شغلی که جایش در لیست سخت و زیان‌آورها خالی است

مسئول فنی آزمایشگاه تشخیص طبی جهاد دانشگاهی استان مرکزی به پرمخاطره بودن فعالیت در حوزه علوم آزمایشگاهی اشاره کرد و افزود: ویژگی خاص شغلی افراد شاغل در آزمایشگاه های تشخیص طبی و سروکار داشتن آنها با نمونه های مختلف آزمایشی متعلق به بیماران مختلف ایجاب می‌کند که این شغل در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرد که تاکنون محقق نشده است.


دکتر مومنی به مناسبت فرا رسیدن روز علوم آزمایشگاهی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: رشته علوم آزمایشگاهی یکی از رشته‌های پاراکلینیکی است که اطلاعات مختلفی که از بدن بیماران مورد نیاز است را برای اطلاع پزشک در راستای تشخیص هرچه بهتر بیماری فراهم می‌کند.
وی افزود: پزشک معالج بیمار در کنار بررسی علائم و شرح حالی که از مریض دریافت می‌کند نیازمند اقدامات کمکی دیگری برای تشخیص صحیح بیماری است که شامل سونوگرافی، رادیولوژی، تصویربرداری، آزمایشگاه و ... است.
وی بیان کرد: آزمایشگاه شامل قسمت‌های مختلفی نظیر بیوشیمی، میکروب‌شناسی، هورمون شناسی، پاتولوژی، سرولوژی و ... است که هر یک می توانند اطلاعات ویژه ای را از بدن بیمار در اختیار پزشک قرار داده و اورا از تغییرات مختلف بیوشیمی، هورمونی، هماتولوژی و ... که در بدن بیمار اتفاق افتاده است، مطلع کنند، در واقع پزشک در بسیاری از موارد بدون برخورداری از این اطلاعات نمی‌تواند برای مریض درمان درستی را به انجام برساند و باید به صورت مستند تمامی اطلاعات بیمار به ویژه نتیجه آزمایش به پزشک ارائه شود و در واقع کادر علوم آزمایشگاهی به پزشک در تشخیص و درمان بیمار کمک می‌کنند.
مسئول فنی آزمایشگاه جهاددانشگاهی استان مرکزی به ارزیابی خود از جایگاه رشته علوم آزمایشگاهی و کمک موثر آن در حوزه تشخیص و درمان اشاره کرد و افزود: قطعا این رشته دانشگاهی با جایگاه واقعی خود فاصله دارد، ولی اینطور نیست که گفته شود با رشته‌های دیگر غیرمتناسب بوده و نسبت به رشته‌های دیگر از نظر جایگاه عقب تر است در واقع پیشرفت ها تقریبا هماهنگ اتفاق افتاده است.
وی به پرمخاطره بودن شغل علوم آزمایشگاهی اشاره کرد و افزود: ویژگی خاص شغلی افراد شاغل در آزمایشگاه های تشخیص طبی و سروکار داشتن آنها با نمونه های مختلف آزمایشی متعلق به بیماران مختلف ایجاب می‌کند که این شغل در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرد که تاکنون محقق نشده است.
وی نبود تهویه مناسب در فضای آزمایشگاهی را از جمله مشکلات بسیاری از آزمایشگاه ها دانست و افزود: اکثر آزمایشگاه‌ها در زیرزمین احداث شده و فعالیت می‌کنند و نبود تهویه مناسب در برخی از این مراکز و عدم برخورداری کارکنان از نور آفتاب، سلامت آنان را با مخاطراتی مواجه می کند.
مومنی البته تاکید کرد: در این رشته دانشگاهی جای پیشرفت وجود دارد و دانش آموزان می توانند آنرا به عنوان یک رشته تحصیلی مناسب انتخاب کنند.
وی در خصوص صحت نتایج آزمایشگاهی نیز گفت: نظارت‌هایی که بر عملکرد آزمایشگاه‌ها توسط وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و براساس کنترل کیفی های خارجی و داخلی‌ و مستندسازی‌هایی که به رویت بازرسین می رسد، امکان خطا را به حداقل می رساند.
مومنی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات حاصل از تحریم در این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: در دوران تحریم که واردات دچار مشکلاتی شده مدت زمانی که طول می کشد تا کیت های آزمایشگاهی به دست ما برسد طولانی شده و این تاخیر ممکن است باعث شود که زنجیره سرد در خصوص این کیت ها رعایت نشده و در نهایت زمینه بروز خطا در آزمایش ها ایجاد شود.
وی درخصوص احتمال بروز خطا در نتایج آزمایشات تصریح کرد: در اعلام نتیجه آزمایش احتمال خطای راندوم در مرحله نمونه گیری، انجام آزمایش و ... وجود دارد، اما خطای سیستماتیک بسیار کم است.
دکتر مومنی افزود: افزایش سه الی چهار برابری قیمت کیت‌های آزمایشگاهی نیز نتیجه تشدید تحریم‌هاست و عدم افزایش مناسب تعرفه‌های آزمایشگاهی(افزایش ۱۰ درصدی) منجر به بروز مشکلات دیگری شده است و رشد هزینه های آزمایشگاهی و حقوق کارکنان، امکان توسعه را از آزمایشگاه ها سلب کرده است. قطعا کاهش سود منجر به کاهش احتمالی کنترل کیفیت نیز خواهد شد که این مسئله آسیب زاست.
او افزایش قیمت قابل توجه تجهیزات آزمایشگاهی را نیز متاثر از اعمال تحریم‌ها دانست و افزود: یک دستگاه آزمایشگاهی باید ظرف مدت پنج سال هزینه انجام شده برای خرید را به سرمایه گذار برگرداند چرا که پس از این مدت مستهلک شده و باید کنار گذاشته شود تا در صحت آزمایشات خطایی صورت نگیرد، اما به دلیل پائین بودن تعرفه‌ها و افزایش هزینه‌ها به سادگی امکان سودآوری و به روز کردن تجهیزات وجود ندارد.
مسئول فنی آزمایشگاه تشخیص طبی جهاددانشگاهی استان مرکزی به تاخیر در پرداخت سهم بیمه نسخه‌های آزمایشگاهی توسط سازمان‌های بیمه گر اشاره کرد و افزود: تاخیر قریب به ۱۰ الی ۱۲ ماهه در پرداخت حق بیمه یکی از مشکلات عمده در تامین نقدینگی و هزینه‌های آزمایشگاه‌هاست.
دکتر مومنی در ادامه به پرسشی درخصوص درآمدزایی برخی آزمایشگاهها از طریق تبانی با برخی پزشکان مبتنی بر تجویز آزمایش های غیرضروری یا معرفی بیمار به یک آزمایشگاه خاص پاسخ داد و افزود: اینکه پزشکی بخواهد یک آزمایش غیرضروری و اضافه در نسخه بیمار بنویسد بسیار به ندرت دیده شده است اما برخی از پزشکان به برخی آزمایشگاهها اعتماد بیشتری دارند و بیمار را به آنجا معرفی می کنند.
وی ادامه داد: اینکه گفته شود پزشکان در قبال معرفی بیمار به یک آزمایشگاه درصدی دریافت می‌کنند را نمی‌شود انکار کرد اما می‌توان گفت که آمار در این خصوص بسیار کم است، هرچند در این خصوص حتی یک مورد هم زیاد محسوب می شود و دستگاههای نظارتی باید بر چنین رفتاری نظارت دقیق داشته باشند.
مسئول فنی آزمایشگاه تشخیص طبی جهاددانشگاهی استان مرکزی در خصوص درآمد کارکنان آزمایشگاه ها و مطالبات آنان نیز گفت: در بخش دولتی میزان درآمد کارکنان و پرداخت به موقع حقوق و مقدار کارانه دریافتی مطلوب است، اما در بخش خصوصی میزان درآمد براساس حداقل های قانون کار است که ناکافی بوده و دلیل آن عدم سودآوری آزمایشگاه برای افزایش میزان دریافتی کارکنان است که دلیل آن نیز تعرفه پائین و تاخیر در پرداخت سهم بیمه از سوی سازمان‌های بیمه‌گر است.
۳۰ فروردین ماه، زادروز حکیم جرجانی پزشک نامدار ایرانی به نام روز علوم آزمایشگاهی نامگذاری شده است.

منبع : خبرگزاری ایسنا

برای مشاهده آخرین اخبار مشاغل سخت و زیان آور اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ