راه ایجاد اشتغال در ایلام از «مشاغل خانگی» می گذرد

ظرفیت های نهفته استان ایلام در بخش مشاغل خانگی یکی از مهمترین راهکارها برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان است.
به گزارش بازارکاربه نقل ازمهر استان ایلام در غرب ایران با ۶۰۰ هزار نفر جمعیت هرچند کم جمعیت ترین استان کشور است اما به لحاظ محرومیت و توسعه نیافتگی جزو استان‌های آخر کشور محسوب می‌شود.


یکی از مهمترین مشکلات استان بیکاری است، بیکاری در اغلب مناطق استان باعث مهاجرت شده است و هر سال بر این معضل افزوده می‌شود.
ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه صنایع دستی، کشاورزی، دامداری و … راه برای توسعه مشاغل خانگی در استان فراهم کرده و هم اکنون تعداد زیادی از خانواده‌ها به این نوع مشاغل برای کسب درآمد روی آورده‌اند.
امروز قالی بافی، گلیم بافی در بیشتر مناطق استان در خانه‌ها توسط زنان ایلامی انجام می‌شود که علاوه بر توسعه صنایع دستی باعث کسب درآمد و ایجاد اشتغال شده است.
ایلام جزو استان‌های برتر در زمینه مشاغل خانگی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان در زمینه مشاغل خانگی و توسعه این بخش، گفت: توانمندسازی مردم و سوق دادن آنها به سمت اشتغال خانگی و زودبازده از سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
شکرالله شیرخانی تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب تسهیلات از طرح‌های زود بازده و مشاغل خانگی حمایت می‌کند.
وی هدف از پرداخت تسهیلات اشتغال برای مشاغل خانگی را توسعه مناطق روستایی و ایجاد اشتغال دائم عنوان کرد و گفت: نیاز است در این زمینه دستگاه‌های مسئول و بانک‌های عامل اقدامات جدی تری انجام دهند.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان ایلام در پایان گفت: بر اساس این آمار در حال حاضر ما جزو ۹ استان اول کشور در زمینه ایجاد اشتغال و جزو ۷ استان برتر کشور در زمینه کاهش بیکاری هستیم.
وی شکل گیری تصور غلط در ارتباط با اشتغال و علاقه‌مندی مردم به مشاغل دولتی و کارمندی را به عنوان یکی از موانع توسعه اشتغال و کارآفرینی در ایلام عنوان کرد و گفت: تلقی‌های مختلفی در بحث اشتغال و بیکاری وجود دارد و مرکز آمار ایران تنها مرکزی است که نرخ تورم و بیکاری را با استفاده از شاخص‌ها و استانداردهای مرسوم اعلام می‌کند.
وی بر ساماندهی مشاغل خانگی در استان ایلام تاکید کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین نیازهای استان ایلام در بحث مشاغل خانگی، برندسازی محصولات تولید شده در استان است.
شیرخانی افزود: بر همین اساس مرکز آمار ایران نرخ بیکاری ایلام را در تابستان سال جاری ۸.۷ درصد اعلام کرده است این در حالی است که نرخ بیکاری میانیگین کشوری ۱۰.۴ درصد است.
صنایع دستی از ظرفیت‌های مهم در بخش مشاغل خانگی ایلام
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: صنایع دستی از ظرفیت‌های مهم استان ایلام برای توسعه در مشاغل خانگی برای کسب درآمد است.
عبدالمالک شنبه‌زاده عنوان کرد: صنایع دستی نیاز به هزینه زیادی برای راه اندازی ندارد و فروش این محصول و سود به دست آمده نیز بسیار خوب است.
وی با اشاره به توسعه صنایع دستی در قالب مشاغل خانگی در ایلام، گفت: صنعت دستی می‌تواند تاثیر بسزایی در ایجاد مشاغل خانگی و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشته باشد.
وی اضافه کرد: سالانه تعداد زیادی از علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف صنایع‌دستی در استان ایلام در کلاس‌های آموزش مربوط به صنایع‌دستی شرکت می‌کنند و در پایان دوره به آنها گواهینامه آموزشی اعطا می‌شود.
شنبه‌زاده تصریح کرد: امسال برای ۹۸ نفر از فعالان حوزه صنایع‌دستی و جویای کار که متقاضی دریافت تسهیلات برای ایجاد خوداشتغالی بودند پرونده تشکیل شد و این افراد از طرف اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.
وی با بیان اینکه تاکنون حدود شش هزار نفر در استان ایلام در حوزه صنایع دستی آموزش دیده‌اند و برای آنها کارت صنعتگری صادر شده است، گفت: امیدواریم در طرح نوین مشاغل خانگی برای ۵۰۰ نفر در این حوزه ایجاد شغل شود که در صورت محقق شدن این امر کار بزرگی صورت گرفته چرا که تامین مواد اولیه برای همین تعداد هم کار سختی خواهد بود.
مشاغل خانگی می‌تواند با تسهیلات اندک فرصت شغلی برای افراد بیکار فراهم کند، امیدواریم با حمایت‌های انجام شده از ظرفیت‌های استان به خصوص صنایع‌دستی تعداد افراد شاغل به کار در استان تا پایان سال افزایش پیدا کند.
زنان روستایی در استان ایلام امروزه با ایجاد کارگاه‌های کوچک خانگی نقش مهمی در تولید گلیم نقش برجسته و سایر محصولات صنایع دستی دارند، بخش زیادی از این تولیدات علاوه بر فروش در بازار داخلی به خارج از استان نیز صادرمی شود.
از جمعیت ۶۰۰ هزار نفری استان بیش از ۱۰۰ هزار نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند، این استان کماکان نیازمند توجه جدی در بخش اشتغال و توانمندساز ی است.

منبع : خبرگزاری مهر

برای مشاهده صفحه اصلی مشاغل خانگی اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ