن‌ها حفظ می‌شود.
انصاری عنوان کرد:اشتغال‌های خانگی موجب می‌شود، زنان سرپرست وقت بیشتری با خانواده داشته باشند و با تنش و دغدغه کمتری روبرو شوند به خصوص اینکه زندگی زنان سرپرست همواره با تنش‌ها و استرس‌های زیادی همراه است و اشتغال مناسب بخش زیادی از تنش‌ها را از میان می‌برد.
وی گفت: مشاغلی چون خیاطی، آشپزی، انجام هنرهای دستی، ساخت صنایع دستی، قالی بافی و جواهراسازی و پرستاری در منزل از جمله کارهایی است که به لطافت و روحیه مناسب نیاز دارد و از همه مهم‌تر نیاز به گذراندن دوره‌های خاصی و یا تحصیلات عالی ندارد و به راحتی آموخته می‌شود.
این جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی خاطرنشان کرد: وقتی بانوان سرپرست خانوار به دور از محیط‌های پرتنش و در کنار خانواده مشغول به کار هستند می‌توانند علاوه بر تامین نیاز مالی، احساس مفید بودن و منزلت اجتماعی داشته باشند و با امنیت شغلی در محیطی مناسب، روح و روانی آرام به دست آورند.

منبع : خبرگزاری ایسنا

برای مشاهده صفحه اصلی مشاغل خانگی اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ