سالانه ۱۸۵ هزار نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند

خراسان رضوی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سالانه در کشور ما ۱۸۵ هزار نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که حداقل ۸۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

علی حسین رعیتی‌فرد امروز، سوم اسفند ماه، در برنامه همایش و تحکیم وحدت رویه در حوزه روابط کار که در هتل مرآت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در زمینه روابط کار در یک سال گذشته تلاش شده تا با حضور در استان‌ها وحدت رویه ایجاد شود. حوزه روابط کار حاکمیتی است و اگر تنظیم‌گری به خوبی رخ ندهد، مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: از اقداماتی که در حوزه کار انجام می‌شود، رضایت نداریم. ظرفیت روابط کار در کشور ما ۲۰۰۰ نفر است اما در زمینه دعاوی کار سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار پرونده تشکیل می‌شود و ۱۴ تا ۱۵ هزار حادثه رخ می‌دهد که ۱۰۰۰ مورد آن منجر به فوت می‌شود. در حوزه تشکل‌ها نیز آسیب‌های مختلفی وجود دارد و نیاز به اصلاحات است. در حوزه آموزش هم قطعا باید تلاش بیشتری انجام شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به فعالیت ۸۰۰ بازرس کار در کشور گفت: این تعداد نمی‌توانند یک میلیون کارگاه در کشور را پوشش دهند؛ بنابرابن باید فرهنگ کار توسعه پیدا کند تا اصول ایمنی رعایت شود.

رعیتی‌فرد گفت: تلاش می‌شود تمرکززدایی در زمینه روابط کار صورت گیرد و اختیارات استانی افزایش یابد. آزمون کمیته طبقه‌بندی مشاغل انجام شده و تلاش می‌شود در آینده آزمون مشاوران طرح طبقه‌بندی انجام شود. در حوزه طبقه‌بندی مشاغل اراده ما بر این است که استان‌ها طرح‌ها را تایید کنند و استان‌ها باید به این سطح توانمندی برسند. برای ایجاد عدالت مزدی نیازمند به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستیم ‌و قانون مکلف کرده تا واحدهای بالای ۵۰ نفر طرح داشته باشند.

وی خبر داد: تامین اجتماعی در حال پیگیری است که خود نماینده وزرات کار در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف شود زیرا معتقد هستند که هیات‌های حل اختلاف و تشخیص در ماده ۱۴۸ قانون کار خوب عمل نمی‌کنند. پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس اصلاح مواد ۱۵۸ و ۱۶۰ قانون کار است. در این زمینه ۲ سناریو وجود دارد؛ یا اینکه نماینده وزرات کار نماینده تامین اجتماعی در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف شود یا اینکه یک نفر از سازمان تامین اجتماعی با حق رای در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف وارد شود. دیوان عدالت اداری در سال ۱۰ هزار پرونده دارد که مربوط به ماده ۱۴۸ قانون کار است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بیمه بیکاری تصریح کرد: موضوع بیمه بیکاری نیز باید ساماندهی شود. بنده تصور می‌کنم هیچکدام از مقرری‌بگیران بیکاری در کشور، بیکار نیستند. حتما باید در این زمینه سامانه‌ای طراحی شود که کارگر به بخش‌های مختلف معرفی شود.

رعیتی‌فرد با اشاره به حمایت از مشاغل و بنگاه‌های اقتصادی گفت: بنگاه‌های اقتصادی در چند سال گذشته مشکلاتشان عموما کمتر شده زیرا تحریم‌ها فرصتی را ایجاد کرده که علاوه بر اینکه نیاز کشور را تامین کنند، بازار صادراتی پیدا کرده‌اند اما برخی از بنگاه‌ها مشکلاتی از جمله حقوق معوقه دارند. برای این بنگاه‌ها با توجه به اینکه در اواخر سال نیز هستیم، باید اقداماتی صورت گیرد.

وی افزود: برخی از دغدعه‌ها در حوزه معیشتی است. بعد از گذشت ۲ سال از فعالیت دولت باید وضعیت استان‌ها را بدانیم. امروز نظام و انقلاب به فداکاری و جان دادن نیاز ندارد بلکه به کار و فعالیت نیاز دارد. وظیفه ما امروز ارائه خدمت است. در سخت‌ترین شرایط که دشمن تبلیغات می‌کند، امسال ۲۲ بهمن ملت ایران خود را نشان دادند و با همه فشارها پای نظام ایستادند. دشمن در بخش اقتصادی تلاش می‌کند تا مردم را با نظام به چالش بکشد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: اگر ما امروز عملکرد درستی نداشته باشیم و کارفرما و کارگر ناراضی باشند، اتفاقات خوبی رخ نخواهد داد. کارفرمایی که واحد تولیدی دارد یا ایجاد می‌کند دلسوز نظام و انقلاب است و نباید به او به چشم یک فرد زالوصفت نگریسته شود. کسی که با وجود تمام مشکلات هنوز کار می‌کند، باید به او کمک شود و همچنین کارگری که با این تورم و سختی کار می‌کند نیز باید حمایت شود.

منبع : خبرگزاری ایسنا

برای مشاهده آخرین اخبار بیمه بیکاری اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ