شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور

۴ نظر

براساس قانون، بیمه شدگان در مشاغل سخت و زیان آور با داشتن ۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب می‌توانند از مستمری کامل بازنشستگی برخوردار شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، براساس قوانین تامین اجتماعی افرادی که حداقل ۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب در کارهای سخت و زیان آور اشتغال داشته و در هر مورد حق بیمه خود را به سازمان پرداخته باشند، می‌توان تقاضای مستمری بازنشستگی کنند، هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور (۱.۵) سال محاسبه خواهد شد.

همچنین در صورتی که بیمه شدگان موضوع این تبصره قبل از رسیدن به سن مقرر با کمتر از (۲۰) سال سابقه خدمت دچار فرسایش جسمی و روحی ناشی از اشتغال در کارهای سخت و زیان آور شوند با تائید کمیسیون‌های پزشکی (موضوع ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی) با هر میزان سن و سابقه خدمت از مزایای مندرج در این تبصره برخوردار خواهند شد.

همچنین اخیراً نیز موضوع نحوه بازنشستگی شاغلین کادر درمان در مشاغل سخت و زیان آور در هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه مطرح و با توجه به بررسی‌های انجام شده به شرح زیر مورد تصویب قرار گرفت:

با عنایت به مفاد ماده ۱۱۴ قانون تامین اجتماعی و تبصره ۱ ماده ۶۴ آئین نامه استخدامی سازمان تامین اجتماعی و در اجرای تبصره ۳ ماده واحده قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور مصوب ۰۱/۰۹/۱۳۶۷، با لحاظ حکم مقرر در تبصره ۱ ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، کادر درمان شاغل در مشاغل سخت و زیان آور سازمان تامین اجتماعی، شامل پست‌های: پرستار، سرپرستار، مترون بیمارستان، آزمایشگاه، بهیار، اتاق عمل، بهدار و هوشبری، با شرط داشتن ۲۵ سال سابقه قابل قبول که حداقل ۲۰ سال آن را در مشاغل سخت و زیان‌آور خدمت نموده باشند، می‌توانند بر اساس درخواست کتبی خود و با حداکثر ۵ سال ارفاق سنوات، بازنشسته شوند.

داشتن ۲۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه که حد اقل ۲۰ سال آن در مشاغل ذکر شده باشد، مشمول این بخشنامه می‌باشد.

چنانچه فاصله بین پرداخت حق بیمه در مشاغل سخت اتفاق افتاده باشد متناوب محسوب شده و فرد بیمه شده باید ۲۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه باشد تا مشمول بهره مندی از بازنشستگی در مشاغل سخت شود.

منبع : خبرگزاری مهر

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۴ نظر برای شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور

  • ح
    حسین رفیعی
    ۱ مهر ۱۴۰۲، ۲۲:۵۲
    سلام من کار شناس علوم آزمایشگاهی رسمی وزارت بهداشت هستم با سابقه 23 سال آیا با شرایط سختی کار میتونم در خواست بازنشستگی بدم بیمه تامین اجتماعی هستم
    • د
      داود عباسی
      ۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۴۶
      ممنونم بابت ارسال نظر
      • ح
        حسین
        ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۲
        سلام علیکم.احتراما به عرض میرساندلطفا این مطلب را تا اخر با دقت بخانید تاکید میشود مخصوصا قسمتهای اخر این مطلب، تا نکته ی منفی این لایحه شناسایی شود زیرا اگر این نکته در نظر گرفته نشود این لایحه به ضد خودش تبدیل میشود چون این نکته ی منفی که در این لایحه جدید نهفته ضرر ان به مراتب از ادامه ی قانون فعلی بیشتر میشود، برای رفع این نکته منفی مکمل ان بیان شده که اگر این لایحه با مکمل ان که در ادامه وقسمت پایانی مطلب میاید ادغام بشود نکته منفی و ضرر ان تبدیل به سود میشود که هم منفعت دولت محترم و هم منفعت کارگر را در برمیگیرد.در ابتدا تاکید میشود که برای کارکنان مشاغل سخت و زیان اور این دو مزیت حق انان میباشد که اولا با 20 سال سابقه در جوانی، حقوق کامل 30 روز در ماه را بگیرند ولی مزیت سوم که سقف حقوق تامین اجتماعی یعنی 35 روز حقوق در ماه، نباید شامل این عزیزان بشود به دلایل زیر. اول: این بیعدالتی نسبت به کارکنان مشاغل عادی میباشد چون کارکنان مشاغل عادی برای اینکه سقف حقوق 35 روز در ماه را بگیرند باید 35 سال کار کنند ولی کارکنان مشاغل سخت با 23 سال و 4 ماه به سقف حقوق تامین اجتماعی میرسند(35=1/5×23/4 ) یعنی این راهه 35 ساله را 11 سال و 8 ماه میانبر میزنند. دوم: همانطور که مسولین وکارشناسان محترم دولتی و بیمه ای گفته اند نزدیک به 50 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی که از لحاظ تعداد بسیار بیشتر از سایر بازنشستگان ارگانها ی دیگر است مربوط به بازنشستگان سخت و زیان اور است. با توجه به لایحه جدید دولت محترم در لایحه جدید برای بازنشستگان مشاغل سخت و زیان اور سقف سنی 48 سال را گذاشته اند ولی با توجه به اینکه کارکنان مشاغل سخت وزیان اور اکثرا تحصیلات دانشگاهی ندارن در نتیجه سریع جذب کار میشوند و خیلی سریع به طور میانگین در سن 42 سالگی، 20 سال سابقه بیمه را پر میکنند. واگر طبق قانون جدید شرط سن 48 سال برای انها تصویب شود . این یعنی میانگین سابقه این عزیزان میشود 26 سال، در نتیجه سقف حقوق تامین اجتماعی که 35 سال است شامل اکثر انها میشود واین یعنی دیگر کسی با سابقه 20 سال، و در نتیجه 30 روز حقوق در ماه بازنشسته نمیشود واکثرا با 35 روز حقوق بازنشسته میشوند چون کسی که در مشاغل سخت وزیان اور کار میکند اگر 3 سال و 4 ماه بیشتر از 20 سال کار کند سقف حقوق تامین اجتماعی را که 35 روز است میگیرد چون اگر سابقه 23/4 را ضربدر 1/5 بکنیم میشود 35 سال .زیرا هر یک سال سابقه مشاغل سخت و زیان اور برابر است با یک سال و نیم. ودر نتیجه تامین اجتماعی باید به جای 30 روز حقوق در ماه 35 روز حقوق به این عزیزان بدهد و با کمی ریزبینی و دقت میتوان دریافت که
        این لایحه در صورتی به نفع دولت و صندوق بازنشستگی میشود که سقف حقوق در بازنشستگیهای پیش از موعد، علی الخصوص مشاغل سخت و زیان اور، یعنی کمتر از 30 سال با هر مقدار سابقه حتی اگر شخص 29 سال سابقه هم داشته باشد، باید همان 30 روز حقوق در ماه را دریافت کند و گرنه این میشود پاشنه اشیل این لایحه که اکثربازنشستگان مشاغل سخت و زیان اور با 35 روز حقوق در ماه ضرر بسیار بیشتری به دولت و صندوق بازنشستگی میزنند واین لایحه در صورتی میتواند مثمر ثمر باشد که شرط سنی 48 سال با کاهش سقف بیمه تامین اجتماعی از 35 به 30 همراه باشد وگر نه ضرر این لایحه بسیار بیشتر از قانون فعلی میشود.پس با رسیدن سابقه کارکنان مشاغل سخت و زیان اور به 20 سال سابقه، سنوات حقوق این عزیزان باید در عدد 30 روز در ماه متوقف شود حتی با افزایش سابقه ی این عزیزان تا 30 سال. به طور مثال اگر شخصی حتی 29 سال در مشاغل سخت و زیان اور سابقه بیمه داشته باشد باید همان 30 روز حقوق در ماه را بگیرد ونه سقف حقوق 35 روز در ماه. واگر شخصی تا 29 سال در شغلی دوام اورده و تامین اجتماعی به این شخص سختی کار داده اشتباه کرده چون شخصی که از 25 سال تا 29 سال در شغلی دوام اورده پس شغلش انقدرها هم سخت نبوده که توانسته 25 سال به بالا در ان شغل تحمل کرده ودوام اورده و اصلا نباید جزو مشاغل سخت قرار میگرفته .در اخر اصلاح قوانین مشاغل سخت و زیان اور تا وقتی که جمعیت انها زیادتر نشده باید تغییرات انجام شود وگرنه اینکار با افزایش متقاضیان و مشمولان سخت تر میشود. و واقعا این به دور از انصاف و عدالت است شخصیکه 23 سال و 4 ماه سابقه داشته باشد 35 روز حقوق یعنی سقف سابقه تامین اجتماعی را بگیرد وهر سال افزایش حقوقش باید ضربدر 35 روز شود و نه 30 روز، و 5 روز واقعا عدد بزرگی میباشد برای افزایش حقوق. چرا باید شخصیکه 6سال و 8 ماه هنوز مانده حتی عدد 30 روز را پر کند(6/8=23/4_ 30) باید 35 روز حقوق در ماه بگیرد چه برسد که بخاهد 35 سال کار کند.و این ظلم به اشخاصی میباشد که جزو مشاغل سخت و زیان اور قرار نمیگیرند چون برای اینکه بخاهند سقف سنوات بیمه تامین اجتماعی را بدست اورند باید 35 سال کار کنند، خیلی از این اشخاص حتی عدد 30 سال سابقه را هم به دلایل مختلف نمیتوانند کار کنند چه برسد 35 سال. اگر دولت محترم فقط سقف حقوق بازنشستگان پیش از موعد علی الخصوص سخت و زیان اور را بردارند و بقیه موارد قوانین موجود سخت و زیان اور ثابت بماند و تغییر نکند و حتی شرط سنی هم لحاظ نشود مثل قبل، هم این بیعدالتی پاک میشود و هم 5 روز حقوق به نفع دولت و تامین اجتماعی رقم میخورد چون قریب به 90 درصد اشخاصی که سختی کار به انها تعلق میگیرد برای اینکه سقف حقوق 35 روز را بگیرند 3 سال و 4 ماه از 20 سال را اضافه تر میمانند. که این 3 سال و 4 ماه به چشم به هم زدنی میگذرد. وچون تعداد بازنشستگان مشاغل سخت وزیان اور بخاطر ضعف قوانین موجود شرکتها یکی پس از دیگری به راحتی سختی کار میگیرند با افزایش تصاعدی در هر سال مواجه خاهد شد و حتی تعداد بازنشستگان مشاغل سخت به عدد 70 درصد کل بازنشسته ها خاهد رسید انهم بازنشستگانی که دولت و تامین اجتماعی به جای 30 روز حقوق باید 35 روز حقوق به انها دهد. با التماس دقت و ریزبینی در این لایحه خداوند یار ونگهدارتان.
        • م
          محمدعلی فلاح
          ۱۸ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۳۲
          سلام مشاغل سخت وزیان آور هتل‌ها کدام مشاغل هستند؟

          لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

          ثبت پاسخ