توضیحاتی درباره اعطای تسهیلات اشتغال به ایثارگران

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران با اشاره به اعطای هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به ایثارگران در سال ۱۴۰۱ از حمایت ویژه از کارآفرینان برای اشتغال ایثارگران خبر داد.

به گزارش بازارکار، علیرضا محمدی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بیشترین منابع صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران مربوط به تبصره ۱۶ قانون بودجه بود، توضیح داد: طبق قانون حداقل ۱۰ درصد از منابع قرض‌الحسنه بانک‌هایی که دارای مجوز از بانک مرکزی هستند به جامعه ایثارگری تعلق دارد. سال گذشته از ۶۲ همت این منابع ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان متعلق به جامعه ایثارگران بود، سال ۱۴۰۱ این منابع متفاوت بود و دولت آن را بر اساس اختیارات استاندار توسط وزارت کشور در هر استان تفویض اختیار کرد و با پیگیری‌های انجام شده با اختیار استانداران نزدیک ۵ هزار میلیارد تومان به بنیاد شهید و امور ایثارگران استان‌ها اختصاص داده شد.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران افزود: آنچه در عمل اتفاق افتاد و طرح‌های ما که مورد قبول بانک قرار گرفت، نزدیک سه هزار میلیارد تومان بود که از این مبلغ بیش از هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ جذب شد که بالای ۴۵ درصد مربوط به تبصره‌های تکلیفی بود. به دلیل اینکه منابع از مرکز و استانداران اواخر آذر ۱۴۰۱ ابلاغ شد، این فرصت کمتر در اختیار استان‌ها قرار گرفت که تسهیلات را کارسازی کنند و بر اساس ابلاغ بانک مرکزی مقرر شد که این منابع برای سال ۱۴۰۲ پرداخت شود. ۱۸ بانک عامل در حال پرداخت این تسهیلات هستند و بر اساس جمع‌بندی صورت گرفته ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از ایثارگران در مجموع از بیش از هزار میلیارد تومان از این تسهیلات بهره‌مند شدند.
محمدی گفت: منابع دیگر مربوط به صندوق توسعه ملی بود که براساس قانون ۱۵ درصد منابع ریالی به اشتغال ایثارگران تخصیص می‌یابد. پیگیری‌هایی را در این زمینه داشتیم و اعتبار خوبی نسبت به گذشته به ایثارگران تخصیص داده شد و ۶۷۵ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به سه بانک عامل تخصیص داده شد که با هم‌افزایی با بانک‌ها به هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان رسید. لذا بنگاه‌های متوسط و متوسط به بالا از این تسهیلات برخوردار شدند که در این زمینه به ویژه بانک توسعه تعاون و بانک کشاورزی استقبال و همراهی خوبی کردند.
وی با اشاره به تفاهم داخلی با بانک توسعه تعاون و بانک کارآفرینی امیدیادآور شد: با عقد این تفاهم‌نامه‌ها بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از منابع ارزان‌قیمت با سود ۱۵ درصد به صورت یارانه‌ای برای جامعه ایثارگری به صورت تقریبا ۵ ساله اختصاص یافت که ایثارگران عزیز در رسته‌های مختلف شغلی از این منابع بهره‌مند می‌شوند ضمن اینکه برخی موانع در اعطای تسهیلات از طریق بانک توسعه تعاون مرتفع شده و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ رشد قابل توجهی داشته باشیم.
محمدی درخصوص ارائه خدمات غیرحضوری به ایثارگران گفت: نگاه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس هیئت امنای صندوق توسعه اشتغال و کارآفرینی ایثارگران این است که زیرساخت‌های فناورانه تقویت شود. در صندوق بستر سامانه جامع اشتغال و کارآفرینی را فراهم کردیم و سال گذشته به صورت آزمایشی اجرایی شد و بیش از ۱۰ هزار نفر از ایثارگران در این سامانه ثبت‌نام کردند و ثبت‌نام ایثارگرانی که تسهیلات دریافت کردند از طریق سامانه انجام شد.
وی افزود: امیدواریم در سال ۱۴۰۲ از نظر حقوقی مشکلات مرتفع شود و بتوانیم این سامانه را با حضور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران رونمایی کنیم. این سامانه به سامانه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و وزارت کشور متصل است و نظارت غیرحضوری بر طرح‌ها نیز قابل انجام است و بر اساس برنامه باید مراجعه حضوری به بنیاد شهید و امور ایثارگران و بانک‌ها به حداقل برسد.
محمدی در تشریح شرایط ایثارگرانی که از تسهیلات صندوق اشتغال و کارآفرینی بنیاد بهره‌مند می‌شوند، گفت: گروه اول ایثارگران فاقد شغل هستند که از تسهیلات کارآفرینی برای برخی مشاغل از جمله مشاغل خانگی برخوردار می‌شوند و گروه دوم ایثارگرانی هستند که شغل‌هایی را در قالب بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ راه‌اندازی می‌کنند و ما از این عزیزان به عنوان پیشروان اقتصادی و افرادی که کارآفرین و مدیران اقتصادی امروز قلمداد می‌شوند حمایت می‌کنیم. حمایت از این عزیزان در قالب برنامه کارفرمایی است یعنی از تبصره ۱۶ به ازای هر ایثارگری که مشغول به کار کنند ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد تا سقف ۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ اعطا می‌شود که در سال ۱۴۰۲ این مبلغ و سقف افزایش توسط بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار افزایش پیدا خواهد کرد.

منبع : بازار کار

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ