لزوم برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی تخصصی برای پرستاران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم تقدیر از پرستاران نمونه این دانشگاه ، داشتن یک رویکرد تخصصی در زمینه مهارت‌آموزی به پرستاران را ضروری برشمرد و تاکید کرد: کادر پرستاری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باید یک دوره مهارتی را در یکی از بخش‌های تخصصی بگذرانند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد آقاجانی در مراسم جشن روز پرستار که در دانشکده پرستاری و مامایی این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار به تمامی پرستاران خدوم دانشگاه گفت: پرستاری دارای تفاوتی مهم با سایر مشاغل است؛ پرستاری علاوه بر اینکه دانش، مهارت و هنری است که بدون تسلط بر آن نمی‌توان به نحو احسن به بیماران خدمات تخصصی ارائه کرد، یک عشق است.

وی افزود: عشق، صفتی ممتاز است که پرستاری را خاص کرده و هر چه این عشق پررنگ‌تر باشد، نفوذ یک پرستار و تاثیرگذاری آن در بهبود و سلامتی بیمار بیشتر می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت حضور اعضای هیئت‌علمی دانشکده پرستاری در بالین بیماران تاکید کرد: البته حضور اعضای هیئت‌علمی نباید منجر به کمرنگ شدن نقش پرستاران حاضر بیمارستان‌ها شود و در حقیقت باید این آموزش به کمک پرستاران در داخل بیمارستان انجام شود.

دکتر آقاجانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: مهارت‌های پرستاری با توجه به رشد علوم پزشکی باید تخصصی شود؛ در گذشته یک پرستار می‌توانست کارهای مختلف بخش‌های گوناگون را انجام دهد اما در حال حاضر باید دوره‌های آموزشی تخصصی را بگذرانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داشتن یک رویکرد تخصصی در مهارت‌آموزی به پرستاران را ضروری برشمرد و تاکید کرد: بالغ بر ۵هزار نفر کادر پرستاری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باید یک دوره مهارتی را در یکی از بخش‌های تخصصی بگذرانند.

دکتر آقاجانی در ضرورت این موضوع، ارتقای شغلی و بهبود خدمات پرستاری را مورد اشاره قرار داد و گفت: آموزش‌های تخصصی نفی‌کننده خدمات عمومی پرستاری نیست و به‌طور جد برنامه‌ریزی برای این آموزش‌ها باید توسط معاونت‌های مربوطه انجام شود.

وی ایمنی بیمار و رضایتمندی مردم را دو موضوع بسیار مهم برشمرد و گفت: خدمات ما اگر با اصول دقیق و ضوابط استاندارد همراه نباشد موجب ایجاد مخاطره برای بیمار می‌شود بنابراین باید استانداردهای این بخش را نیز به درستی اجرا کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: پرستاران اگر به ضوابط ایمنی بیمار توجه داشته باشند، مسلماً ایجاد مخاطره برای بیمار تا حد زیادی کاهش می‌یابد بنابراین استانداردهای حوزه ایمنی بیمار باید مجدد آموزش داده شود و برنامه‌ریزی در این زمینه در دستور کار قرار گیرد.

دکتر آقاجانی با اشاره به اهمیت نقش پرستار در رضایت بیمار، عمده رضایت بیمار در بیمارستان را به نوع تعامل بیمار و پرستار وابسته دانست و افزود: در بیمارستان‌های آموزشی موضوع تعامل پرستار با بیمار بسیار پررنگ‌تر است.

وی ساعات اضافه‌کاری، محدودیت تعداد فارغ‌التحصیلان پرستاری، محدودیت استخدام را برخی از دغدغه‌های پرستاران برشمرد و اظهار امیدواری کرد در آینده با جذب پرستار این مشکل برطرف شود.

دکتر آقاجانی با اشاره به این مطلب که پرداخت‌ها در این دانشگاه نسبت به متوسط کشوری وضعیت مطلوب‌تری دارد یادآور شد: پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سازمان بیمه‌گر تاخیر داردکه امیدواریم با توجه به تعامل مثبت وزارت بهداشت در دوره جدید و سازمان‌های بیمه‌گر این مشکل در آینده کاهش یابد.

تشکیل کمیته بهره‌وری به‌منظور دستیابی به استانداردهای پرستاری

بر اساس این گزارش، جشن روز پرستار باحضور دکتر محمد آقاجانی رئیس دانشگاه، دکتر سید هادی میرهاشمی معاون درمان دانشگاه، دکتر خدادوست معاون اجتماعی دانشگاه و جمعی از مدیران، مسئولان و پرستاران مراکز تابعه دانشگاه در دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد.

دراین مراسم دکتر سید هادی میرهاشمی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به جایگاه والای پرستاری اظهار داشت: پرستاری علاوه بر اینکه یک شغل و حرفه است، یک هنر است.

وی بهره‌مندی از پتانسیل‌های کمی و کیفی پرستاران را یکی از اهداف دانشگاه و معاونت درمان ذکر کرد و گفت: ارتقا کیفیت خدمات بهداشتی درمانی و به‌ویژه در حوزه درمان لازمه نگاه و توجه ویژه به تک‌تک پرستاران در عرصه اجرا است.

وی با بیان اینکه زمانی می‌توانیم ادعا کنیم خدمات پرستاری جایگاه ویژه‌ای دارد که اخلاق را همواره سرلوحه کار خود قرار دهیم، در ادامه از تشکیل کمیته بهره‌وری به‌منظور دستیابی به استانداردهای پرستاری در حوزه درمان خبر داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دریک سال گذشته کادر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خدمات متنوع و ارزنده‌ای را متناسب با نیروی انسانی ارائه کرده است و در این مسیر این گروه موفقیت‌هایی را کسب کرد که مدیون پرستاران است.

دکتر میر هاشمی در خاتمه خطاب به پرستاران گفت: آرزومندم هریک از شما هنگام پایان کار روزانه و خروج از بیمارستان، اطمینان خاطر داشته باشید که آنچه در توان داشته‌اید انجام داده و اثر نیکی از خود به‌جای گذاشته باشید.

بروزرسانی سامانه ۷۲۴ و ۲۴۷ در اداره پرستاری و مامایی

دکتر لیلا عظیمی رئیس اداره پرستاری مامایی دانشگاه نیز ضمن تبریک روز پرستار به پرستاران تلاشگر دانشگاه گزارش مختصری در مورد اقدامات پرستاری در ۹ ماهه ابتدای سال جاری ارائه داد.

وی در ادامه به اقدامات نظارتی، بازرسی و عملیاتی دانشگاه به پنج میلیون جمعیت تحت پوشش اشاره کرد و گفت: اداره پرستاری و مامایی بازدیدهایی ازنظر ساختار نیروی انسانی و فرآیندها، بازدیدهای بیمارستانی شامل بیمارستان‌های دانشگاهی، نظامی، خصوصی و خیریه را با اولویت اورژانس‌ها و اتاق عمل انجام داده است.

۱۲بازدید نوروزی، ۳ مورد بازدید از بیمارستان‌های شهید ستاری قرچک، ۳۶ بازدید اعتباربخشی، ۱۳ بازدید کنترل عفونت، ۲۰ بازدید نظارت مشترک با سایر بخش‌ها ازجمله اقدامات و برنامه‌های عملیاتی اجراشده به‌واسطه مدیریت پرستاری ازجمله مواردی بود که دکتر عظیمی به آن اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از این گزارش فعالیت این معاونت در راستای برگزاری کلاس‌های کنترل عفونت در بخش‌های کمتر برخوردار و بروزرسانی سامانه ۷۲۴ و ۲۴۷ و مصاحبه در مورد جذب نیروی انسانی طرحی را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد.

گفتنی است در مراسم روز جشن روز پرستار از ۶۷ پرستار نمونه مراکز تابع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تقدیر شد و به پنج تن از پرستاران مراکز تابع این دانشگاه به قید قرعه هدیه کمک هزینه سفر به مشهد مقدس از طرف رئیس دانشگاه اهدا شد.

منبع : خبرگزاری ایسنا

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام پرستار اینجا کلیک نمایید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ