شناسایی ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در کرمان

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمان گفت: یکصد هزار فرصت شغلی در این استان شناسایی شده که اگر نیروی کار ماهر وجود داشته باشد امکان اشتغالزایی بالایی دارند.


محمد رضا جهانگیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد فرصت اشتغال حدود ۶۰ دسته شغلی مانند صنایع شیمیایی، گردشگری، انرژی های پاک و غیره را شامل می شود.
وی با اشاره به اجرای طرح اتم (اجرای آموزشهای مهارتی توسعه گرا مشارکت محور) در استان کرمان بیان کرد: این طرح با همکاری بنگاه های اقتصادی بزرگ و امکانات و اعتبارات موجود سازمان فنی و حرفه ای از سال گذشته اجرا شده است.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمان اظهار داشت: در طرح اتم نیازسنجی گسترده ای بر اساس امکانات و نیازهای آموزشی و فرصت های شغلی در هر شهرستان انجام پذیرفته است تا نیاز واقعی بازار کار مشخص شود.
وی افزود: نیازهای فعلی اشتغال از طریق موسسات بخش خصوصی و کاریابی، فرمانداری ها تامین می شود و در آینده نیز با استفاده از برنامه های توسعه ای، طرح های مشترکی مانند طرح تکاپو و پتانسیل های منطقه ای درصدد جذب متقاضیان بازار کار هستیم.
جهانگیری با بیان اینکه بانک علمی از نیازهای بازار کار در استان تهیه شده است تاکید کرد: طرح اتم از سه روش مراکز ثابت دولتی، بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی معین مناطق اجرا می شود.
وی گفت: منابع مالی مورد نیاز اجرای طرح از محل اعتبارات مشارکت کنندگان (طبق مدل) و به منظور استفاده از امکانات و زیرساختهای جمعی موجود و پرداخت هزینه های آموزشی خواهد بود.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمان تصریح کرد: همچنین به منظور حمایت از مهارت آموختگان کارآفرین از طریق اعتبارات صندوق کارآفرینی امید و سایر بانکها نیز تسهیلات لازمه به متقاضیان گروه هدف تعلق خواهد گرفت.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به همسویی برنامه با طرح توانمندسازی جوامع محلی این آمادگی وجود دارد که از طریق تشکیل صندوق های خرد روستایی و تعاونی ها در مراحل نهایی طرح حمایت لازمه صورت پذیرد.
جهانگیری اظهار داشت: نظارت عالیه بر چگونگی اجرای طرح در شهرستانها به عهده نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در شهرستانها و همچنین فرماندار به عنوان نماینده دولت خواهد بود و در پایان مقاطع زمانی چهارماهه جلسات بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدات مربوط به اجرای طرح برگزار با مشارکت تمامی ذینفعان (مجریان و مخاطبین) برگزار می شود.
وی گفت: اجرای این طرح با توجه به اهداف آن در یک دوره کوتاه مدت به نتیجه نمی رسد لذا دو بازه زمانی کوتاه مدت و بلند مدت برای ان در نظر گرفته شده است و برنامه کوتاه مدت در بازه زمانی یکساله و برنامه بلند مدت تا پنج سال پس از بررسی بازخوردها و اصلاح در راستای بهبود مستمر طرح ادامه خواهد داشت.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمان گفت: سال گذشته قراردادهای آموزشی فراوانی با بنگاه های اقتصادی استان منعقد کردیم که رتبه اول درآمد آموزشی درکشور را کسب کردیم.
وی تصریح کرد: ضعف زیر ساخت های اقتصادی، مشکلات واحدهای تولیدی، ضعف و ناکارآمد بودن سیستم آموزش در مراکز آموزش عالی استان و وجود نواقص در بحث آموزش های مهارتی باعث شده است که نیروی ماهر متناسب با بازار کار در استان اندکی باشد.

 منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده اخبار سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ