رفع مشکل استخدام حق التدریس‌ها تا ارتقاء کیفی آموزش و پرورش

قانون شوراهای استانی آموزش و پرورش که زمینه ساز مشارکت مردم وبهبود امر آموزش است، طی سه دهه اخیر پس از تصویب، آن‌گونه که باید به اهداف تعریف شده منجر نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، در طول تاریخ انقلاب اسلامی، هر جا که جهت‌گیری اسلامی با حضور مردم در صحنه و اراده آنان همراه شده، کشور به توفیقات بزرگی دست پیدا کرده و تجاربی به دست آمده که بعضا در طول تاریخ بشر کم‌نظیر یا بی‌نظیر بوده است.

کمیته‌های انقلاب اسلامی، بسیج، جهاد سازندگی، جهاد دانشگاهی، نهضت سوادآموزی و... همه از جمله مصادیق امتداد اراده مردم و نهضت اسلامی در مسیر دستیابی به اهداف متعالی انقلاب اسلامی بوده‌اند که امروز به عنوان الگویی پیش‌ روی مسئولین و فعالین عرصه‌های مختلف برای حل مسائل کشور به دست مردم قرار دارند.

یکی از دیگر مصادیق فراهم نمودن زمینه‌های نقش‌آفرینی موثر مردم در حکمرانی، تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در دهه هفتاد بود.

با تشکیل این شوراها، زمینه مشارکت عموم مردم در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تصمیم‌سازی و نظارت در امور آموزش و پرورش به عنوان یکی از حیاتی‌ترین و اصلی‌ترین عرصه‌های کشور که مولد نیروی انسانی فعال است، فراهم شد.

در طول این سال ها برخی جاها فعال بوده که نتایج خوبی داشته و در برخی موارد هم از این بستر استفاده نشده است.

فعال سازی این بستر می‌تواند آموزش و پرورش مردمی و حل مسائل مختلف آن را محقق کند و ظرفیت‌های بالقوه زیادی رو آزاد کند.

قانون مترقی شوراهای آموزش و پرورش در استانها /مدیران باعث تمرکز گرایی در اختیارات

کارشناس آموزش و پرورش گفت : به موجب مصوبه مجلس شورای اسلامی قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها به تصویب رسیده است اما این شوراها به اهداف خود نرسیده اند.

وی در ادامه تصریح کرد : متاسفانه مدیران باعث تمرکز گرایی اختیارات در سطح مدیریتی میشوند و این تمرکز در قدرت باعث میشود نتوانیم از قانون شوراها استفاده کنیم.

کارشناس آموزش و پرورش افزود : ما در قانون شوراها گیر قانونی نداریم بلکه این گیر رفتاریست که باعث عدم پیشبرد اهداف می‌شود یعنی باید اول به قانون شوراها اعتقاد داشته باشیم و دوم رفتارهایمان را براساس اعتقادات و قانون شوراها تنظیم کنیم تا در آینده امیدوار باشیم که اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

این کارشناس خاطر نشان کرد : سه عامل مهم باعث واگذاری امور به مردم هستند که شامل توسعه مشارکت،تمرکز زدایی و بودجه ریزی عملیاتی که باعث تسریع این امر می‌شوند و همچنین آموزش و پرورش با اماکنی که در اختیار دارد میتواند سرمایه ای کسب کند که مشکل کمبود نیروی انسانی و شرایط حق التدرس را حل کند زیرا عمده موانع جذب نیرو کمبود بودجه‌ای است که می‌تواند باعث ساماندهی در بخش نیروی انسانی شود و سرعت در روند سازمان را بهبود ببخشد.

عدم مشارکت مردم درآموزش / استفاده درستی از منابع درآمدی نمی شود

دانش آشتیانی وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت : بدون مشارکت و نظارت مردم امر آموزش و پرورش با گستردگی که دارد امکان پذیر نیست. یکی از مشکلات آموزش و پرورش این است که مردم مشارکتی در آن ندارند و شوراهای آموزش و پرورش نتوانسته اند این مشارکت را تحقق بخشند و بدون این مهم افزایش کیفیت مدارس امکان پذیر نیست. باید نقش مردم در اداره آموزش و پرورش پر رنگ تر شود و این اتفاق تنها از طریق شوراها امکان پذیر نیست. نقش آموزش و پرورش در توسعه باید روشن و تبیین شود .

دانش آشتیانی خاطر نشان کرد : اماکنی که باعث درآمدزایی مستمر برای آموزش و پرورش می‌شود در حال حاضر بهروری مناسبی ندارد، علل این امر اداره متمرکز این سازمان است که باید از حالت تمرکز خارج شود به طور مثال وقتی می‌گوییم مدرسه محور باید جلو برویم بنابراین مسئله نباید شعاری پیش برود.

وی ادامه داد : اداره مدرسه نباید اداری پیش برود چون باعث ارتقای کیفیت مدرسه نمی‌شود اگر مدیر لایقی برای مدرسه انتخاب شود و اختیارات لازم را داشته باشد و در فرآیند ها بتواند تصمیم گیری کند اینها باعث ارتقای کیفیت میشوند و این مهم با سیاست گذاری در شوراها تحقق میابد.

حساس کردن مسئولین استانی نسبت به اهداف شوراها

منافی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی گفت : جلسات شوراهای آموزش و پرورش در استان معمولا ماهی یکبار برگزار میشود البته در ماه گذشته علیرغم درخواست نتوانستیم برگزار کنیم.

وی ادامه داد : اقداماتی که میتوان برای فعال سازی بیشتر این شوراها انجام داد این است که مسئولین استانی اعم از استانداری را نسبت به مشکلات و اهداف جلسه حساس کرد.

منافی گفت : امسال ما برای رفع مشکل مجوز نوسازی مدارس غیر دولتی مشکل تعرفه های بالای آب بها مشکل عدم تخصیص زمین برای مسکن فرهنگیان و تخصیص اعتبار برای بازسازی وتجهیز اردوگاهای دانش آموزی تخصیص اعتبار وجذب اعتبار برای تعمیر و ایجاد سرویش های بهداشتی خصوصا مناطق روستایی وعشایری رفع مشکل نداشتن گوشی وتبلت دانش آموزی کمک به اجرایی شدن طرح اجر به اجر جذب اعتبار برای تجهیز مدارس شبانه روزی و هنرستان‌ها بود.

مدیر کل آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: تشکیل شوراها استفاده از ظرفیت تمام دستگاهها برای رفع مشکلات فراروی سیستم تعلیم وتربیت جذب اعتبارات استانی برای بسیاری از مواردی که اعتبار ملی کافی نیست تصویب قوانین برای تسهیل گری پاره ای از مواردی که قانون صریح وزارتی ندارد وچون استاندار رییس شورای آموزش وپرورش است اهمیت مسایل آموزش وپرورش پررنگ تر می شود.

منبع : خبرگزاری فارس

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام مربیان حق التدریس اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ