تمرکز جهاد دانشگاهی قزوین بر ایجاد اشتغال پایدار

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین با اشاره به اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در استان قزوین توسط جهاد دانشگاهی، گفت: نتایج آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌داد وقتی افرادی در قالب این طرح کسب و کار ایجاد می‌کردند؛ خروجی مناسب نداشتند و به حد کفایت وارد بازار کار و اشتغال پایدار نمی‌شدند. بنابراین یک نوآوری نسبت به سنوات گذشته در طرح صورت گرفت و سعی کردیم به سمت ایجاد اشتغال پایدار پیش برویم.

فرشاد پیله‌چی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مشاغل خانگی استان قزوین که عصر دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: حدود پنج سال پیش وزارت کار، جهاد دانشگاهی را به عنوان یک نهاد توسعه‌ای انتخاب کرد تا در چند استان‌ به صورت پایلوت طرح توسعه مشاغل خانگی را اجرا کند و از آنجا که اجرای آن توسط جهاد دانشگاهی موفقیت آمیز بود از سال گذشته اجرای طرح در سراسر کشور توسط جهاد دانشگاهی انجام شد.

وی ادامه داد: براساس نتایج آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته وقتی افراد شناسایی می‌شدند و در قالب این طرح وام می‌گرفتند و کسب و کاری ایجاد می‌کردند خروجی مناسب و قابل قبولی از آن‌ها دیده نمی‌شد و از لحاظ آماری به حد کفایت وارد بازار کار و اشتغال پایدار نمی‌شدند بنابراین یک نوآوری نسبت به سنوات گذشته در طرح صورت گرفت و سعی کردیم به سمت ایجاد اشتغال پایدار پیش برویم.

این مسئول با اشاره به اینکه مشاغل خانگی یک ظرفیت بزرگ اشتغالزا برای استان قزوین است بیان کرد: یکی از راه‌هایی که ما می‌توانیم افرادی را به صورت رایگان وارد بازار کار کنیم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است.

وی افزود: سال گذشته سیاست‌گذاری وزارت کار در این طرح، اشتغالزایی برای ۵۴ هزار نفر در سطح کشور بود که از این تعداد سهم استان قزوین اشتغالزایی برای ۱۵۰۰ درنظر گرفته شد.

پیله‌چی تصریح کرد: این طرح سه فاز داشت در فاز اول احصای نفرات صورت گرفت و طی فراخوانی که انجام شد افراد مختلفی از سراسر استان بای حضور در این طرح ثبت‌نام کردند، مصاحبه و ارزیابی شدند ضمن اینکه به صورت موازی مطالعاتی انجام شد تا مشخص شود مزیت‌های استان قزوین در چه رسته‌هایی از مشاغل خانگی است.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا کمی از سرعت کار کم کرد، ادامه داد: باتوجه به گستردگی موضوع رسته‌های منتخب احصا شد و نفراتی که مصاحبه شده بودند برای حضور در این رسته‌ها در فاز دوم توانمند شدند.

این مسئول تاکید کرد: هم اکنون در فاز سوم که مهترین فاز این طرح است به سر می‌بریم و باید این افراد را وارد بازار کار پایدار کنیم.

وی اظهار کرد: ما از ابتدا با ۲ نوع مخاطب مواجه بودیم، دسته اول کسانی که متقاضی کار بودند و وقتی وارد عرصه شدند خودشان نمی‌توانستند کارآفرین باشند و فقط این توانمندی را کسب کردند که کار کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اضافه کرد: دسته دوم پیشران بودند یا زمانی که با آن‌ها آشنا شدیم پتانسیل پیشرانی را داشتند و ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم این افراد را در کنار هم کمک کنیم تا یک تعاونی شکل بگیرد و یک سازمان ساختارمند ایجاد شود.

وی با اشاره به مشکل بازاریابی مشاغل خانگی بیان کرد: برای حل موضوع بازاریابی و فروش تلاش کردیم به صاحبان مشاغل مشاوره رایگان بدهیم و در عرصه‌های تبلیغات آن‌ها را راهنمایی کنیم و اکنون این نمایشگاه در راستای بازاریابی محصولات خانگی برپا شده است.

این مسئول در ادامه با اشاره به اجرای ورکشاپ در نمایشگاه، گفت: برگزاری ورکشاپ تخصصی در این نمایشگاه در کنار فروش و بازاریابی مشاغل خانگی می‌تواند موجب توانمندسازی صاحبان این مشاغل شود ضمن اینکه در حوزه بسته‌بندی که مشکل بسیاری از صاحبان مشاغل خانگی است ورکشاپ‌های عمومی را برگزار خواهیم کرد.

پیله‌چی در پایان با تاکید بر لزوم برپایی نمایشگاه دائمی با همراهی نهادهایی مانند شهرداری، تاکید کرد: در راستای ایجاد زنجیره ارزش لازم است پس از پایان نمایشگاه، صاحبان مشاغلی که در نمایشگاه حضور دارند سطح بندی شوند و نمایشگاه هر چند ماه یک بار برگزار شود تا مسئولیت اجتماعی خود را در راستای حمایت از مشاغل خانگی به انجام برسانیم.

منبع : خبرگزاری ایسنا

برای مشاهده صفحه اصلی مشاغل خانگی اینجا کلیک کنید

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام جهاد دانشگاهی اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ