طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، بسیاری از مشاغل را احیاء می‌کند

ایلام مدیر اشتغال جهاددانشگاهی ایلام گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسط جهاددانشگاهی در حال اجراست مشاغل خانگی را احیاء می‌کند.

«یونس میرزایی» در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس تعریف رسمی آن دسته از فعالیت‌هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار، بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد و مبارزه با معضل بیکاری به خصوص در جوانان انتخاب مشاغل خانگی است، تصریح کرد:اگر از یک منظر کلی تر به موضوع بنگریم و با رویکردی توسعه گرایانه مقوله اشتغال و کارآفرینی را تحلیل کنیم اهمیت مشاغل خرد و خانگی برجسته تر خواهد شد. از این منظر اساساً سنگ بنا و اساس شکل‌گیری صنایع و توسعه بسیاری از کشورهای ثروتمند مشاغل خرد بوده است.

مدیراشتغال جهاددانشگاهی ایلام با تاکید بر اینکه نکته چالش‌برانگیز و از عوامل اصلی توفیق و یا شکست هر کسب و کار نحوه و کیفیت راه اندازی یک فعالیت اقتصادی است، ادامه داد: تمام بنگاه‌های اقتصادی از کوچک ترین آنها تا بزرگترینشان نیازمند سرمایه اولیه هستند.

میرزایی گفت: دسترسی به سرمایه موجب استفاده از فرصت های رشد در شرایط خوب اقتصادی می‌شود و در مواجهه با شرایط بد اقتصادی امکان بقا و ادامه حیات شرکت را فراهم می‌کند. اولین موردی که افراد هنگام نیاز به سرمایه به آن می اندیشند بانکها و تامین سرمایه از طریق استقراض و دریافت تسهیلات از بانک است این در حالی است که این روش نه تنها بهترین روش نیست بلکه در بیشتر موارد بسیار چالش برانگیز بوده و بعضاً از عوامل شکست برخی کسب و کارهای نوپا است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر شرکتی کوچک، جوان و یا دارای محصولات نامتعارف باشد و یا در صنعت ناشناخته‌ای فعالیت داشته باشد بانک‌ها به آن اعتبار نخواهند داد. بانک‌ها بسته به شرایط مختلف اقتصادی معیارهای اعطای اعتبارات خود را تغییر می‌دهند و بسته به شرایط در انتخاب صنایعی که به آنها وام می‌دهند نیز تجدیدنظر می‌کنند.

مدیراشتغال جهاددانشگاهی ایلام تصریح کرد: بانک ها همچنین برای شرکت‌های وام‌گیرنده محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کنند و با این حال بدون تامین مالی کافی کسب و کارهای نوپا هرگز به موفقیت نخواهند رسید و کمبود سرمایه‌گذاری موجب بسیاری از شکست‌ها در کسب و کار جدید محسوب می‌شود، از این روی می‌توان طیف گسترده‌ای از منابع تامین مالی (با امکان‌پذیری و درصد ریسک گوناگون) در دسترس کارآفرینان قرار داد.

میرزایی تصریح کرد: هرچند منابع تامین مالی برای راه اندازی یک کسب و کار نوپا شامل منابع تامین مالی شخصی ، منابع تامین مالی داخلی ، منابع تامین مالی از طریق سرمایه (حقوق صاحبان سهام) و منابع تامین مالی از طریق بدهی است اما متاسفانه رویکرد غالب در کشور ما تاکید و اتکاء کامل به منابع استقراضی و تسهیلات بوده است که در سالهای اخیر علاوه بر افزایش سرسام آور تورم خود از موانع رونق تولید بوده است.

وی تاکید کرد: الگوی نوین مشاغل خانگی را با کارفرمایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گامی ماندگار برای حل این مشکلات است و نتایج آن در آینده‌ی نه چندان دور در اشتغال‌زایی استان‌ها خود را نشان خواهد داد.

منبع : خبرگزاری ایسنا

برای مشاهده صفحه اصلی مشاغل خانگی اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ