قراردادهای موقت کارگری باید جمع شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: لایحه‌ای در کمیسیون‌های دولت درحال بررسی است که براساس آن‌ حداکثر سقف مجاز برای قراردادهای موقت کارگران ۴ سال تعیین‌شده و بعد از آن قرارداد باید دائمی شود.

به گزارش شبکه شرق، سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص موضوع تبدیل قرارداد‌های موقت پس از ۴ سال به دائمی گفت: امیدواریم دغدغه‌ها در زمینه قرارداد‌های موقت رفع شود که در این راستا لایحه‌هایی در دست کمیسیون‌های هیئت دولت در دست بررسی است که پس از انجام مراحل انجام کار تقدیم مجلس خواهد شد.

وی با بیان اینکه قانون کار فعلی از حقوق کارگران حمایت می‌کند گفت: سقف مجاز برای قرارداد‌های موقت ۴ سال تعیین شده است و بعد از آن باید تبدیل به قرارداد دائم شوند اما معتقدیم قرارداد‌های موقت باید جمع شوند.

مرتضوی گفت: اصل این است که ما رونق تولید داشته باشیم و اشتغال ایجاد کنیم. اگر اشتغال ایجاد کنیم آن وقت این کارگران عزیزان هستند که بگویند ما انتخاب می‌کنیم کجا کار بکنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال دیگر درباره اینکه آیا دائمی‌شدن قرارداد کارگران پس از ۴ سال، عطف به ماسبق می‌شود؟ گفت: وقتی کسی ۴ سال قرارداد موقت داشته باشد، حتما پیشنهاد ما این است که قراردادش باید دائمی شود حالا باید دید آنچه از کمیسیون و صحن مجلس خارج می‌شود، چه خواهد بود؛ این موضوع هنوز در دستور کار کمیسیون‌های دولت است.

وی اضافه کرد: ما بعد از بررسی‌های لازم در دولت لایحه را تقدیم مجلس می‌کنیم و تلاش این است با توکل بر خدا قرارداد موقت بیشتر از ۴ سال نباشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به افزایش تورم آیا احتمال افزایش حقوق کارگران وجود دارد گفت: وقتی در شورای‌عالی کار با نمایندگان مختلف کارگری، کارفرمایان و دستگاه‌های اجرایی صحبت کردیم، بحث این بود که امکان دارد دولت در حقوق کارگران و کارمندانی که از دولت حقوق می‌گیرند تجدیدنظر کند.

وی افزود: آنجا ما عرض کردیم چنانچه تجدیدنظری صورت بگیرد حتما در حقوق کارگران هم تجدیدنظر خواهیم کرد.

مرتضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مسئله قرارداد‌های سفیدامضا موضوعی است که رئیس جمهور درباره این نوع قرارداد‌ها تذکر داد تا بساط قرارداد سفیدامضا جمع شود، وزارت تعاون چه راهبردی برای حل این مسئله و جمع شدن بساط قرارداد‌های سفیدامضا در نظر دارد، گفت: اساسا قرارداد سفیدامضا غیرقانونی و خلاف مقررات است و ظلم در حق کارگر محسوب می‌شود و‌ تصور ما این است که جامعه کارفرمایان ما زیر بار قرارداد سفیدامضا که اجحاف در حق کارگران است نمی‌روند، اما اگر عده معدودی پیدا بشوند و اگر اساسا اثبات شود که از این نوع قرارداد استفاده می‌کنند، حتما باید کارگران عزیز به ادارات‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند و قطعا برخورد قانونی در چارچوب قانون کار انجام می‌شود.

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ