شرایط تغییر رشته در صورت بی علاقگی به رشته تحصیلی

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در صورت بی‌علاقگی به رشته تحصیلی با درنظر گرفتن شرایطی امکانی برای تغییر رشته در این دانشگاه وجود دارد، گفت: ۲ مشکل پذیرش مسئله در خانواده برای تمام دانشجویان و نظام‌وظیفه برای پسران چالش جدی‌ است.
شرایط تغییر رشته در صورت بی علاقگی به رشته تحصیلی/ بیشتر دانشجویانی که تغییر رشته دادند موفق شدند

حمید پیروی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره موضوع بی‌علاقگی به رشته تحصیلی بین دانشجویان و راهکار این دانشگاه در این باره، گفت: برخی از دانشجویانی که به مرکز مشاوره دانشگاه تهران مراجعه می‌کنند، اعلام می‌کنند که به رشته تحصیلی خود علاقه ندارند و از این بابت دچار مشکلاتی شده‌اند.

وی گفت: این بی‌علاقگی مختص به مقطع خاصی نیست و حتی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز دیده می‌شود.

وی ادامه داد: دانشگاه تهران به دلیل جامعیت رشته‌ها امکان تغییر رشته را برای دانشجو فراهم کرده است و آئین‌نامه‌ای در این باره وجود دارد که از حدود سه سال پیش اجرا می‌شود؛ اما طبیعی است که این شرایط قابل اجرا برای تمام دانشجویان نیست و استفاده از آن مشمول شرایط خاصی خواهد بود.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران توضیح داد: وقتی دانشجویی با این مشکل به مرکز مشاوره دانشگاه مراجعه می‌کند، این مرکز با ارزیابی تخصصی، استعدادسنجی، رغبت‌سنجی و با درنظر گرفتن نظر مشاوران، مددکاران، نمره‌های دانشجو و نظر آموزش در موارد خاص دانشجو را معرفی می‌کند که با طی مراحل مربوطه در رشته جدید پذیرش شود.

پیروی تاکید کرد: تصمیم‌گیری در این باره جزء اختیارات کمیسیون موارد خاص است که در صورت تشخیص این کمیسیون، با تغییر رشته دانشجو به صورت مشروط موافقت می‌شود، به این معنا که دانشجو حدود دو ترم را در رشته جدید بخواند و اگر موفق بود، تغییر رشته قطعی شود.

وی ادامه داد: این تغییر رشته به رشته‌های هم‌سطح و پایین‌تر امکان‌پذیر است؛ اگرچه تعبیر سطح برای مقایسه رشته‌ها واژه دقیقی نیست.

پیروی با اشاره به عملیاتی شدن آیین‌نامه تغییر رشته دانشجو گفت: تعداد دانشجویانی که از این آئین نامه استفاده کرده‌اند کم نبوده است.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران درباره نتیجه غالب تغییر رشته‌ها، گفت: اغلب افرادی که تغییر رشته می‌دهند موفقیت داشته‌اند و مدل نمره، فعالیت‌های غیردرسی در رشته جدید و باقی ماندن در تحصیل به نحو چشمگیری در دانشجویانی که تغییر رشته داده‌اند افزایش پیدا کرده است.

وی درباره موانع پیش روی این تغییر، گفت: دو موضوع پذیرش تغییر رشته در خانواده برای تمام دانشجویان و نظام‌وظیفه برای دانشجویان پسر در این راه مانع جدی‌ است؛ برای مثال دانشجویان پسر اگر پس از حدود سه ترم تحصیل قصد تغییر رشته داشته باشند، به مشکل نظام‌وظیفه برمی‌خورند و ترجیح می‌دهند از دانشگاه انصراف دهند و در دانشگاه دیگری رشته مورد نظر را آغاز کنند که از دست دادن امتیاز تحصیل در دانشگاه تهران و تحصیل در دانشگاه‌های پایین‌تر برای دانشجو و خانواده چالشی بزرگ است.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران اضافه کرد: علاوه بر این، آئین‌نامه دیگری درباره دانشجویان ساعی و کوشا در این دانشگاه وجود دارد که دانشجویان با معدل بالا امکان تغییر رشته دارند.

 منبع : خبرگزاری فارس

برای مشاهده آخرین اخبار تحصیلی کشور اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ