رشد چندبرابری جذب نخبگان در هیات علمی دانشگاه‌های کشور

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان از رشد چند برابری جذب نخبگان در هیات علمی دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: با این روند امیدواریم در سال آینده ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخبه با مساعدت وزارت علوم، عضو هیات علمی دانشگاه‌ها شوند.

به گزارش بازار کار به نقل از ایرنا ، ناصر باقری مقدم در نشست گفت‌وگوی نخبگان به موضوع جذب نخبگان در هیات علمی دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: بنیاد ملی نخبگان پیشتر به دلیل کمبود ظرفیت، مجبور بود استانداردهای بسیار بالایی را برای معرفی نخبگان به دانشگاه‌ها در نظر بگیرد اما در دور جدید بعد از تاکیدات رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان با ایشان در زمینه تسهیل‌گری در جذب نخبگان در دانشگاه‌ها با مساعدت وزیر علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهمیه ۲۰ درصدی برای نخبگان به منظور جذب در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شد.
وی با تاکید بر اینکه با این سهمیه ظرفیت جذب نخبگان ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته است، یادآور شد: با این روند امیدواریم در سال آینده ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخبه با مساعدت وزارت علوم، عضو هیات علمی دانشگاه‌ها شوند.
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: یکی از روش‌های ابتکاری برای استخدام نخبگان در دانشگاه این است که فرد نخبه هفت پیشنهاد که حداقل سه پیشنهاد آن برای خارج از کلان شهرها باشد، به بنیاد ملی نخبگان ارائه می‌دهد و بنیاد ملی نخبگان نیز فرد را به وزارتین علوم و بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد معرفی می‌کند و آن نهادها مکلف هستند فرد را در یکی از هفت پیشنهاد ارائه‌شده، جانمایی کنند.
باقری‌مقدم تصریح کرد: پیش از این نخبگان حتی در صورت معرفی از سوی بنیاد ملی نخبگان، در وزارتخانه های علوم و بهداشت نیز مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند اما در روش جدید این ارزیابی وجود ندارد و فرد معرفی‌شده می‌تواند خارچ از آن بروکراسی، به عضویت هیئت علمی دانشگاه ها در آید.
وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان در دور جدید، رویکرد حل مساله دارد، اظهار داشت: این بنیاد تلاش دارد مسایل موجود در کشور را با استفاده از توانمندی نخبگان و در قالب تیم‌های نخبگانی، حل و فصل کند و به همین منظور طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، ۵۰۰ تیم نخبگانی و دانشگاهی که هر کدام آنها توسط یک استاد خبره راهبری می‌شوند، حول ۵۰۰ مساله کشور تشکیل شده‌اند تا این تیم‌ها بتوانند داشته‌ها، اندوخته‌ها و ظرفیت‌های خود را برای حل مسایل مدنظر به کار بگیرند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: این مسایل از همه استان‌های کشور شناسایی و احصاء شده و هر استان حداقل سه مساله دارد.
باقری مقدم بر لزوم رفع مشکلات نخبگان در بخش مسکن نیز تاکید و آن را یکی از عوامل ماندگاری نخبگان در چرخه خدمت‌رسانی به جامعه تلقی کرد.
وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین دلایل و عوامل پایداری نخبگان، موضوع مسکن است. بنیاد ملی نخبگان برای حل این مساله اقدامات خوبی را انجام داده است و می‌توان با همکاری وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور در سال آینده، ساخت حداقل هزار واحد مسکونی برای نخبگان کشور را آغاز کرد. این اقدام گرچه نسبت به جمعیت نخبگانی کشور، عدد بزرگی محسوب نمی‌شود اما می‌تواند آغاز یک حرکت انگیزشی برای نگهداشت نخبگان باشد.
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه ازدواج و فرزندآوری یک ارزش محسوب می‌شود، یادآور شد: حمایت از مادران نخبه امسال یکی از اولویت‌های این بنیاد است که تلاش بر این است این مهم با تدوین و اجرای شیوه‌نامه مخصوص به خود، محقق شود.
باقری مقدم به هم‌افزایی و تعامل حداکثری این بنیاد با وزارت علوم اشاره کرد و افزود: وزیر علوم به عنوان فردی نخبه، همواره یکی از حامیان نخبگان در کشور بوده است.
در این دیدار، جمعی از نخبگان نیز به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداختند که از آن جمله می‌توان به «لزوم برقراری عدالت آموزشی و افزایش ارتباط بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه‌ها برای جذب نخبگان به عنوان هیات علمی»، «ضرورت ایجاد تغییر در برخی طرح‌های بنیاد ملی نخبگان برای تسهیل شرایط استفاده دانشجویان مستعد»، «ضرورت تسهیل فرآیند نظام وظیفه تخصصی»، «تعریف طرح‌های مشترک جدید میان بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم»، «افزایش کیفی و کمی تسهیلات بنیاد ملی نخبگان»، «توجه به معیشت نخبگان برای جلوگیری از مهاجرت نخبگانی»، «لزوم چاره‌اندیشی برای بیان آرا و افکار تمامی طیف‌های نخبگانی»، «ضرورت معرفی نخبگان به صنایع بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان»، «اصلاح آیین‌نامه‌های ارتقای اعضای هیات علمی»، «تامین مسکن نخبگان» و «حمایت از مادران نخبه برای ادامه فعالیت‌های علمی»، اشاره کرد.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ نشست «گفت‌وگوی نخبگان» با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، باقری‌مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، جمعی از نخبگان و مستعدان‌برتر برگزیده طرح ‌های این بنیاد به میزبانی وزارت علوم برگزار شد.

منبع : بازار کار

برای مشاهده اخبار و اطلاعیه های استخدام نخبگان اینجا کلیک نمایید

برای مشاهده آخرین اخبار جذب هیات علمی اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ